صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۲۱:۴۲
کد خبر: 11689
گزارشگر: 213
۷۱۸
۰
۰
۲
بی نتیجه ماندن مذاکره ایالات متحده و جمهوری اسلامی

برجام بار دیگر به محاق رفت/ایران گفت فعلا پاسخ آمریکا را نمی دهد

برجام بار دیگر به محاق رفت/ایران گفت فعلا پاسخ آمریکا را نمی دهد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکا را می‌دهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم.

به گزارش آسیانیوز، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که نمی‌توانیم زمان مشخصی برای پاسخ به آمریکا تعیین کنیم.

در حالی که وب‌سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود بررسی پاسخ‌های آمریکا حداقل یک هفته زمان می‌برد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گفت نمی‌تواند زمان مشخصی را برای اینکه چه زمانی پاسخ ایران داده خواهد شد، اعلام کند.

حساب توییتری سایت نور نیوز روز یکشنبه ششم شهریور نوشت: «بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.»

البته خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از «منابع مطلع» گزارش مشابهی را منتشر کرده است.

در پی این گزارش‌ها، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکا را می‌دهد، گفت: «موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم برای اینکه بگویم چه زمانی پاسخ ایران داده خواهد شد اما در اولین فرصتی که جمع‌بندی شکل بگیرد و جزئیات بررسی شود، پاسخ داده خواهد شد.»

او افزود موضوعات باقیمانده در ارتباط با روند مذاکرات، موضوعات زیادی نیست و بیشتر مسائل مرتبط با توافق برجام میان طرفین حل و فصل شده اما موضوعات باقیمانده، حساس و مهم و تعیین کننده‌اند.

روز دوم شهریور کنعانی از دریافت پاسخ آمریکا به طرح پیشنهادی اروپا خبر داده و اعلام کرده بود که دولت آمریکا به ‌نظرات ایران برای حل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات احیای برجام پاسخ داده است.

پس از آن شبکه العربیه گزارش داد آمریکا هیچ کدام از «خواسته‌های اضافی ایران» برای احیای برجام را نپذیرفته و در پاسخی که به اتحادیه اروپا ارائه داده، تاکید کرده غنی‌سازی اورانیوم ایران نباید از چهار درصد فراتر برود.

مقامات جمهوری اسلامی اما این خبر و خبرهای مشابه را تکذیب کردند.

در حالی که هنوز موضع ایران به پاسخ آمریکا اعلام نشده روزنامه کیهان،از تیم مذاکره اتمی خواست که «قید مذاکرات را بزند».

این روزنامه نوشت توافق اتمی باعث لغو تحریم‌ها نمی‌شود و «در ‌خوش‌بینانه‌ترین حالت تحریم‌ها به یک بهانه تعلیق و به بهانه دیگر اعمال می‌شوند» و این ایران است که باید در «دور باطل» تحریم و مذاکره برای لغو تحریم «حوزه مذاکرات را از هسته‌ای به موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌بشر و... افزایش دهد».

روزنامه کیهان در سرمقاله خود «لغو تحریم با مذاکره» را یک «طعمه» خواند و از دولت خواست که «قید این طعمه را بزند» و وقت خود را صرف «خنثی‌‌سازی» تحریم‌ها کند.

این روزنامه روز شنبه نیز در مطلبی خواستار آن شده بود که توافق احتمالی دو ماه به تاخیر بیفتد و نوشت که در این مدت اوضاع از زمین تا آسمان تغییر خواهد کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در سرمقاله خود بر اساس گزارش‌های رسانه ای منتشر شده نوشت: «موارد مهمی از خواسته‌های ایران مورد قبول آمریکا واقع نشده است.»

این روزنامه تاکید کرد که در این صورت «مذاکرات برجامی باز هم به محاق می‌رود و وعده‌ای که مذاکره‌‌کنندگان به عنوان نمایندگان کشورهای عضو برجام مبنی بر امضا توافق در این هفته داده‌اند، محقق نخواهد شد.»

جمهوری اسلامی در عین حال نوشت که آمریکا وعده داده توافق جدید را در کنگره تصویب کند. این روزنامه افزود: «اگر آمریکا به این وعده عمل کند، یکی از خواسته‌های مهم برجامی ایران برآورده شده و این، یک گام به جلو برای رسیدن به توافق محسوب خواهد شد.»

پس از آن که روزنامه جمهوری اسلامی این مطلب را منتشر کرد، ایرنا به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «محتوای منتشر شده هیچ نسبتی با واقعیت پاسخ آمریکا ندارد و مملو از داده‌های نادرست و کذب است.»

مذاکرات مقامات آمریکا و اسرائیل درباره توافق احتمالی ادامه دارد و در همین حال شبکه کان اسرائیل گزارش داد که انتظار می‌رود جو بایدن و یائیر لاپید علاوه ‌بر گفت‌وگوی تلفنی طی روزهای آینده، ۲۹ شهریورماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند.

از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که بر اساس تخمین سازمان اطلاعات خارجی این کشور (موساد)، توافق احتمالی اتمی میان ایران و کشورهای غربی در چند روز یا چند هفته آینده امضا خواهد شد./

https://www.asianews.ir/u/81u
اخبار مرتبط
تلاش در جهت حل ریشه ای مشکلات کشور مانند تورم، قاچاق، فساد، فقر، بیکاری و نیز معضلات اجتماعی و فرهنگی به جای علاج موقتی، هنر دولت های بزرگ مردمی است.
همزمان با «نگرانی عمیق اسرائیل» از احیای توافق هسته‌ای، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور درخواست کرده است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ دیدار کند.
در حالی که گزارش‌ها حاکی از اختلافات ایران و آمریکا پیرامون برخی موضوعات، از جمله پرونده پادمانی و درخواست غرامت ایران از آمریکا در صورت خروج دوباره این کشور از برجام، کماکان باقی است، نرخ دلار دوباره روند صعودی را در پیش گرفت.
خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی خاندوزی تعطیلی واحدهای تولیدی به‌دلیل بدهی بانکی را مغایر قوانین دانست و تأکید کرد: تعطیلی واحدهای تولیدی و شرکت‌ها به‌دلیل بدهی بانکی تخلف است و باید طبق مقررات با این تخلف برخورد شود.
ارتش ایالات متحده مدعی شده است که هلی‌کوپترها در حالی مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شهر میادین استان دیرالزور را برای سومین بار در سه روز هدف قرار دادند.
در حالی که گفته شده انتقادات شدید اسرائیل سبب سست شدن امضای برجام از سوی آمریکا شده است، رییس موساد نیز مدعی شد به دلیل عجله آمریکا برای رسیدن به یک توافق «وحشتناک» با ایران، اسرائیل برای حفاظت از منافع امنیتی علیه جمهوری اسلامی اقدام خواهد کرد.
از ابتدای مرداد ماه رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد متقاضیان دریافت وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومانی می‌توانند از هشتم مرداد ماه به دفاتر بنیاد مسکن مراجعه کنند.
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، شامگاه سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای مدعی شد که نیروهای ارتش آمریکا به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، «حملات هوایی دقیقی» را در دیرالزور و تاسیاست نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.
همچنانکه گزارش های متعدد محیط زیستی ایران در سال های اخیر، از احتمال بیابانی شدن و خشکسالی وسیع در بخش های بسیاری از مناطق کشور حکایت کرده اند، رسانه‌ها از نارضایتی مردم همدان و شهرکرد نسبت به عدم پای‌بندی دولت به جدول زمان‌بندی مدیریت آب خبر داده‌اند.
بعد از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو در هفته گذشته، حالا آن طور که نماینده‌های مجلس می‌گویند طبق این آیین‌نامه قرار است خودرو‌های کمتر از ۱۰هزار دلار با تعرفه‌ای زیر ۲۰درصد وارد کشور شوند و بررسی های اقتصادی نشان می‌دهد قیمت خودرو‌های ارزان‌قیمت وارداتی احتمالا در رنج قیمت ۱۸۰تا ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید