صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۱
کد خبر: 11724
گزارشگر: 213
۶۴۰
۰
۰
۲
آخرین درگیری های سیاسی به دنبال کناره گیری صدر

حمله خشونت بار به معترضان دولت در عراق/اصابت موشک به منطقه سبز بغداد

حمله خشونت بار به معترضان دولت در عراق/اصابت موشک به منطقه سبز بغداد
در حالی که مرکز رسانه‌ای امنیتی عراق روز سه‌شنبه، هشتم شهریور، خبر دادند که منطقه سبز بغداد هدف چهار موشک قرار گرفته است بیش از ده ها نفر نیز در درگیری های اخیر هدف گلوله قرار گرفتند.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که درگیری‌ها میان شبه‌نظامیان شیعی رقیب در عراق برای دومین روز پیاپی ادامه دارد، نیروهای امنیتی از اصابت چندین موشک به منطقه سبز بغداد خبر دادند.

همزمان آمار کشته‌شدگان در اردوگاه حامیان صدر افزایش یافته و ایران تلاش‌ می‌کند شهروندان خود را از عراق خارج کند.

«مرکز رسانه‌ای امنیتی» عراق روز سه‌شنبه، هشتم شهریور، خبر داد که منطقه سبز بغداد هدف چهار موشک قرار گرفته و این موشک‌ها در یک مجتمع مسکونی فرود آمد و خساراتی به آن وارد شده است.

منطقه سبز عراق که در حاشیه رودخانه دجله قرار دارد، ساختمان‌های مهم دولتی و سفارتخانه‌ها را در خود جای داده است.

بر اساس اعلام نیروهای امنیتی، موشک‌ها از سوی شبه‌نظامیان و از منطقه الحبیبیه و البلدیات در شرق پایتخت پرتاب شده بود.

همزمان خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع پزشکی در بغداد گزارش داد که از روز دوشنبه ۲۳ نفر از هواداران مقتدا صدر، رهبر پرنفوذ شیعیان عراق، به ضرب گلوله کشته شدند.

بر اساس همین گزارش، در همین مدت، دست‌کم ۳۸۰ نفر در خشونت‌های منطقه سبز زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد درگیری‌ها میان ارتش و شبه‌نظامیان حشدالشعبی از یک سو و هواداران صدر از بامداد سه‌شنبه از سر گرفته شده است.

به گزارش این خبرگزاری، صدای شلیک سلاح‌های خودکار و راکت‌های آرپی‌جی در سراسر بغداد شنیده می‌شد که منشاء آن منطقه سبز بود.

همچنین رویترز گزارش داد در طول شامگاه دوشنبه صدای تیراندازی‌های مداوم و پرتاب راکت در سراسر پایتخت عراق شنیده می‌شد.

این خبرگزاری از بغداد نوشت که خیابان‌های این شهر در روز سه‌شنبه، هشتم شهریور، تقریبا از مردم عادی خالی بود و مردان مسلح در وانت‌هایی بودند که مسلسل و نارنجک‌انداز حمل می‌کردند.

روز دوشنبه پس از اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست، هوادارانش به مقر دولت در منطقه سبز بغداد و ساختمان‌های دولتی دیگر مناطق عراق یورش بردند.

بسته شدن مرزهای ایران و عراق و بازگرداندن مسافران ایرانی

در این شرایط، جمهوری اسلامی ایران از بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق خبر داده‌اند.

حسن خوشخو، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی ایران، روز سه‌شنبه گفت: «هم اکنون تمامی پروازهای ایران به سمت عراق تا اطلاع ثانوی لغو شده و هیچ پروازی از سمت ایران به عراق انجام نمی‌شود.»

او با این حال اضافه کرد مجوز دو پرواز فوق‌العاده به نجف برای برگرداندن مسافران مانده در فرودگاه طی روز سه‌شنبه صادر شده است.

همچنین در حالی که معاون وزیر کشور ایران شامگاه دوشنبه اعلام کرد مرزهای زمینی ایران با عراق به دلیل ناآرامی‌های این کشور بسته شده، نادر عمیدزاده، فرماندار خرمشهر، از آمادگی برای تخلیه زائران ایرانی از مسیر مرز شلمچه به داخل کشور خبر داد.

با وجود فراخوان رهبران سیاسی عراق به گفت‌وگو میان گروه‌های مختلف سیاسی، نگرانی‌ها از تداوم خشونت‌ها در این کشور همچنان وجود دارد.

حمزه حداد یک تحلیلگر سیاسی به خبرگزاری فرانسه گفت در پیشینه مقتدی صدر، عقب‌نشینی در عرصه سیاسی وجود داشته، اما این «وحشتناک‌تر» است، زیرا «ممکن است این گونه تصور شود که این چراغ سبزی به هوادارانش برای هر کاری است.»

در حالی که اعتراضات اخیر حامیان صدر هفته‌ها ادامه داشت، تاکنون رویارویی صدری‌ها با به ویژه گروه‌های شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به خشونت کشیده نشده بود./

https://www.asianews.ir/u/82r
اخبار مرتبط
در حالی که مقتدی صدر، روحانی شیعه عراق و رهبر جریان صدر اعلام کرده است که به طور دائم از سیاست کناره‌گیری می‌کند، یک مقام عراقی تاکید کرد که این اقدام آقای صدر ممکن است فراتر از یک تهدید باشد و وی درصدد باشد که نظام عراق را سرنگون کند.
یک روز پس از فراخوان برای برگزاری تظاهرات میلیونی و پیوستن مردم به تحصن در منطقه سبز بغداد، مراکز دولتی پایتخت عراق به محاصره تظاهر کنندگان درآمده است.
براساس گزارش های متعدد، هواداران مقتدی صدر و معترضان به نخست وزیری تخت حمایت ایران، پس از ورود به داخل پارلمان، بر تداوم تحصن تاکید کردند و گفتند تا زمانی که به خواسته‌هایشان پاسخ داده نشود، متفرق نخواهند شد.
صدها معترض عراقی در اعتراض به انتخاب نامزد نخست وزیری توسط احزاب مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به پارلمان بغداد هجوم بردند؛ این در حالی است که به گفته برخی تحلیلگران مقتدی صدر، روحانی عراقی و رهبر جریان صدر، احتمالا جلو نخست‌وزیر شدن محمد السودانی را خواهد گرفت.
کارشناسان حوزه انرژی می‌گویند تنش بغداد و اربیل صنعت انرژی عراق را متزلزل و سرمایه‌گذران خارجی را فراری داده است.
جو بایدن در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که رهبران عراق، مصر و اردن نیز در آن حضور داشتند، با تاکید به تعهد آمریکا در خاورمیانه گفت: ما در خاورمیانه جایمان را به چین و روسیه نمی دهیم.
همچنانکه موضوع انتقال انرژی از ایران به عراق، در سال های اخیر همواره موضوعی مناقشه آور میان ایران و عراق بوده است، مقام‌های عراقی و سعودی یک توافق‌نامه اتصال برق میان دو کشور را امضا کردند.
جو بایدن روز شنبه ۲۵ تیر ماه در جریان دومین روز سفرش به عربستان سعودی در دیدار با مصطفی الکاظمی گفت‌: من می‌خواهم رسانه‌ها و شما بدانید ما می‌خواهیم تا جای ممکن از دموکراسی در عراق حمایت ‌کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید