صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۴
کد خبر: 11722
گزارشگر: 213
۳۷۱
۰
۰
۰
آخرین وضعیت پرونده از زبان سخنگوی قوه قضائیه

محکومیت مجرمان فاجعه متروپل/حسین عبدالباقی؛ بزرگترین مقصر

محکومیت مجرمان فاجعه متروپل/حسین عبدالباقی؛ بزرگترین مقصر
سخنگوی قوه قضائیه گفت: متهم اصلی متوفی حسین عبدالباقی ۷۵ درصد مقصر بوده و دیه اولیای دم از اموال این فرد که پیشتر توقیف شده، تادیه می‌شود.

به گزارش آسیانیوز، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تبریک هفته دولت گفت: هفته دولت فرصتی برای عرض تبریک و خدا قوت به دولتمردان خدوم است. مردم انتظارات به حقی دارند که دولت با صبر و حوصله درصدد شنیدن و توجه ویژه به این انتظارات و اقدام موثر در راستای رفع آنهاست.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت: از روز وقوع تا امروز ،۳ ماه و ۸ روز می‌گذرد و قول داده بودیم روند رسیدگی با سرعت انجام شود. پرونده مورد بحث که ناظر بر اتهامات ۲۱ نفر از جمله شهردار اسبق، سابق و فعلی آبادان و نماینده سازمان نظام مهندسی بر وقوع قتل شبه عمدی ۴۳ نفر اعم از ۳۶ مرد و ۷ زن بود.

متعاقب این قضیه، بررسی‌ها صورت گرفت و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال شد و رأی پرونده صادر شده است. به میزان تقصیر هر کدام از متهمین به پرداخت دیه کامل زن مسلمان در حق اولیای دم و پرداخت دیه کامل مرد مسلمان و دیه مصدومان این حادثه محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هر کدام به سه سال حبس تعزیری درجه ۵ با احتساب ایام بازداشت و به انتشار محکومیت، دو سال انفصال از خدمات دولتی هر یک از متهمان دولتی، دو سال منع اشتغال و لغو پروانه اشتغال، محرومیت از عضویت در نظام مهندسی محکوم شدند.

وی افزود: متهم اصلی متوفی حسین عبدالباقی ۷۵ درصد مقصر بوده و دیه اولیای دم از اموال این فرد که پیشتر توقیف شده، تادیه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره زورگیر بزرگراه نیایش و جرم‌های مربوط گفت: در رابطه با جرایم خشن از جمله سرقت و توسل به سلاح گرم و سرد باید گفت که خط قرمز ما این دسته از افراد هستند که امنیت مردم را دچار اختلال می‌کنند. در صورت کشف جرم با افرادی که مرتکب این جرایم شدند با قاطعیت برخورد می‌شود و گذشت نخواهیم کرد.

در رابطه با بزرگراه نیایش نیز فرد متهم فردی است به نام حبیب اللهی که در این پرونده بلادرنگ تحقیقات انجام شد و بررسی‌های مقدماتی انجام و قرار جلب صادر شد و کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد. پرونده در دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. یک مورد از عنوان اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد است و فرد مذکور سرقت‌های متعددی داشته است.

وی افزود: اتهامات دیگری هم نسبت به سرقت تلفن همراه داشته که تقاضای اشد مجازات شده است و در روز های آتی مجازات خواهد شد.

ستایشی درباره پرونده دو تبعه بازداشتی سوئدی گفت: بازداشت این دو فرد در حوزه مواد مخدر بوده است و با سویدی هایی که جاسوس هستند خلط مبحث نشود. روند رسیدگی به پرونده آنها انجام شده است. در مرحله دادگاه محکومیت حاصل کردند . متهم اول تبعه سوئدی است که در ۷ بهمن سال ۹۸ حین کنترل مسافران خارجی در فرودگاه امام از این شخص مقدار ۹۷۰۰ گرم معادل ۲۱ هزار عدد قرص ترامادول کشف شده است. ایشان به ۵ سال حبس و جزای نقدی به میزان بیش از ۱۰ میلیارد ریال محکوم می‌شود. فرد دوم نیز در ۶ بهمن ۹۸ در موقعیت خروجی فرودگاه امام از بازرسی از چمدان او ۹۸۰۰ گرم مواد از نوع شیره تریاک کشف می‌شود که ایشان نیز به ۸ سال حبس، ۶۰ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به استفساریه مجلس درباره قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، آیا نتایج آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه اصلاح خواهد شد؟گفت:صدا و سیما هم کزارشی پخش کرد در صورتی که ما نگفتیم فقط نمره خام‌. این استفساریه در مجلس تصویب شد و این مصوبه به شورای نگهبان تقدیم شده و ان شالله تصمیم خواهند گرفت و هر تصمیمی بگیرند ما تبعیت می کنیم.

 

بخش‌هایی از یک برج بزرگ در حال احداث به ‌نام «متروپل» در مرکز شهر آبادان روز دوشنبه، دوم خرداد 1401، به‌ طور ناگهانی فرو ریخت.

به گفته صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان، حسین عبدالباقی، مالک ساختمان، «در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت و در جریان این حادثه جان خود را از دست داد».

منتقدان می‌گویند که ساخت این بنا بدون توجه به ایرادات بسیار ساختمانی ادامه یافته است و سرپرست سازمان نظام‌ مهندسی علت این حادثه را بی‌توجهی شهرداری به گزارش مهندسان ناظر و ساخت اضافی و غیرقانونی سه طبقه بالایی این برج عنوان کرده است./
https://www.asianews.ir/u/82p
اخبار مرتبط
بر اساس گزارش‌ها چند فرد خودروی مجید عبدالباقی، برادر حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل آبادان را به رگبار بستند و او پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.
در حالی که سازمان اورژانس ایران از ریزش ساختمانی چهارطبقه در نوسود کرمانشاه در صبح روز پنج‌شنبه، ۱۹ خرداد، بر اثر نشت گار و کشته شدن دست‌کم دو نفر در این حادثه خبر داد، هنوز علت دقیق این حادثه مرگبار مشخص نیست!
غلامرضا شریعتی استاندار سابق خوزستان که از حامیان عبدالباقی مالک برج فروریخته متروپل بوده روز گذشته از کشور خارج شده است.
پس از دو هفته پس از فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، انتشار خبر پیدا شدن جسدهای دیگر زیر آوار با استعفای رسمی شهردار این شهر در روز شنبه، ۱۴ خرداد، همزمان شد.
دقایقی پیش آتشنشانان جسد یک زن را از زیر آوار متروپل آبادان خارج کردند و احتمال دارد این جسد، پیکر مریم همسر رامین مالک کافه مری است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید