صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۸
کد خبر: 11673
گزارشگر: 213
۷۶۱
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

هفته دولت/دولت های مردمی «علاج دائمی» بلدند!

هفته دولت/دولت های مردمی «علاج دائمی» بلدند!
تلاش در جهت حل ریشه ای مشکلات کشور مانند تورم، قاچاق، فساد، فقر، بیکاری و نیز معضلات اجتماعی و فرهنگی به جای علاج موقتی، هنر دولت های بزرگ مردمی است.

به گزارش آسیانیوز، دولت در جمهوری اسلامی، نماد قوه مجریه و مظهر مردم سالاری است که مطالبات و نیازهای آحاد جامعه را در بستر خود دارد و همین نیازهای مردمی است که مفاد قانون اساسی کشور را تشکیل داده است.

-------------

بیشتر بخوانید

با ایران در «کمربند خشکسالی»؛ چه بکنیم؟

--------------------------------

 این توانمندی و کارایی دولت و قوه مجریه در اجرای مفاد قانون اساسی است که تعیین کننده میزان کارایی نظام سیاسی کشور است. هر چند که در دیدگاه عموم مردم دستگاه مجریه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد اما دولت برای انجام رسالت خود به دو بازوی توانمند یعنی قوه مقننه و قوه قضائیه نیاز دارد.

هفته دولت زمان و بهانه ای برای سنجش و ارزیابی کارنامه دولت هاست و بازنگری در نقات ضعف و قوت و نحوه عملکرد دولت در پاسخگویی به مطالبات مردم.

اما برای اینکه این سنجش ها واقع بینانه باشد دولت به یک رسانه و تریبون قوی نیاز دارد که اطلاع رسانی های مستمر شفاف و کارشناسانه داشته باشد.

شفافیت و صداقت با مردم، تعهد و مسئولیت پذیری و شناخت درد آحاد جامعه و تلاش خستگی ناپذیر برای کاهش این دردها از وظایف یک دولت مردمی است.

تلاش در جهت حل ریشه ای مشکلات کشور مانند تورم، قاچاق، فساد، فقر، بیکاری و نیز معضلات اجتماعی و فرهنگی به جای علاج موقتی، هنر دولت های بزرگ مردمی است. کمک به رشد تولید و رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان در شرایطی که زیر فشار تحریم ها و انواع موانع، کمر خم کرده اند و سر پا نگه داشتن چرخ تولید و صنعت از اهم وظایف و مسئولیت های دولت است.

رشد و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای جهان در جهت حفظ منافع کشور، یک رویکرد دیپلماسی قدرتمند و اصولی می خواهد که هنر یک دولت متعهد به رشد و شکوفایی کشور است.

-----------

بیشتر بخوانید

ادغام وزارتخانه‌ها؛ یعنی فرار از حل کردن مشکلات اقتصادی کشور/تفکیک وزارتخانه ها؛ فقط افزایش مدیر و معاون!

---------------------------------

دولت باید عملگرا باشد و خود ارزیابی کننده کارنامه عملکرد خود پیش از دیگران و پاسخگوی ملتی باشد که با تمام دردها و مشکلات و چالش های موجود به او اعتماد کرده اند. ملت در سرنوشت خود باید سهیم باشند و حق و سهم این ملت پاسخگویی و تعهد به اعتماد آنهاست.
سالهاست که هفته دولت را گرامی میداریم تا از مردان بزرگی چون رجایی و باهنر و شهادت مظلومانه آنان در مسیر خدمت به مردم و اعتلای وطن و صیانت از آرمان های راستین انقلاب یاد کنیم.

اما اینکه چقدر دولت ها با نگاه و خط و مشی شهیدان رجایی و باهنر و دولت متبوعه آنها و نگاه مردم سالارانه و متعهدانه آن بزرگان سنخیت دارند و در هدایت سکان کشتی این سرزمین مسیر آن بزرگ مردان را طی می کنند موضوعی است که شاید جای اندکی تامل و بازنگری دارد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/81c
اخبار مرتبط
در حالی که با انتشار جزئیات بیشتر از گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره فساد حدود ۹۲ هزار میلیارد تومانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، واکنش‌ها و انتقادها به این گزارش ادامه دارد، یک روزنامه در این باره نوشته است: مجلس انقلابی، فساد یک بنگاه اقتصادی را بررسی و افشا کرده و آن‌وقت همین اقدام ضدفساد شده است نشانه فساد تودرتو و فساد سیستمی و چماقی علیه جمهوری اسلامی.
مرور چند رویداد مهم روز؛ جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس، با اشاره به اینکه مردم امروز پول بیشتری برای اینترنت پرداخت کرده اما خدمات با کیفیت پایین‌تری دریافت می‌کنند بر ضرورت افزایش پهنای باند تاکید کرد؛ همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در خصوص احیای برجام گفت: آمریکا که که یک دولت خاطی است، چگونه می‌تواند به یک توافقی که از قبل شکل گرفته برگردد؟
مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف در این شرکت، شامل حیف و میل سرمایه‌ها و کمک به نهادها از جمله سپاه پاسداران خبر داد.
در ماه های اخیر هم مجددا بحث تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی مطرح شده است؛ موضوعی که هر چند سال یک بار برای گریز از پرداختن به معضلات کشور و گره گشایی ریشه ای از مشکلات تولید، صنعت و اقتصاد بر سر میز بحث و مذاکره قرار می گیرد.
ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییر پذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع نیاز دارد.
کاهش تولید در برابر افزایش تقاضا به صورت خودکار منجر به پدیده ای کاملا قابل درک و فهم به نام شکاف تورمی می شود.
در حالی که دولت از گرانی تنها 4 کالای اساسی صحبت کرده بود، گرانی برنج و قیمت سرسام آور آن این روزها براستی تامل انگیز شده است؛ این در حالی است که برنج ایران در رتبه ششم برنج های گران دنیا و بعد از ثروتمندترین کشورهای دنیا قرار دارد.
در حالی که کیوان امام‌وردی با بیان تمایل ده ها دختر برای برقراری رابطه جنسی با او، از خود دفاع کرده است، وکیل شاکیان در پرونده کیوان امام‌وردی، متهم به تجاوز به ده‌ها زن، از محکومیت وی به «افساد فی‌الارض و اعدام در دادگاه بدوی خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید