صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۵
کد خبر: 11743
گزارشگر: 213
۱۴۷۹
۰
۰
۲
درگذشت رهبری که به جنگ سرد پایان داد

مرگ میخائیل گورباچف/جهان درباره آخرین رهبر شوروی چه گفت؟

مرگ میخائیل گورباچف/جهان درباره آخرین رهبر شوروی چه گفت؟
درگذشت میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی که برخی اوقات پیش بینی های جهانی داشت، واکنش‌های گسترده ای را به دنبال داشت.

به گزارش آسیانیوز، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق که نقش اصلی را در پاپان جنگ سرد با غرب داشت، در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، با ابراز تاسف عمیق از درگذشت میخائیل گورباچف، او را یک «مدافع خستگی‌ناپذیر صلح» خواند که «مسیر تاریخ را عوض کرد» و بیش از هر کس دیگری در پایان جنگ سرد نقش داشت.

---------

بیشتر بخوانید:

نقش موج اسلامگرایی در سقوط شوروی

----------------------------------------------------------------------

اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، گفت: «گورباچف رهبری مورد اعتماد و احترام بود. او در پایان دادن به جنگ سرد و باز کردن مسیر برای یک اروپای آزاد نقشی حیاتی ایفا کرد. میراث او فراموش شدنی نیست.»


بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز گفت: «شجاعت و صداقت گورباچف را در پایان دادن صلح‌آمیز به جنگ سرد می‌ستایم. در زمانی که پوتین به اوکراین حمله کرده، تعهد خستگی‌ناپذیر گورباچف به باز کردن فضای شوروی سابق، الگویی برای همه ما است.»

بر خلاف رهبران پیشین شوروی که در سال‌ ۱۹۵۶ در مجارستان و در ۱۹۶۸ در چکسلواکی سابق برای سرکوب اعتراضات از نیروی نظامی استفاده کردند، پس از گسترش اعتراضات دموکراسی‌خواهانه در جمهوری‌های بلوک شرق اروپا در سال ۱۹۸۹، گورباچف از توسل به زور برای سرکوب اعتراضات خودداری کرد.

ادامه این اعتراضات طی دو سال به جدایی‌طلبی ۱۵ جمهوری از شوروی سابق منجر شد و تلاش‌های گورباچف برای جلوگیری از فروپاشی شوروی به نتیجه نرسید.

گورباچف که در سال ۱۹۸۵ و در سن ۵۴ سالگی به دبیرکلی حزب کمونیست شوروی رسید، با ارائه برخی آزادی‌های محدود در عرصه سیاست و اقتصاد، از جمله سیاست آزادی بیان موسوم به «گلاسنوست»، قصد داشت برخی اصلاحات را در سیستم شوروی سابق اجرا کند، اما این روند از کنترل خارج شد و شوروی دچار فروپاشی شد.

---------------

بیشتر بخوانید

«نقش شوروی» در انقلاب سال ۵۷

------------------------------------

واکنش‌های جهانی به درگذشت میخائیل گورباچف

درگذشت میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، واکنش‌های جهانی را به دنبال داشت و از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، او را «رهبری نادر» نامید که «جهان را امن‌تر ساخت».

او که در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ قدرت را در دست داشت با اصلاحات خود تلاش کرد فضای باز سیاسی در اتحاد جماهیر شوروی بیاورد، روابط مسکو با واشینگتن را بهبود ببخشد و مانع مداخله ارتش شوروی در انقلاب‌های کشورهای اروپای شرقی بشود.

جو بایدن در بیانیه‌ای گفت که گورباچف آینده‌ای متفاوت را تصور کرده بود و شجاعت آن را داشت که برای دستیابی به چنین آینده‌ای موقعیت خود را به خطر بیندازد.

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: «نتیجه [چنین اقداماتی] یک جهان امن‌تر و آزادی بیشتر برای میلیون‌ها نفر بود.»

میخائیل گورباچف تقریبا تمام دو دهه آخر عمر خود رادر حاشیه سیاست گذراند و پس از اقدام روسیه در انضمام شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ و نیز حمله نظامی این کشور به اوکراین، به طور متناوب از کرملین و کاخ سفید درخواست می‌کرد که روابط خود را بهبود ببخشند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نهایت تاثر خود را از درگذشت او اعلام کرد. سخنگوی پوتین به خبرگزاری اینترفکس گفت که او «تلگرام تسلیتی برای خانواده و دوستانش خواهد فرستاد».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از گورباچف به عنوان سیاستمداری نام برد که مسیر تاریخ را تغییر داد و گفت که «او بیش از هر فرد دیگری تلاش کرد تا جنگ سرد به پایانی صلح‌آمیز بینجامد».

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، اظهار داشت: «من همواره شهامت و درستی او برای پایان دادن به جنگ سرد را ستایش می‌کنم... در زمانه‌ای که پوتین به اوکراین تجاوز نظامی کرده، تعهد نامتزلزل او به باز کردن جامعه شوروی الگویی برای همه ما خواهد ماند.»

همچنین اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، از آقای گورباچف به عنوان «یک رهبر قابل اعتماد و مورد احترام» یاد کرد و اظهار داشت: «او نقشی حیاتی در پایان یافتن جنگ سرد و فرو انداختن پرده آهنین ایفا کرد. او راه را برای اروپای آزاد گشود... این میراثی‌ست که ما فراموش نخواهیم کرد.»

آخرین رهبر اتجاد جماهیر شوروی چهره‌ای مورد احترام در غرب بود که گاهی با اسم مستعار و محبت‌آمیز گوربی از او یاد می‌شد. این احترام ناشی از کاهش تنش‌های هسته‌ای میان ایالات متحده و شوروی در دهه ۱۹۸۰ و بیرون آوردن اروپای شرقی از پشت پرده آهنین بود.

او در سال ۱۹۹۰ به خاطر مذاکره با رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، برای دستیابی به یک معاهده تاریخی هسته‌ای برنده جایزه نوبل صلح شد./

https://www.asianews.ir/u/837
اخبار مرتبط
این روزها اتفاقات و خبرهای خوبی را شاهد نیستیم؛ از وضعیت فاجعه بار اقتصادی تا مشکلات سیاسی و فرهنگی و محیط زیستی، کم آبی و مشکل ریزگردها در کشور؛ چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی؛ و همه این ها پدیده های جدیدی هستند که تاریخ چنین مسایلی را در این سطح به یاد ندارد!
روسیه نتوانسته پس از شوروی در اطراف خود حاشیه امن ایجاد کند؛ ایدئولوژی با جاذبه پدید بیاورد تا از پیشروی غرب جلوگیری کند و ساختار اقتصادی به شدت فاسد و انحصاری‌اش مانع از آن شده تا ثروت در همه جامعه به گردش دربیاید و اقتصاد روسیه توان مقاومت در برابر تحریم را ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید