صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۳
کد خبر: 11696
گزارشگر: 213
۷۵۵
۰
۰
۲
با منتفی شدن توزیع کوپن یا کالابرگ

افزایش مبلغ یارانه های نقدی در شهریور ۱۴۰۱

افزایش مبلغ یارانه های نقدی در شهریور ۱۴۰۱
قرار بود طرح کالابرگ از شهریور اجرا شود، اما به دلیل عدم آماده شدن زیرساخت‌ها، رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح و تداوم میزان یارانه نقدی خبر داده است.

به گزارش آسیانیوز، رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط رئیسی رییس جمهور ایران به 400 هزار و 300 هزار افزایش پییدا کرد. زمزمه حذف یارانه نقدیبه گوش ممی رسد اما هنوز دولت در تلاش برای زیر ساخت های مناسب آن است. یارانه نقدی هم نمی‌تواند گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند.رئیسی با افزایش ده برابری یارانه نقدی این رکورد را شکست.

افزایش یارانه نقدی در شهریور ماه قطعی شد
قرار بود طرح کالابرگ از شهریور اجرا شود، اما زیرساخت‌های آن آماده نشد و آن را به مهر موکول کردند. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است. خبری که احتمال تداوم پرداخت یارانه نقدی را تقویت می‌کند.

 از ابتدای پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی صحبت از اجرای طرح کالابرگ به جای یارانه نقدی به میان آمد. طرحی که قرار بود شهریور اجرا شود اما به تعویق افتاد.

روایات از پرداخت کالابرگ به جای یارانه نقدی متنقاض است. پیش از این احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از اجرای طرح کوپن خبر داد. اما آنطور که او گفت زیرساخت‌های این طرح فعلا آماده نیست.


روایات متناقض از اجرای طرح کالابرگ
پس از گفته‌های خاندوزی، طولی نکشید که هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، گفت از مهر اجرای آزمایشی کالابرگ آغاز می‌شود. گرچه این طرح قرار بود شهریور اجرا شود. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است.

مسعود میرکاظمی گفت: «قرار شد اگر قیمت‌ها بر اساس شهریور ۱۴۰۰ اصلاح نشود، میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود و اکنون باید لایحه اصلاح یارانه را به مجلس ارائه کنیم.» (خبرآنلاین)

 این گفته میرکاظمی می‌تواند نشانه‌ای از تداوم پرداخت یارانه نقدی باشد. ضمن اینکه پیش از این فقط صحبت از جایگزینی کوپن به جای یارانه بود، اما اخیرا میرکاظمی گفت که با کالابرگ بخشی از هزینه را افراد باید بپردازند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این مورد گفت: «کالابرگ به معنای تعلق یارانه به کالاها به جای افراد است. یعنی با کالابرگ بخشی از هزینه یک کالا که یارانه به آن تعلق گرفته را خود فرد باید بپردازد. بخشی دیگر به صورت مستقیم از محل پرداخت یارانه به حساب فروشنده واریز می‌شود.» (اقتصادآنلاین)

 در ابتدا تنها صحبت از حذف یارانه نقدی بود. پس از آن گفتند افراد می‌توانند به جای کالابرگ به انتخاب خود یارانه نقدی بگیرند. حالا اما می‌گویند بخشی از هزینه کالا بر عهده افراد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داد. در حالی که قرار بود مهرماه طرح کالابرگ اجرا شود.

 دولت فکری به حال بیکاری کرده است؟
آنچه اما در این مدت ثابت بود، مخالفت برخی از یارانه‌بگیران با اجرای طرح کوپن بود. در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را در این مورد می‌خوانید

خبر بد از حذف یارانه نقدی و بازگشت کوپن
معاون وزارت اقتصاد زمان اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی را اعلام کرد. در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که به صورت آزمایشی اجرایی شود


دولت نقدهایی به این طرح داشت و در جلساتی که برگزار شد این موارد به نمایندگان مجلس ارائه شد. باید دید که این موارد تا چه حد توسط مجلس مورد توجه قرار می‌گیرد. رویکرد فعلی مثبت است و تلاش می‌شود گام موثری برای ساماندهی شبکه بانکی انجام شود.

در حوزه کالابرگ نیز با توجه به اینکه این موضوع قانون است دولت می‌خواهد زیرساخت ها را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود. زیر ساخت های فنی آماده شده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است.

ابهام بزرگ توزیع کالابرگ و پرداخت یارانه در ماه‌های پیش رو همچنان پا بر جا است. ابراهیم رئیسی اخیرا گفته بود تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما پرداخت نقدی یارانه را در دولت ادامه می‌دهند. اما او در مقام رئیس دولت سیزدهم نگفت که توزیع کالابرگ الکترونیکی چه زمانی خواهد بود.

 به تازگی هم علی شهیدی، جانشین معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این ابهام افزوده است. او گفته که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود و مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالا‌ها را خریداری کنند.

طبق اعلام او، طرح جایگزینی کالابرگ الکترونیکی با یارانه نقدی تا جای خوبی پیش رفته است. اما او هم به شکل دقیق تشریح نکرده که این طرح از چه زمانی آغاز می‌شود و پرداخت یارانه نقدی به کار خود پایان می‌دهد.

شهیدی معتقد است که تبدیل پرداخت یارانه نقدی به کالابرگ، منجر به کاهش اندکی از رشد نقدینگی می‌شود. اما چون پول به شکلی غیر از ریال وارد چرخه اقتصادی می‌شود نهایتاً تأثیری بر تورم نمی‌گذارد.

یارانه نقدی شهریور به چه صورتی پرداخت می‌شود؟
براساس اعلام ابراهیم رئیسی و احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد یارانه تیرماه ۱۴۰۱ به صورت نقدی پرداخت می‌شود. اما بعید نیست که در مراحل بعدی دولت به شکل آزمایشی یارانه را به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت کند.

با این حال یارانه بگیران در مرحله ۱۳۷ باید منتظر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

تغییرات یارانه نقدی از چه زمان اعمال خواهد شد؟

«احسان خاندوزی» اظهار داشت: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است. وی همچنین در خصوص افزایش قیمت بنزین، تاکید کرد: تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است. روز گذشته در برخی اخبار ادعا شد که قرار بوده از آذرماه میزان مبلغ پرداختی یارانه به مردم به دو برابر افزایش پیدا کند که به دلیل برخی مشکلات برای صدور کارت اعتباری انجام آن به دی ماه موکول شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت برای پرداخت یارانه کالایی منتظر گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ است.

وی درباره نحوه تخصیص یارانه نقدی یا کالایی در ماه‌های آینده گفت: تا زمانی که گزارش نهایی دوره آزمایشی سامانه‌های کالابرگ آماده نشود دولت تصمیم جدیدی اتخاذ نمی‌کند./

خبر آزاد
https://www.asianews.ir/u/81z
اخبار مرتبط
دور اول سفرهای استانی ابراهیم رئیسی به تازگی به پایان رسیده و حاصل بسیاری از این سفرها تخصیص سهمیه وام قرض‌الحسنه به مردم هر استان است.
از ابتدای پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی صحبت از اجرای طرح کالابرگ به جای یارانه نقدی به میان آمد؛ طرحی که قرار بود شهریور اجرا شود اما به تعویق افتاد و حالا درباره افزایش یارانه ها خبرهایی به گوش می رسد.
در ادامه اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت، روز گذشته وزارت رفاه از سامانه جدیدی رونمایی کرد که به بازبینی دهک‌بندی خانوار مربوط می‌شود؛ در همین حال سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد زوج است در روز‌های زوج و سرپرستان خانواری که رقم آخر کد ملی آنها عدد فرد است، در روز‌های فرد به وبگاه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
در حالی که حذف ارز ترجیحی در ماه‌های گذشته موجب افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی در ایران شده است و معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس، اواخر اردیبهشت از تورم ۴۰۰ درصدی برخی کالاهای اساسی خبر داده است، طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه به شکل «پایلوت» اجرا می‌شود.
در مرحله جدید یارانه‌های نقدی به حساب خانوار واریز می شود که هنوز حذف‌شدگان یارانه امکان ثبت‌نام برای دریافت یارانه را دارند و اعطای کالابرگ در دست بررسی است.
قرار بود یارانه نقدی جدید دو ماه نقدی باشد و پس از آن به صورت کالابرگ توزیع شود. اما حالا به نظر می‌رسد یارانه های تابستان نقدی واریز شوند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین سیاست دولت در حمایت بازار سرمایه، اجرای همان بسته ١٠ گانه است و همان کارت های بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد.
اجرای طرح بنزینی دولت بر مبنای اختصاص ۲۰ لیتر سهمیه بنزین به هر کد ملی، نیاز به اختصاص سهمیه یارانه‌ای بیشتری به افراد نسبت به وضع کنونی دارد و همین مسئله نه‌تنها «امنیت انرژی» و «کسری بودجه» ناشی از فروش بیشتر بنزین یارانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مخاطرات «درگیرکردن ۸۵ میلیون ایرانی با «تشدید جریان قاچاق سوخت» را در پی خواهد داشت.
در حالی که در شرایط جدید، پرداخت یارانه برای ٧٨ میلیون نفر طبق ۹ دهک در دستور کار قرار گرفت؛ با وجود بررسی‌های صورت گرفته و تعیین‌تکلیف اعتراض‌ها و درخواست‌های جدید، متقاضیان یارانه معیشتی و نقدی فرصت دارند برای ثبت‌نام اعتراض نسبت به حذف یارانه خود از طریق سامانه‌های تعیین شده اقدام کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید