صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۰:۴۵
کد خبر: 11590
گزارشگر: 306
۲۷۶
۰
۰
۱
استاندار یزد

استان برای اولین بار صاحب یک برنامه تحولی در ۱۵ محور و ۱۸۰ برنامه اقدامی شده است / بیش از ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب برای استان مصوب و در حال اجراست

استان برای اولین بار صاحب یک برنامه تحولی در ۱۵ محور و ۱۸۰ برنامه اقدامی شده است / بیش از ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب برای استان مصوب و در حال اجراست
یزد - استاندار گفت : طی یک سال گذشته اقدامات موثری در استان صورت گرفته که یکی از مهمترین آنها تدوین برنامه تحولی استان با عنوان سند یزد نوین در ۱۵ محور متناظر برپتانسیل‌های جدید استان بوده که با شکوفایی آنها ریل جدیدی برای توسعه استان ایجاد خواهد شد

 آسیانیوز / یزد ؛ مهران فاطمی استاندار یزد به اتفاق معاونین خود به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران که در محل سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، ضمن گرامیداشت این هفته و یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر،  در ادامه با بیان اینکه : از محاسن این برنامه انطباق آن با اسناد بالادستی از جمله سند آمایش استان و صرفاً اداری نبودن و تدوین آن با مشارکت ذینفعان دانست و گفت: استان برای اولین بار صاحب یک برنامه تحولی در ۱۵ محور و ۱۸۰ برنامه اقدامی شده که به صورت هفتگی به صورت محور به محور و طرح به طرح پیگیری می‌شود.

استاندار یزد در همین رابطه خاطرنشان کرد: در برش شهرستانی نیز طرح‌های اولویت‌دار به همین صورت تدوین و مشخص شده که در استان چه اقدامی را در دستور کار داریم.

وی ضمن تشریح دستاوردهای اولین سال استقرار دولت مردمی در این استان، از اماده بهره‌برداری شدن خط پدافندی انتقال آب صنعت به آب شرب با ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اختصاص اعتباری معادل ۲۲ سال بودجه عمرانی یزد برای اجرای خط انتقال آب از دریا به یزد در قالب واگذاری یک یا دو معدن به این امر خبر داد.

فاطمی عنوان کرد: در هنگام استقرار به عنوان استاندار جدید، موج پنجم کرونا و تعطیلی کلیه برنامه‌ها در استان را شاهد بودیم به نحوی که درصد پوشش واکسیناسیون استان نیز کمتر از ۱۹ درصد بود ولی الان پوشش دز اول واکسن کرونا در استان ۹۵ درصد، دز دوم بالغ بر ۸۶ درصد و دز سوم نزدیک ۴۲ درصد و دز چهارم حدود سه درصد است که باید در این حوزه بیشتر کار کنیم.

وی عنوان کرد: خوشبختانه امسال بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس و رونق کسب و کارهای اقتصادی و فرهنگی را شاهدیم و با تلاش کادر سلامت و بدنه اداری و مردم تاحدودی امروز کرونا کنترل شده و تلفات نیز کاهش یافته است.

فاطمی یکی دیگر از مشکلات در بدو ورود به استانداری را تعرض‌های مداوم به خط انتقال آب به یزد ذکر کرد و افزود: خوشبختانه با تدابیر لازم طی مدت گذشته هیچ مشکلی را در این باره شاهد نیستیم.

وی از تشکیل کمیته آب در سطح معاون اول رئیس جمهور با حضور برخی وزرا و نمایندگان دستگاه‌هاو چهار استاندار خبر داد و گفت: طرح‌های آبرسانی به صورت مداوم در این کمیته دنبال می‌شود که در همین راستا خط اضطراری آب برای مواقع تنش آبی در استان یزد مصوب شده و در همین راستا خط انتقال آب صنعتی چادرملو به مخزن یزد به طول ۳۰ کیلومتر در کمترین زمان ممکن با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان اجرایی شده و در فاز اول ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب را انتقال می‌دهد و ۷۰۰ نفر از جمعیت استان را در مواقع اضطرار منتفع خواهد کرد.

استاندار افزود: همچنین در قالب نشست‌های این کمیته بیش از ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب برای استان مصوب و در حال اجراست تا تاب‌آوری استان در هنگام قطع آب افزایش یابد.

وی عنوان کرد: همینطور مصوب شد برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان یزد با ظرفیت قریب ۱۰۰ میلیون مترمکعب، یک یا دو معدن اختصاص یابد که حجم سرمایه‌گذاری آن بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی ۲۲ سال استان به نرخ امروز است.

فاطمی گفت: اخیراً پیشنهاد شده است تا دو هزار میلیارد تومان از محل شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ به استان برای تامین زیرساختهای آب استان اختصاص یابد که این اعتبار به عنوان هزینه مالیاتی این واحدها منظور خواهد شد و این رقم معادل چهار سال بودجه عمرانی استان است.

این مقام مسئول با بیان این که در بخش‌های کشاورزی و پساب در این بخش نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، در مورد اقدامات صورت گرفته در بخش گردشگری به عنوان یکی از رئوس ماموریت‌های استان، اظهار کرد: در این حوزه به ویژه گردشگری سلامت زیرساخت‌هایی مورد نیاز بود که بزرگترین مشکل استان در این باره نداشتن خطوط پروازی با پایه یزد بود.

فاطمی اظهار کرد: در همین راستا با بهترین شرکت هواپیمایی کشور مذاکره داشتیم و خوشبختانه تاکنون برای دو پرواز هماهنگی شده و در کنار آن نیز شرکت پروازی «یزد ایر ایران» با حجم سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

وی افزود: دو هواپیمای ۳۱۰ جزو سرمایه‌های این شرکت منظور شده و امیدواریم براساس برنامه زمان‌بندی تا مهرماه امسال، چهار فروند هواپیمای مسافری را برای این شرکت در استان داشته باشیم.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان، گفت: براساس سیاست دولت طرحهای نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در این سفر مدنظر قرار گرفت و ۷۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر و ۳۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۱۸۵ مصوبه سفر به این حوزه اختصاص یافت.

این مقام مسئول در این باره خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سهم سفر به استان اختصاص یافته و اخیراً نیز به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان جهت جذب طرح‌های مشکل‌دار پیشنهاد شده است.

وی در همین رابطه به افتتاح ناقص قطار یزد اقلید(فارس) و نیاز ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل این خط از محل اعتبارات سفر و همچنین اختصاص اعتبارات مناسب دیگری از محل سفر برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان اشاره کرد.

فاطمی با اشاره به رونق دوباره گردشگری یزد در جریان نوروز امسال پس از دو سال وقفه کرونایی، اظهار کرد: در نوروز امسال بالغ بر یک میلیون گردشگر به یزد سفر کردند و بدنه گردشگری مجدداً راه افتاد.

وی اقدامات صورت گرفته در مورد طرح نهضت ملی مسکن در استان را نیز یادآور شد و عنوان کرد: بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند که برای ۶۰ هزار متقاضی پالایش شده، زمین مورد نیاز تامین شده و برای اولین بار مصمم به تحویل خانه‌های وبلایی به مردم در قالب این طرح هستیم.

فاطمی در رابطه با فعالیتهای اقتصادی صورت گرفته در استان طی یک سال گذشته، بیان کرد: ۳۳۰ واحد راکد صنعتی در استان شناسایی شد که ۷۳ واحد راه اندازی و مابقی دچار مشکلاتی هستند که در استان قابل رفع نیستند و به سطح ملی ارجاع شده‌اند.

استاندار یزد در همین رابطه به ارتقای GDP استان به بالای دو درصد طی ۱۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: نرخ رشد اقتصادی استان در ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۵.۱۳ درصد رشد داشته و هفتمین استان کشور محسوب می‌شویم.

وی از افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال گذشته به ۴۷.۸ درصد و قرار گرفتن به عنوان اولین استان کشور، خبر داد و گفت: نسبت اشتغال نیز امسال ۴۲.۱ درصد شده و بالاترین رتبه در کشور را کسب کردیم.

به گفته‌ی استاندار، بیشترین کاهش نرخ بیکاری مردان در بهار ۱۴۰۱ را نیز متعلق به یزد است، نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ سال از ۳۲.۳ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۲۲.۸ درصد در بهار امسال کاهش یافته و نرخ بیکاری بانوان نیز در بهار ۱۴۰۰ معادل ۳۶.۱ درصد بوده که در بهار ۱۴۰۱ به ۲۶.۵ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: در شاخص نسبت مصارف به منابع بانکی استان از رقم ۷۲ درصد به ۹۳ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش داشته‌ایم و در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶۱ درصد بوده است.

فاطمی از پرداخت ۱۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه (تبصره ۱۶) خبر داد و گفت: طی آن ۱۴ هزار و ۲۱۲ فقره وام ازدواج دادیم و رتبه اول این حوزه در کشور را کسب کردیم.

وی با اشاره به ۳۴ میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری خارجی در استان در شرایط سخت تحریمی، سرمایه گذاران مربوطه را مربوط به کشورهای اتریش، هندوستان، ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان خواند و یزد را جزو شش استان برتر کشور در این حوزه ذکر کرد.

استاندار یزد گفت : خوشبختانه با کمک مردم و دستگاه‌های مربوطه خسارات سیل اول کاملا پرداخت شده و در مورد سیل دوم نیز به دلیل خسارات بالا در حال پیگیری هستیم که در این رابطه نسبت به رهن منزل برای آسیب دیدگان اقداماتی صورت گرفته و در دست اقدام است و از امروز نیز تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

فاطمی به مدیریت پیک برق استان یزد بدون بروز هیچ گونه قطع برق خانگی و کشاورزی و حتی بدون فشار آوردن به بخش تولید اشاره کرد و در ادامه عنوان کرد: استان یزد در اقدامی فناورانه بورسیه شغلی دانشجویان را مطرح و در دفترچه سازمان سنجش جای داده که براساس آن صنایع بهترین دانشجویان را برای فعالیت در واحدهای تحقیق و طراحی صنعتی را مورد حمایت قرار می‌دهند و خوشبختانه مشکل بیمه و سربازی آنها نیز اخیراً مرتفع شده است.

وی از اقدامات اساسی در مورد انتقال حساب مالی شرکتهای بزرگ و دفاتر مالیاتی آنها به داخل استان و تقویت ارتباطات مردمی مسئولان استانداری در یکشنبه خبر داد و گفت: ستاد نواوری و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در استان به صورت هفتگی تشکیل جلسه می‌دهد و در سفر اخیر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به استان مقرر شد تا یزد به عنوان پایلوت قانون جهش تولید کشور تعیین شود.

فاطمی یزد را استان اول کشور در حوزه انرژی خورشیدی خواند و گفت: موفق‌ترین مدل سرمایه‌گذاری را برای تولید دو هزار مگاوات ارائه کردیم و هم اکنون در بازه یک روزه به سرمایه‌گذاران این حوزه زمین واگذار می‌شود و استانهای پیشتاز در کشور هستیم.

وی از ارائه و پیگیری طرح سامان خانواده در استان، به خسارات وارده به استان در دو سیل اخیر، خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه انجام شده، همه سیل‌بندها در سیل اخیر موفق عمل کردند ولی حجم بالای بارندگی در برخی مناطق استان مانند شهر یزد و دوره بازگشت بسیار بالای چنین بارشهایی در استان باعث بروز خساراتی در برخی بخشها شده است که مجددانه پیگیری جبران خسارات وارده هستیم.

در پایان به سئوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

 

 استان برای اولین بار صاحب یک برنامه تحولی در ۱۵ محور و ۱۸۰ برنامه اقدامی شده است / بیش از ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب برای استان مصوب و در حال اجراست ، مهران فاطمی استاندار یزد

https://www.asianews.ir/u/7z2
اخبار مرتبط
یزد - فرمانداران خاتم، مهریز و مروست در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح مهمترین برنامه‌های خود را درهفته دولت پرداختند
یزد - فرمانداران شهرستان‌های بافق، بهاباد و تفت در جمع خبرنگاران از افتتاح طرح های آماده بهره برداری به مناسبت هفته دولت خبر دادند
یزد - نشست ستاد مدیریت بحران استان به ریاست استاندار و با حضور نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و جمعی از مسئولین استان به مدت ۴ ساعت و به منظور هم اندیشی و تصمیم گیری در خصوص مسائل مربوط به سیل اخیر بالاخص جبران خسارات آسیب دیدگان در سالن کوثر استانداری برگزار شد
یزد - به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، وزیر کشور در مصاحبه با صدا و سیما در خصوص هدف سفر خود به یزد گفت: به منظور افزایش و تمرکز امدادرسانی ها به این استان، به یزد سفر کردیم
​ یزد - رئیس شورای اسلامی شهر در گفتگوی زنده صداوسیما مرکز یزد گفت: درخصوص سیل در شهر یزد، وزیر کشور برای بازدید از مناطق سیل زده و تشکیل جلسه اضطراری وارد یزد شد
یزد - استاندار با حضور در ویدئو کنفرانسی در نشست ستاد مدیریت بحران استان یزد که شامگاه گذشته در پی هشدار و پیش بینی هواشناسی به منظور وقوع بارش های تابستانه در برخی از نقاط استان تشکیل شد، ضمن تاکید بر بر آمادگی کامل کلیه دستگاه ها، فرمانداری ها و شهرداری ها برای مواجهه با بارندگی شدید پیش بینی شده از سوی هواشناسی گفت: کلیه ادوات و تجهیزات بخش های مختلف استان در حالت آماده باش باشند تا در صورت تبدیل رواناب به سیلاب، به جان و مال مردم و تاسیسات آسیبی وارد نشود
یزد - معاون عمرانی استاندار با اشاره به اقدامات دولت در زمینه مسکن در استان گفت: 31 هزار و 980 واحد مسکونی در استان کلنگ زنی می شود که رستایی، محرومان، ساکنان شهری ، کارگری از جمله این مسکن ها است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید