صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۳:۰۴
کد خبر: 11564
گزارشگر: 213
۶۹۵
۰
۰
۱
براساس اظهارات ند پرایس؛ سخنگوی امور خارجه ایالات متحده

آمریکا اعلام کرد احیای برجام با «موانع» روبرو است!

آمریکا اعلام کرد احیای برجام با «موانع» روبرو است!
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه دوشنبه ۳۱ مرداد در نشست خبری خود گفته جمهوری اسلامی مبنی «تعلل» واشینگتن در پاسخ‌دهی را رد کرد و گفت با اینکه ایران برخی خواسته‌های غیرسازنده‌اش را کنار گذاشته، اما هنوز موانع دیگری وجود دارد!

به گزارش آسیانیوز، در حالی که آمریکا هنوز به پاسخ تهران درباره پیش‌نویس نهایی احیای برجام جواب نداده و جمهوری اسلامی نیز واشینگتن را به «تعلل» متهم کرده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت اگر ایران پاسخ شفاف ارائه داده بود، مذاکرات به وضعیت رفت و برگشتی فعلی نمی‌رسید.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه دوشنبه ۳۱ مرداد در نشست خبری خود ادعای جمهوری اسلامی مبنی «تعلل» واشینگتن در پاسخ‌دهی را رد کرد و گفت با اینکه ایران برخی خواسته‌های غیرسازنده‌اش را کنار گذاشته، اما هنوز موانع دیگری وجود دارد.

او یکی از آن خواسته‌های غیرسازنده را اصرار جمهوری اسلامی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی ذکر کرد. ند پرایس در ادامه گفت: اگر از ایران پاسخ واضح و روشنی دریافت می‌کردیم، بعید می‌دانم مذاکرات به وضعیت رفت و برگشتی کنونی می‌رسید.

او در عین حال با اشاره به اینکه فاصله تا توافق نزدیک‌تر از دو هفته پیش است، گفت: «با توجه به شرایط موجود، ما می‌خواهیم بازگشت به برجام به سریع‌ترین وجه ممکن صورت بگیرد.»

ند پرایس با اشاره به اینکه پیش‌نویس اتحادیه اروپا «بهترین و آخرین پیشنهاد است» یادآور شد که این پیش‌نویس بر اساس نسخه‌ای تنظیم شده که «راب مالی و تیمش با دقت و ظرافت در ماه مارس گردآوری کردند اما این ایران بود که آن را قبول نکرد، نه آمریکا.»

ساعاتی پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز گفته بود پاسخ اخیر جمهوری اسلامی «که من آن را معقول دیدم» به ایالات متحده منتقل شد که هنوز به طور رسمی پاسخ نداده است.

جمهوری اسلامی هفته گذشته همزمان با پایان مهلت تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا پاسخ مکتوب خود به آخرین پیشنهاد این اتحادیه برای دستیابی به یک توافق برای احیای برجام به این اتحادیه تحویل داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز دوشنبه از «تعلل» آمریکا انتقاد کرد و گفت: «آنچه مهم است تاخیر طرف آمریکایی در پاسخگویی است، در حالی که ما به موقع واکنش نشان دادیم.»

این در حالی است که مقام اسرائیلی در آخرین اظهارات خود درباره برجام گفته است: اسرائیل تا لحظه آخر با امضای قرار اتمی بین ایران و قدرت‌های جهانی مقابله کند.


به گفته کانال ۱۱، ایال خولاتا، رییس شورای امنیت ملی اسرائیل، قصد دارد در سفر این هفته خود به ایالات متحده، به مقام‌های آمریکایی بگوید پیش‌نویسی که از توافق به رسانه‌ها درز کرده با تعهداتی که ایالات متحده داده بود تناقض دارد.

همچنین، به گفته این شبکه، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل نیز قصد دارند در روزهای آینده با مقام‌های آمریکایی و اروپایی در این زمینه صحبت کنند. این رسانه تاکید کرد که مبارزه اسرائیل با احیای برجام تا جایی خواهد بود که به روابط اورشلیم و واشینگتن آسیبی نرساند.

کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل همچنین به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد که برخی از مقام‌های آمریکایی از این موضوع نگرانند که اگر به درخواست‌های کنونی ایران پاسخ مثبت دهند، جمهوری اسلامی ایران باز هم درخواست‌های بیشتری مطرح کند.

بنا بر اعلام این شبکه، شماری از اعضای حزب دموکرات همچنین از این موضوع نگرانند که امضای توافق در شکل کنونی آن که امتیازاتی بیش از برجام به جمهوری اسلامی خواهد داد، در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به ضرر این حزب تمام شود و به همین دلیل مخالف امضای این توافقند./
https://www.asianews.ir/u/7yd
اخبار مرتبط
کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل از قول یک مقام اسرائیلی مدعی شد که این کشور آماده است تا لحظه آخر با امضای قرار اتمی بین ایران و قدرت‌های جهانی مقابله کند.
مرور چند رویداد مهم روز؛ جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس، با اشاره به اینکه مردم امروز پول بیشتری برای اینترنت پرداخت کرده اما خدمات با کیفیت پایین‌تری دریافت می‌کنند بر ضرورت افزایش پهنای باند تاکید کرد؛ همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در خصوص احیای برجام گفت: آمریکا که که یک دولت خاطی است، چگونه می‌تواند به یک توافقی که از قبل شکل گرفته برگردد؟
شاید در هیچ برهه زمانی در تاریخ سیاست معاصر دنیا کشورهای مختلف درگیر یک توافق به اصطلاح اتمی در ظاهر و کاملا سیاسی در باطن نبوده است!
در حالی که برخی خبرها در کشور از نزدیک شدن به توافق احیای برجام و مذاکره با آمریکا نشان دارند، مقامات آمریکایی و اسرائیلی روز شنبه گفته‌اند که دولت جو بایدن در روزهای اخیر تلاش کرده که به اسرائیل اطمینان دهد که با احیای توافق هسته‌ای و دادن امتیازات جدید با ایران موافقت نکرده است!
در حالی که حذف ارز ترجیحی در ماه‌های گذشته موجب افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی در ایران شده است و معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، اواخر اردیبهشت از تورم ۴۰۰ درصدی برخی کالاهای اساسی خبر داده است، طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه به شکل «پایلوت» اجرا می‌شود.
سی‌ان‌ان گزارش داده که در پاسخ ایران به نسخه نهایی توافق اتمی تهیه شده توسط اروپا، خواست حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا وجود ندارد و به گفته یک مقام آمریکایی توافق شاید نزدیک تر باشد!
یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خواستار پایان دادن به مذاکرات احیای برجام و خروج غرب از این گفت و گوها شده است.
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد بازگشت سفیران دو کشور در ادامه روند عادی و مثبت شدن روابط دو کشور در یک سال گذشته است.
اروپا اصرار دارد که برجام زودتر به نتیجه برسد و جمع‌بندی شود. آن‌ها قبل از شروع فصل سرد سال می‌خواهند ببیند که می‌توانند در حوزه انرژی روی ایران حساب کنند یا خیر؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید