صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۹
کد خبر: 11674
گزارشگر: 2
۷۳۵
۰
۲
۳
گره در گره فرش دستباف

گفتگوی اختصاصی با «علی دردشتی»، کارآفرین جوان برتر در سال ۱۴۰۰

گفتگوی اختصاصی با «علی دردشتی»، کارآفرین جوان برتر در سال ۱۴۰۰
مجموعه فرش در دشتی از سال ۱۲۷۵ شروع به فعالیت نمود. این مجموعه ابتدا در زمینه بازرگانی انواع فرش دستباف فعالیت داشته است و از اوایل سده سیصد خورشیدی توسط حاج میرزا علی در دشتی تولید فرش های نفیس دستباف اصفهان را آغاز نموده و هم اکنون على دردشتی با گسترش فعالیت خود و با حفظ اصالت این مجموعه و نوآوری به یکی از بزرگترین و با کیفیت ترین تولیدکننده های فرش نفیس و زیبای اصفهان تبدیل شده است.

. برای آشنایی هرچه بهتر مخاطبان کمی از سوابق خودتون بفرمایید.

 

 بنده علی دردشتی هستم متولد در خانواده ای هنر پرور و کار آفرین در شهر اصفهان به دنیا آمدم و حالا مالکیت و مدیریت برند فرش دستباف علی دردشتی را برعهده دارم . این را هم بگم که این برند توسط پدر بزرگ فقید بنده در قریب ۱۰۰ سال پیش پایه گذاری شده و همواره از برندهای طراز اول فرش دستباف اصفهان بوده و هست و بنده هم سعی کردم با حفظ شأن و جایگاه این برند هر چه بیشتر آن را ارتقا بدهم همچنین از سوی دیگر پدر بزرگ مادر بنده هم مرحوم محمد سلامتیان از فعالان صنعتی و اقتصادی و در واقع کارآفرینی بسیار موفق بودند و ایشان همچنین از پرچمداران فعالیت های خیریه و از موسسین انجمن خیرین مدرسه ساز هم بوده اند و با چنین عقبه و ریشه های خانوادگی اگر بنده کاری کرده ام عجیب نیست و در واقع به وظیفه خانوادگی و ذاتی خودم نسبت به جامعه عمل کرده ام.

 

بحث جالبی را باز کردید به نظرتون این ریشه های خانوادگی چه تاثیری در موفقیت شما داشته است؟

 

خب ببینید بنده از کودکی پای درس و نصایح این بزرگان نشستم و شاهد عملکرد شان بوده ام و با فرهنگ کارآفرینی و فعالیت های بزرگ آشنا شدم بعد خودم از پایین ترین مراحل در فعالیت ایشان و پدرم شروع کرده ام . مسلم است که هم زمینه های فرهنگی و هم اقتصادی و مهارتی کارآفرینی و کسب و کار برای بنده مهیا تر از دیگران بوده است اما خب بنده واقعا عاشقانه در زمینه فرش فعالت کرده ام و واقعا همه وجودم این کاره .

 

حالا اگر بخواهیم به صنعت شما که واقعا فقط صنعت نیست یا فقط هنر بلکه ترکیبی از هر دو اینها است نگاه کنیم با زمینه های جنبی زیادی مواجه میشیم اگر ممکنه با توجه به اشرافی که دارید کل سیکل اشتغال در زمینه فرش دست باف را بفرمایید.

 

چه سوال خوبی . باید عرض کنم بر خلاف چیزی که اغلب فکر میکنند که تولید فرش چندان ایجاد اشتغال نمیکند باید عرض کنم این اشتباهه و گذشته از صد ها هزار بافنده که در اقصی نقاط کشور هستند این سیکل بازیگران کلیدی بسیاری دارد که برای شما نام میبرم تا شما و مخاطبان تون متوجه اهمیت این صنعت دیرپا در کار و اشتغال کشور بشوید:

 

الف) تولید نخ

۱- دامدار پرورش گوسفند – پرورش دهنده ابریشم
۲- کارخانه نخ ریسی پشم و ابریشم
۳- تجار وارد کننده نخ و پشم و ابریشم

ب) رنگ آمیزی غیر شیمیایی نخ

۱- پرورش دهنده گیاهان رنگ دار
۲- بنکدار و فرآوری گیاهان رنگ دار
۳- رنگرزی گیاهی
۴- شستشوو تثبیت رنگ

ج) طراحی نقشه

۱- ایده پرداز
۲- نجار تخته نقشه
۳- طراح نقشه
۴- رنگ آمیز نقشه

د) چله کشی و راه اندازی دستگاه یا همان دارقالی

۱- سازنده دستگاه
۲- استاد چله کش

ه) بافت فرش

۱- بافندگان فرش
۲- استاد نقشه خوان
۳- استاد دستگاه و چله کش

و) پرداخت و شستشو

۱- پرداخت و رفع عیوب بافت
۲- شستشو و تثبیت رنگ

ز) فروش فرش

۱- کارشناسان فرش
۲- تجار فرش
۳- نمایشگاه داران فرش
۴- تبلیغات ، معرفی و تولید محتوای فرش

ح) ابزار بافت فرش

۱- تولید کننده فلز کار ساخت دفتین ، قیچی و تیغ
۲- نجار سازنده دسته دفتین و تیغ

 

همان طور که ملاحظه میکنید صنعت فرش دستباف قریب ۲۵ عنوان شغلی رسمی را در کشور ایجاد کرده و در خود مجموعه فرش علی دردشتی قریب ۱۰۰ نفر مستقیم و حدود ۱۲۰ نفر غیر مستقیم مشغول و متنفع هستند و ما خیلی تلاش داریم تا با نو آوری و خلاقیت و اعمال سلیقه روز با حفظ اصالت فرش دستباف اصفهان و سبک و نشانه های فرش علی دردشتی در زمینه های طراحی و همچنین فعالیت به روز و جدی در زمینه فروش هر چه بیشتر و بهتر توسعه اشتغال و تولید و فروش داشته باشیم .

فرش دستباف علی دردشتی

خب به جز مواردی که گفتید دیگر زمینه هایی که باید بهبود پیدا کند تا فرش دستباف شرایط بهتری داشته باشد چیست؟

 

این سوال را بنده از دو سو مورد پاسخ قرار میدهم اولی وضایف حاکمیت و نهاد های صنفی و حاکمیتی مرتبط با صنعت فرش و دوم تولید کنندگان و تامین کنندگان و بازرگانان این حوزه.
از زاویه اول حاکمیت باید در واردات مواد اولیه شرایط را خیلی تسهیل کند هم واردکنندگان را یاری کند و هم خودش واردات کند. همچنین حاکمیت بایستی مانند همه جای دنیا که مزیت های کالاهای فرهنگی شان را همه جا سر دست میگیرند و آن کالا ها را به محصولاتی پر مخاطب و استقبال در سراسر جهان تبدیل میکنند با فرش ایرانی که نماد بسیار ارزنده از فرهنگ هنر و مردم تلاشگر و هنرمند این سرزمین است موجبات تسهیل در معرفی و صادرات و متعاقبا رونق دوباره این هنر صنعت را به وجود بیاورند.
بی شک اگر فرش دستباف ایرانی به جایگاه اصلی خودش در سطح جهان برسد ظرفیت ایجاد هزاران و حتی ملیون ها شغل در ضعیف ترین اقشار جامعه را در دور افتاده ترین روستا های کشور داشته و خودش بسیار بیشتر از بزرگترین طرح های حمایتی از محرومان اثر دراز مدت خواهد داشت و منجر به توانمند سازی دائمی این عزیزان هم خواهد شد.
از سوی دیگر به نظرم فعالان حوزه فرش دست باف هر چه نسل ها عوض شده کمتر عاشق و بیشتر کاسب این هر شده اند و هر چه توانسته اند در کار خود کم گذاشته و از آن سو در پی سود های بیشتر و در آمد های آسان تر رفته اند همگان میدانند که فرش محصولی هنری است که کار دست هنرمکندانی عاشق است و تا یک فرش از طرح به فرش برسد خون جگر ها دارد که جز با عشق قابل تحمل نیست این است که هر چه پیش رفته ایم از تولید کنندگان حرفه ای کم شده و بر تجار و معامله گران فرش افزوده شده است این در حالی است که بسیاری از این تجار خود از فرزندان و نوادگان نام آور ترین تولید کنندگان فرش دستباف بوده اند اماد خب سود بیشتر و راحت تر دلالی را به مشقات و زحمات و مسئولیت های تولید ترجیح داده اند.
در کنار اینها طی سال های اخیر بنده با صد ها مورد از بافندگان مواجه شده ام که از کارفرمایان خود نا راضی بوده اند و اغلب به درستی معتقدند که کار فرما حق حقوق ایشان را پایمال میکند، در حالی که مثلا ۱۰ سال قبل اصلا چنین نارضایتی وجود نداشت. حالا به اینها اضافه کنید عدم ریسک پذیری در نو آوری و به روز آوری در تولید را که با شعار هایی همچون سبک و اصالت توجیه میشود در صورتی که بنده به یاد دارم پدر بزرگم و پدرم و بسیاری دیگر از اساتید در قدیم همواره به دنبال کار های بدیع و هنرمندانه و جذابی بودند و بزرگ ترین افتخارشان هم همین ابتکارات و خوش قریحه گی ها و نوآوری ها بود.
نتیجه این فرآیند کاهش تولید و از آن خطر ناک تر کاهش بافندگان و دیگر فعالان و حلقه های این زنجیر سترگ گشته است. طبق آمار ها در سال ۱۳۸۵ آمار بافندگان فعال کشور قریب ۱،۲۰۰،۰۰۰ نفر بوده است در حالی که جمعیت کشور ۷۳ ملیون نفر بوده و در سال ۱۳۹۵ این تعداد به حدود ۷۰۰،۰۰۰ نفر کاهش یافته آن هم با جمعیت ۸۰ ملیون نفری آن سال و بی شک اگر امسال هم سرشماری صورت بگیرد این تعداد باز کمتر شده است تازه اگر حقیقت بالا رفتن میانگین سنی بافندگان قابل را هم به این فاجعه اضافه کنید تازه متوجه گوشه ای از عمق ماجرا میشوید.

 

شما برای فائق آمدن بر این چالشها چه کرده اید که امروز به عوان کارآفرین برتر کشور بر روی این سن رفتید و نشان آن را دریافت کردید؟

 

خب بنده از زمانی که تصمیم گرفتم مستقل از پدر کار خودم را شروع کنم در درجه اول سعی کردم با بهره گیری از تجربیات ایشان و عمو های عزیزم که خودشان از نام آوران فرش دستباف هستند و دانش روز و سلیقه روز مشتریان و ابتکارات و نوآوری هایی که در ذهن داشتم سعی کردم آرام آرام به هویتی مستقل و در عین حال اصیل و قابل احترام دست یابم در همین راستا برند خانوادگی علی دردشتی را که پدر بزرگم پایه گذاری کرده بود از پدرم دریافت کردم و سعی کردم با حفظ اعتبار و اصالت همان خصوصیات فرش علی دردشتی را که شامل استفاده از بهترین مواد اولیه / بهترین بافندگان و خدمات دهندگان / لبه هنر ، نو آوری و ابتکار در مکتب اصفهان و مردمداری و رعایت حال بافندگان و همکاران بوده را سرلوحه خود قرار دهم و با ترکیب این مولفه ها با مباحث مدیریت علمی در تولید و فروش و توجه به سلایق مشتریان از گروه های سنی و صنفی مختلفی که میتوانند مشتری داخلی این آثار باشند در همین وضعیت رو به زوال فرش دستباف هر سال بر تعداد و تنوع و ابتکارات محصولات خود افزوده ام.

 

برنامه هایی که برای آینده دارید چیست؟

 

با توجه به چالش هایی که عرض کردم و همچنین چشم اندازی که برای خودمان ترسیم کردیم هدف گذاری آینده ما به این صورت است که اولا یک ثبات ادامه دار و رو به رشد در تولید ایجاد کنیم و در حین جلب رضایت حداکثری بافندگان و دیگر بازیگران تولید سعی کنیم در مکان هایی که ظرفیت اش را دارند یا قبلا داشته اند با آموزش و مشوق هایی بافندگانتازه نفس و حتی المقدور نسل جوان را جذب کنیم همچنین ایده های بسیار جسورانه و به روزی برای طرح و رنگ داریم که به مرور اجرا کرده و با بازخوردی که از بازار میگیریم اصلاح و نهایی میکنیم
در زمینه عرضه و فروش ما در تلاشیم چند نمایشگاه دائمی برقرار کنیم همچنین در نمایشگاه های خوب داخلی و خارجی هم حضور فعال تری داشته باشیم در کنار اینها برنامه های خوبی برایز برندینگ تبلیغات و شبکه های اجتماعی و رویداد های فیزیکی داریم که امیدواریم این فعالیت ها هم به مرور منجر به زشد برند فرش علی دردشتی شده و هم در فروش محصولات بازار های تازه ای را به روی ما باز کند و با افزایش فروش و متعاقبا درآمد مجموعه امکان تولید و اشتغالزایی هرچه بیشتر هم مهیا میشود که این هم یکی از اهداف جدی ماست .

 

از وقتی که به ما دادید بسیار ممنونم در آخر اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.

 

ممنونم از فرصتی که به بنده دادید تا دغدغه ها و برنامه هایی را که همه زندگی من و بچه های فرش علی دردشتی است را با شما و مخاطبان تون در میان بگذارم.
اما نکته آخری که میخواهم عرض کنم این است که نسل جدید تولید کنندگان هنرمند صنایع دستی دارند آرام آرام از راه میرسند . این نسل هم پر از هنرمندان عاشق و کاربلد و خلاق است که علاوه بر این خصوصیات آدم های به روز و اهل کار تیمی و آشنا متد های مدیریتی و اقتصادی روز دنیا هم هستند . مسیولین در آماده سازی بستر های عرضه و صادرات تلاش خودشان را بیبشتر کنند که در آینده نزدیک مطالبات از ایشان خیلی جدی تر خواهد شد همچنین ماه هم قول میدهیم در صورت مهیا بودن بستر ها محصولات ما دوباره به بازیگری جدی در اقتصاد صادراتی کشور تبدیل شود .

فراموش نکنیم زمانی فرش دستباف ایران برترین محصول صادراتی ما و معرف عظمت و هنر مردمان این سرزمین بوده است .

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/81d
اخبار مرتبط
در مقطعی از زمان فرش دستبافت ایرانی ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران را شامل می شد و درآمد صادراتی ۲ میلیارد دلاری را برای کشور به ارمغان می‌آورد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید