صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳۱ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۱
کد خبر: 11552
گزارشگر: 2
۷۶۳
۰
۰
۴
یک روغن گیاهی طبیعی

روغن آرگان برای چی خوبه؟ خواص اثبات شده روغن آرگان

روغن آرگان برای چی خوبه؟ خواص اثبات شده روغن آرگان
روغن آرگان برای چی خوبه؟ امروزه خواص روغن آرگان برای پوست و مو بر کسی پوشیده نیست. با این حال روغن آرگان در سرتاسر جهان برای کاربردهای مختلف آشپزی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به سوال ابتدای متن پاسخ دهیم.

روغن آرگان چیست؟

 

روغن آرگان یک روغن گیاهی طبیعی است که از هسته میوه درخت آرگان گرفته می شود. این درخت بومی مراکش است. بهتر است بدانید منطقه سیدی یاسین به عنوان بهترین مکان در جهان برای دریافت خالص ترین روغن آرگان شناخته می شود.
قبل از اختراع کارخانه ها زنان محلی این مناطق برای تهیه روغن آرگان میوه های درخت را با دست چرخ می کردند. با راه اندازی کارخانه ها فرایند روغن گیری از هسته این میوه به صورت مکانیزه و بهداشتی انجام شد.
عمر درخت آرگان تقریبا به ۲۰۰ سال می رسد. یک درخت آرگان بالغ سالانه حدود ۱۰۰ کیلوگرم محصول می دهد. بهتر است بدانید که تولید یک لیتر روغن آرگان به 80 کیلوگرم میوه تازه نیاز دارد. بعد از برداشت میوه از درختان، می بایست آن ها چند هفته زیر آفتاب بمانند تا کاملا خشک شوند. این روغن شهد نادر و گران بهایی است که راز زیبایی بوده و طلای مایع نامیده می شود.
در بسیاری از کتاب ها از این محصول به عنوان نمادی از آرامش و زیبایی یاد شده است. برای تشخیص روغن آرگان با کیفیت بالا توجه داشته باشید که روغن آرگان آرایشی بوی شدیدی ندارد و دارای رنگ طلایی کمرنگ است. بوی شدید یا تند روغن می تواند نشانه روش استخراج بد یا حفاظت نامناسب باشد.

 

روغن آرگان براي چی خوبه؟

 

روغن آرگان به طور موثری با التهاب و اثرات پیری مقابله می کند و شامل آنتی اکسیدان هایی است که حافظ سلامت شما هستند. خواص روغن آرگان بر پوست و مو آن را به نماد چشمه جوانی تبدیل کرده است. این محصول با خواص آبرسانی و جوان کنندگی یک ترکیب ضد پیری فوق العاده محسوب می شود.

هر قطره روغن آرگان شامل ویتامین A، ویتامین E، ویتامین F، اسیدهای چرب ضروری و کاروتن ها می باشد. استفاده تنها چند قطره از این روغن باعث می شود تا اثرات فوق العاده ای را تجربه کنید.
روغن آرگان موجود در محصولات آرایشی مانند لوسیون ها و کرم های پوستی معمولا به صورت موضعی استفاده می شود. علاوه بر این می توان آن را به طور مستقیم روی موهای خشک یا مرطوب ماساژ داد تا از وز شدن و شکستگی موها جلوگیری کرد. اگر علاقه زیادی به استفاده از این روغن به همراه غذا دارید به خاطر داشته باشید که روغن آرگان مورد استفاده در آشپزی با انواع آرایشی آن کاملا متفاوت است.

 

خواص اعجاب انگیز روغن آرگان بر بدن

 

روغن آرگان حاوی مواد مغذی ضروری است و از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است. اسید لینولئیک یا امگا 6 از جمله مهم ترین اسیدهای چرب موجود در این نوع روغن می باشند. این نوع اسیدهای چرب که در دسته چربی های سالم قرار می گیرند برای سلامتی قلب مفید هستند.
مصرف این روغن باعث کاهش سطح کلسترول بد خون و افزایش سطح آنتی اکسیدان موجود در خون می شود. علاوه بر این ویتامین E موجود در این محصول باعث سلامتی پوست، مو و چشم می شود.
این نوع روغن دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیاری است. ویتامین E یا توکوفرول موجود در این محصول یک ویتامین محلول در چربی است که عموما به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. ملاتونین و استرول های گیاهی دیگر موجود در این نوع روغن ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند.
استعمال این روغن باعث کاهش التهاب ناشی از جراحات یا عفونت ها می شود. امروزه شواهدی از تأثیرات مثبت روغن آرگان برای بیماری دیابت آشکار شده است. مصرف این روغن گیاهی باعث کاهش قابل توجهی در قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین می شود.
علاوه بر این مصرف این محصول ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد. زیرا رشد و تولید مثل برخی سلول های سرطانی را کند و مهار می کند. تحقیقات انجام شده روی سلول های سرطانی پستان و روده بزرگ ثابت کردند که مخلوط روغن آرگان و ویتامین E باعث افزایش میزان مرگ سلولی می شود.

روغن آرگان برای پوست

تاثیرات و خواص روغن آرگان برای پوست

 

علاوه بر تأثیرات این محصول بر بدن از خواص روغن آرگان برای پوست نمی توان غافل شد. این روغن خواص درمانی زیادی بر روی پوست دارد و به کاهش التهابات و عفونت های پوستی کمک زیادی می کند. علاوه بر این باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم شده و در ترمیم زخم هایی مثل سوختگی های درجه دوم بسیار کاربردی است.
این روغن گیاهی بی نظیر بسیار راحت تر از اکثر روغن ها به لایه اپیدرم پوست نفوذ می کند و دارای لیپیدی به نام اسکوالن است. با افزایش سن اسکوالن موجود در پوست به شدت کاهش می یابد و این روغن گیاهی با دارا بودن این اسید چرب باعث هیدراتاسیون و اکسیژن رسانی بهتر پوست می شود.
اگرچه پیری پوست به طور کامل قابل پیشگیری نیست اما با مراقبت از پوست و مصرف محصولات آبرسان و روغن های گیاهی این روند را می توان به عقب انداخت. این روغن تا حدود زیادی باعث کاهش علائم پیری پوست می شود. زیرا با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به کند شدن روند پیری کمک می کند.
مصرف این روغن چه به صورت خوراکی و چه از طریق ماساژ بر روی پوست باعث افزایش خاصیت کشسانی و آبرسانی پوست می شود. استفاده از این محصول در دراز مدت به تحریک تولید کلاژن طبیعی بدن کمک می کند و با این کار خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و آن را قوی تر می کند. تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که این روغن تاثیر به سزایی در حفظ حالت کشسانی پوست داشته و به همین طریق روند پیری پوست را به تعویق می اندازد.

 

درمان آکنه پوستی با روغن آرگان

 

خواص روغن آرگان برای پوست بی شمار است. این روغن برای درمان آکنه هم کاربرد بسیار خوبی دارد. ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی روغن آرگان قرمزی و تحریک پوست ناشی از آکنه را به طور چشمگیری کاهش می دهند. علاوه بر این با خاصیت آبرسانی خود برای پیشگیری از آکنه گزینه مناسبی خواهد بود.
این روغن به عنوان روغن خشک شناخته می شود یعنی این نوع روغن بیش از حد مرطوب، روغنی و چرب نیست. بنابراین به سرعت منافذ پوست صورت نفوذ می کند و سریعا در لایه های زیرین پوست قرار می گیرد و به جای مسدود کردن منافذ پوستی به راحتی جذب بافت پوست می شود.
در نتیجه برخلاف بیشتر روغن ها که با مسدود کردن منافذ خارجی پوست باعث تجمع آلودگی در سطح پوست می شوند مصرف این محصول حتی می تواند به جلوگیری از آکنه و از بین رفتن آن کمک کند.
به خاطر داشته باشید در صورتی که آکنه پوستی به علت خشکی پوست یا تحریک عمومی پوست ایجاد شده باشد روغن آرگان BEKRINA انتخاب مناسبی است. اما اگر ایجاد آکنه دلایل هورمونی داشته باشد این روغن گیاهی تأثیرات چشمگیری نخواهد داشت.

 

اثرات مثبت روغن آرگان بر مو

 

اگر شما هم تا به امروز فکر می کردید که روغن آرگان فقط مخصوص خانم ها است سخت در اشتباه هستید. این محصول حاوی موادی است که در بسیاری از روغن های مخصوص ریش و محصولات پس از اصلاح وجود دارند. مصرف این محصول باعث تهویه مناسب فولیکول های مو می شود.
استفاده از این روغن برای طولانی مدت باعث بهبود سرعت رشد مو در ناحیه می شود و در نهایت ریش پرتر به نظر می رسد. علاوه بر تأثیرات و خواص روغن آرگان برای پوست این محصول گزینه مناسبی برای سالم ماندن و تقویت موها محسوب می شود.
پس بهتر است به جای استفاده از شامپوهای نرم کننده از این محصول گیاهی استفاده کنید که علاوه بر ایجاد درخشندگی و حفظ رطوبت موهایتان باعث حفاظت از پوست سر شما می شود.

 

منابع :

https://nurtureargan.com
https://thebodysource.com
https://www.healthline.com

https://www.asianews.ir/u/7y1
اخبار مرتبط
در این مطلب به معرفی یک روتین مراقبتی از موها می پردازیم که کمک می کند تا موهای شما سالم تر بوده و زیبایی و جلوه بیشتری نیز داشته باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید