صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۲
کد خبر: 11538
گزارشگر: 2
۹۹۹
۰
۰
۸
نحوه شستشوی فرش

قالیشویی فرش های فانتزی

قالیشويی فرش های فانتزی
در خصوص شست و شوی فرش های فانتزی نکاتی وجود دارد که در این مقاله به این نکات می پردازیم.

فرش های فانتزی از جمله فرش هایی هستند که جنس و مدل آن ها با سایر فرش ها متفاوت است. اغلب این گونه فرش ها جنسی از نخ آکریلیک دارند و نحوه شستشوی این فرش با مواد شوینده ی مخصوص و روش های متفاوتی شسته می شوند. فرش های فانتزی در رنگ های بسیار متنوعی تولید می شوند و باید در کیفیتی عالی باشند چرا که در حین شست و شو اگر جنس نخ و رنگ یا کیفیت مطلوبی نباشد و از مواد شوینده مخصوص استفاده نشود اختلال در رنگ ها ایجاد می شود که ممکن است رنگ ها ترکیب شوند و به طور کلی فرش ظاهر زیبای خود را از دست می دهد. به همین دلیل در خصوص شست و شوی فرش های فانتزی نکاتی وجود دارد که در این مقاله به این نکات می پردازیم.

 

روش کلی شست و شوی فرش های فانتزی

 

همان طور که گفته شد فرش های فانتزی با سایر فرش های دیگر کاملا متفاوت هستند که این تفاوت هم در جنس این فرش ها است و هم در تنوع رنگی است به همین دلیل روش شست و شو هم کمی تفاوت دارد که در این قسمت صورت کلی آن را بیان می کنیم. شست و شوی فرش های فانتزی به صورت کلی مراحلی دارد و نکات اصولی هم در حین شست و شو باید رعایت شود.

۱) در ابتدای شست و شو در رابطه با فرش های فانتزی لازم است که فرش جارو زده شود که هم روی فرش و هم پشت فرش باید به طور کامل جارو شود تا هیچ گونه زباله و اجسام خارجی چه بزرگ و چه کوچک بر روی فرش باقی نماند.
۲) در خصوص فرش های فانتزی با ابعادی کوچک هم با تکاندن آن ها زباله و حتی پرز های فرش را خارج می کنند که این مورد در خصوص فرش هایی با متراژ های کم می باشد در متراژ های متوسط و بزرگ با جارو این کار را انجام می دهند.
۳) مرحله ی بعدی لکه برداری از فرش است که به کمک لکه بردار های قوی و شیمیایی پاک می شوند و اگر لکه سرسخت و پاک نشدنی بود دیگر نیاز به تلاش نیست و بهتر است کار شست و شو آغاز شود. لکه برداری از فرش های فانتزی در قالیشویی ها بهتر انجام می شود و حتی لکه های سرسخت را هم از بین می برند چرا که تجهیزات و مواد شوینده های کاملا مخصوصی در این مراکز موجود می باشد.
۴) جهت شست و شوی فرش های فانتزی، مانند شستشوی فرش دستبافت در پشت این فرش ها نکات و دستورالعمل هایی در خصوص شست و شو نوشته شده است. و اینکه از چه مواد شوینده ای باید استفاده شود و چه روشی باید به کار گرفته شود تا فرش در تمیز ترین حالت شسته شود و هیچ گونه آسیبی هم نبیند.
۵) مورد آخر مرتبط با شست و شوی آن ها است که از مواد شوینده ی مخصوص و متناسب فرش فانتزی باید استفاده شود که این مواد شوینده شامپو های غیر شیمیایی است که همیشه مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که اکثر فرش های فانتزی به مواد شوینده های دیگری از جمله پودر های دستی و ماشینی که بیش تر در شست و شو های خانگی استفاده می شوند حساس هستند و فرش در نهایت ظاهر زیبای خود را از دست داده و به رنگ و حالت زردی در می آید.

روش کلی شست و شوی فرش های فانتزی

چند نکته از شست و شوی فرش های فانتزی

 

همان طور که گفته شد فرش های فانتزی با سایر فرش ها تفاوت هایی دارند که این تفاوت به وضوح در جنسشان مشخص است به همین دلیل چند نکته در خصوص فرش های فانتزی وجود دارد که در این قسمت به این نکات می پردازیم.

۱) نکته ی اول در خصوص شست و شوس فرش های فانتزی می باشد که وقتی قصد به شستن این فرش ها دارید باید پشت فرش را نیز مشاهده کنید و برطبق دستور العمل های گفته شده کار شست و شو را انجام دهید تا فرش دچار آسیب نشود.
۲) اگر در خصوص شست و شو سوالاتی برایتان پیش آمد لازم است که با مراکز مخصوص شست و شوی فرش تماس بگیرید و از کارشناسان مجموعه در رابطه با شست و شو، لکه بری و هر زمینه ای که سوال دارید مشاوره هایی بگیرید تا تمام ابهامات بر طرف شود و شست و شویی با کیفیت را داشته باشید.
۳) در حین شست و شو استفاده از آب سرد و یا آب گرم اصلا توصیه نمی شود چرا که جنس فرش هاس فانتزی به علت این که آکریلیک است باید با آب ولرم شسته شود تا به تار و پود فرش آسیبی نرسد.
۴) اگر فرش لکه ای دارد حتما از مواد شوینده و لکه بر مخصوص استفاده شود چرا که این فرش ها در رنگ های بسیار متنوع هستند و از رنگ های مختلفی تهیه شده اند به همین دلیل اگر به طور سرخود و همین طور بدون دانستن مواد شوینده و لکه بر استفاده شود باعث اختلال در رنگ و به هم خوردگی آن ها می شود که در این صورت فرش دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
۵) در حین شست و شوی فرش و آب کشی آن حتما این نکته را در نظر بگیرید که اگر آب گیری کامل انجام نشود و مواد شوینده خارج نشود فرش آسیب می بیند چرا که مواد شوینده اگر کامل شسته نشود به تار و پود فرش نفوذ می کند و در همان جا باقی می ماند و باعث می شود که در گذر زمان فرش با آسیب رو به رو شود پس به مرحله ی آب گیری باید توجه ویژه ای شود.
۶) برای شست و شوی فرش های فانتزی اصلا از پودرهای شوینده ای نباید استفاده شود چرا که برای این جنس فرش ها اصلا مناسب نیست و مشکلاتی را ایجاد می کند به همین دلیل از شامپو های فرش شویی به خصوص شامپو های صنعتی برای انجام شست و شو باید انجام شود.
۷) برای خشک کردن فرش های فانتزی اولا این که اصلا نباید فرش آویزان شود چرا که بافت فرش آسیب می بیند و برای این کار حتما فرش باید در قسمتی تمیز پهن شود تا کاملا خشک شود و هم چنین در فضای باز باید قرار بگیرد تا بوعی نامطبوع ایجاد نکند.
۸) نکته بعدی این که اصلا مقابل نور مستقیم خورشید نباید قرار بگیرد چرا که این فرش ها با توجه به این که رنگ های مختلفی دارند نور خورشید می تواند فرش را به حالت رنگ پریده تبدیل کند و دیگر فرش ظاهر زیبا و چشمگیر اولیه ی خود را نخواهد داشت.

شست و شوی فرش های فانتزی در قالیشویی بهتر است یا منزل

شست و شوی فرش های فانتزی در قالیشویی بهتر است یا منزل

 

قالیشویی ها تنها مراکزی هستند که فرش ها با هر جنس و طرح و مدلی را در بالا ترین کیفیت شستشو می دهند و خشک می کنند و از تجهیزات بسیار مدرن و امروزی برخوردار هستند. فرش های فانتزی جز فرش های مدرن محسوب می شوند که برای شست و شو لازم است از تکنیک های امروزی استفاده شود تا فرش ها بدون ذره ای آسیب شست و شو شوند. در قالیشویی ها از مواد شوینده های کاملا مخصوصی استفاده می شود و این موضوع باعث می شود که فرش ها بدون این که به تار و پودشان آسیبی وارد شود و یا حتی تداخل رنگی ای صورت بگیرد شسته و خشک شوند چرا که فرش های فانتزی با شوینده های مخصوص که اصولا شامپو های فرش است شسته می شوند. هم چنین اگر لکه هایی سر سخت بر روی این فرش ها باشد با کمک لکه بر های مخصوصی که دارند به راحتی لکه برطرف می شود اما اگر بخواهیم این موارد را با شست و شو در منزل مقایسه کنیم متوجه می شویم که شست و شو در منزل می تواند اشتباه باشد چرا که منازل تجهیزاتی که در قالیشویی ها وجود دارد را نداشته و مواد شوینده های مصرفی هم که مورد استفاده قرار می گیرد هم ممکن است از برند های معروف نباشد که همین موضوع باعث می شود که فرش از فرم اولیه ی خود خارج شود و حتی دیگر قابل استفاده هم‌نباشد که البته این مورد در طول سال و گذر زمان رخ می دهد و همچنین در قالیشویی حضور افراد متخصص نیزکمک شایانی در کلیه امور می باشد. به همین دلیل همیشه توصیه می شود که فرش ها در سال یک الی دو بار شسته شوند که این شست و شو هم در قالیشویی های معتبر انجام شود تا در کیفیتی عالی و در مدت زمان بسیار کوتاه انجام شود و به مشتریان تحویل داده شود.

چند نکته از شست و شوی فرش های فانتزی

مقایسه ی شست و شوی سنتی و مدرن فرش های فانتزی

 

هم‌شست و شوی سنتی مزایا و معایب دارد و هم شست و شوی مدرن که شامل موارد زیر می باشد.

۱) از نظر شرایط آب و هوایی در قالیشویی ها بهتر است چرا که هم محیط بسته و بزرگ وجود دارد و هم محیط باز و بزرگ به همین دلیل هم راحت شسته می شود و هم راحت خشک می شود اما در روش های سنتی که در منازل معمولا صورت می گیرد علاوه بر کوچک بودن محیط ممکن است شرایط آب و هوایی تغییر کند و در اثر ریزش باران فرش ها کثیف تر شوند به همین دلیل نمی توان به راحتی این موضوع را پیش بینی کرد.
۲) شست و شوی مدرن به وسیله ی تجهیزات و ماشین آلات مدرن انجام می شود و فرش ها به صورت کاملا تمیز و مرتب و بدون آسیب شسته می شود اما در روش سنتی، شست و شو کاملا دستی می باشد که دست نمی تواند توان کافی جهت شست و شو ی کامل فرش را داشته باشد به همین دلیل ممکن است به صورت کامل و تمیز شسته نشود.
۳) افراد متخصص در قالیشویی ها جهت شست و شوی مدرن وجود دارند که با نظارت کافی از بروز ذره ای اسیب به فرش ها جلوگیری می کنند اما در شست وشوی سنتی افراد از تخصص کافی برخوردار نیستند به همین دلیل امکان بروز آسیب برای فرش های فانتزی بسیار زیاد است.
۴) در روش سنتی فرش ها در محیطی که قرار می گیرند در اثر گرد و غبار کثیف و آلوده می شوند اما در روش های مدرن فضای خشک کردن کاملا تمیز بوده و فرش ها توسط دستگاه های مدرن خشک می شوند.
۵) تمام میکروب های موجود در فرش در شستشوی در قالیشویی از بین می رود.

https://www.asianews.ir/u/7xp
اخبار مرتبط
ضرورت وجود فرش در خانه بر هیچکسی پوشیده نیست و به طور حتم با مدل های مختلف فرش ماشینی آشنا هستید. تنوع بالایی که این روزها در طرح و رنگ فرش به چشم میخورد فرایند خرید را با سختی همراه کرده است. اما بیش از هرچیزی قیمت آن است که موجب تردید خانواده ها می شود. اگر از قیمت فرش اطلاع نداشته باشید و به فروشگاه های فرش سری بزنید به معنای واقعی کلمه شوکه خواهید شد. در این مقاله قصد داریم قیمت فرش ماشینی را در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با یکدیگر مقایسه کرده و بدانیم خرید فرش از چه جایی به صرفه تر است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید