صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۴ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۶
کد خبر: 11642
گزارشگر: 213
۶۱۳
۰
۰
۰
افزایش کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی

مبلغ یارانه ها بیشتر می شود/توزیع کالابرگ منتفی است؟

مبلغ یارانه ها بیشتر می شود/توزیع کالابرگ منتفی است؟
از ابتدای پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی صحبت از اجرای طرح کالابرگ به جای یارانه نقدی به میان آمد؛ طرحی که قرار بود شهریور اجرا شود اما به تعویق افتاد و حالا درباره افزایش یارانه ها خبرهایی به گوش می رسد.

به گزارش آسیانیوز، قرار بود طرح کالابرگ از شهریور اجرا شود، اما زیرساخت‌های آن آماده نشد و آن را به مهر موکول کردند. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است. خبری که احتمال تداوم پرداخت یارانه نقدی را تقویت می‌کند.

 از ابتدای پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی صحبت از اجرای طرح کالابرگ به جای یارانه نقدی به میان آمد. طرحی که قرار بود شهریور اجرا شود اما به تعویق افتاد.

روایات از پرداخت کالابرگ به جای یارانه نقدی متنقاض است. پیش از این احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از اجرای طرح کوپن خبر داد. اما آنطور که او گفت زیرساخت‌های این طرح فعلا آماده نیست.

روایات متناقض از اجرای طرح کالابرگ
پس از گفته‌های خاندوزی، طولی نکشید که هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، گفت از مهر اجرای آزمایشی کالابرگ آغاز می‌شود. گرچه این طرح قرار بود شهریور اجرا شود. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است.

مسعود میرکاظمی گفت: «قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.»

 این گفته میرکاظمی می‌تواند نشانه‌ای از تداوم پرداخت یارانه نقدی باشد. ضمن اینکه پیش از این فقط صحبت از جایگزینی کوپن به جای یارانه بود، اما اخیرا میرکاظمی گفت که با کالابرگ بخشی از هزینه را افراد باید بپردازند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این مورد گفت: «کالابرگ به معنای تعلق یارانه به کالاها به جای افراد است. یعنی با کالابرگ بخشی از هزینه یک کالا که یارانه به آن تعلق گرفته را خود فرد باید بپردازد. بخشی دیگر به صورت مستقیم از محل پرداخت یارانه به حساب فروشنده واریز می‌شود.» (اقتصادآنلاین)

در ابتدا تنها صحبت از حذف یارانه نقدی بود. پس از آن گفتند افراد می‌توانند به جای کالابرگ به انتخاب خود یارانه نقدی بگیرند. حالا اما می‌گویند بخشی از هزینه کالا بر عهیده افراد است.

یارانه معیشتی
تجارت نیوز نوشت رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داد. در حالی که قرار بود مهرماه طرح کالابرگ اجرا شود.
 آنچه اما در این مدت ثابت بود، مخالفت برخی از یارانه‌بگیران با اجرای طرح کوپن بود. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را در این مورد می‌خوانید.

«یارانه نقدی بهتره. من با یارانه نقدی شهریه دانشگاه میدم. اگه یارانه قطع بشه دیگه نمیتونم شهریه دانشگاه پرداخت کنم.»

«من دختر مجرد هستم نه پدر دارم نه مادر. خرجم لباسم از پول یارانه هست.»

«خانم سرپرست خانوار هستم و فرزند یتیم دارم. یارانه نقدی بیشتر به دردم میخوره. پول آب و برق و گازم را از همین یارانه نقدی پرداخت میکنم.»

«یارانه نقدی رو قطع نکنید من با اون پول خرج لباس دو بچه ی دو و چهارساله را میدم. شوهرم درآمدش کمه.»

«مردم عادی چیکار کنند که نه کار دارند نه درآمد؟ تنها منبع درآمدشان همین یارانه هست. آیا دولت فکری بحال این قشر ضیف کرده؟»

 یارانه با تورم همخوانی ندارد
اما انتقادات به جایگزینی کالابرگ محدود نیست. برخی هم می‌گویند این میزان یارانه نقدی با تورم و سیر صعودی آن همخوانی ندارد.

«وضعیت جوریه که با دوسه بار مغازه رفتن کل یارانه واریزیشون تموم میشه دردی دوا نمیشه با این مبالغ.»

«مگه یارانه چقدر میدن؟ کدوم درد رو دوا میکنه که تنها منبع درآمد باشه. ماهی ۱۵ تومنم کمه تو این اوضاع گرونی.»

«با رشد تورم ده و نیم برابری، چهارصد هزارتومان چیه که روی پرداخش برای زندگی مردم نقشه می‌کشید!»./

https://www.asianews.ir/u/80i
اخبار مرتبط
در ادامه اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت، روز گذشته وزارت رفاه از سامانه جدیدی رونمایی کرد که به بازبینی دهک‌بندی خانوار مربوط می‌شود؛ در همین حال سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روز‌های زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روز‌های فرد به وبگاه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
در حالی که حذف ارز ترجیحی در ماه‌های گذشته موجب افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی در ایران شده است و معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، اواخر اردیبهشت از تورم ۴۰۰ درصدی برخی کالاهای اساسی خبر داده است، طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه به شکل «پایلوت» اجرا می‌شود.
در مرحله جدید یارانه‌های نقدی به حساب خانوار واریز می شود که هنوز حذف‌شدگان یارانه امکان ثبت‌نام برای دریافت یارانه را دارند و اعطای کالابرگ در دست بررسی است.
قرار بود یارانه نقدی جدید دو ماه نقدی باشد و پس از آن به صورت کالابرگ توزیع شود. اما حالا به نظر می‌رسد یارانه های تابستان نقدی واریز شوند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین سیاست دولت در حمایت بازار سرمایه، اجرای همان بسته ١٠ گانه است و همان کارت های بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد.
براساس برخی گزارش ها قرار است وام ۲۰۰ میلیونی یارانه پرداخت شود؛ ولی آیا یارانه‌بگیران می‌توانند با یارانه ۳۰۰ هزار تومانی، وام ۲۰۰ میلیونی بگیرند؟
اجرای طرح بنزینی دولت بر مبنای اختصاص ۲۰ لیتر سهمیه بنزین به هر کد ملی، نیاز به اختصاص سهمیه یارانه‌ای بیشتری به افراد نسبت به وضع کنونی دارد و همین مسئله نه‌تنها «امنیت انرژی» و «کسری بودجه» ناشی از فروش بیشتر بنزین یارانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مخاطرات «درگیرکردن ۸۵ میلیون ایرانی با «تشدید جریان قاچاق سوخت» را در پی خواهد داشت.
در حالی که در شرایط جدید، پرداخت یارانه برای ٧٨ میلیون نفر طبق ۹ دهک در دستور کار قرار گرفت؛ با وجود بررسی‌های صورت گرفته و تعیین‌تکلیف اعتراض‌ها و درخواست‌های جدید، متقاضیان یارانه معیشتی و نقدی فرصت دارند برای ثبت‌نام اعتراض نسبت به حذف یارانه خود از طریق سامانه‌های تعیین شده اقدام کنند.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افرادی مشمول دریافت یارانه ۳۰۰ -۴۰۰ هزار تومان برای ثبت نام اقدام کنند.
تمامی سرپرستان خانواری که تا ۱۵ خرداد ماه جهت دریافت یارانه کمک معیشتی ثبت‌نام کرده‌اند و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشمول دریافت یارانه شناخته شده‌اند، تا پایان هفته یارانه و معوقات خود را دریافت می‌کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید