صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۳:۳۴
کد خبر: 11770
گزارشگر: 213
۶۷۲
۰
۰
۱
بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل متتشر شد

نتیجه گفت‌وگوی یائیر لاپید و جو بایدن درباره ایران

نتیجه گفت‌وگوی یائیر لاپید و جو بایدن درباره ایران
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی یائیر لاپید با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیرامون مذاکرات هسته‌ای و اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
به گزارش آسیانیوز، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی یائیر لاپید با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیرامون مذاکرات هسته‌ای و «اقدامات تروریستی منطقه‌ای ایران» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، براساس این بیانیه که روز چهارشنبه ۹ شهریور منتشر شد، لاپید در این تماس تلفنی به‌صورت «مفصل» در مورد توافق هسته‌ای و تلاش‌های گوناگون برای جلوگیری از پیشرفت ایران برای دستیابی به بمب هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای گفته که بایدن تاکید کرده است ایران هرگز اجازه نخواهد یافت به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند.

در بخش دیگری از بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل ادعا شده که رهبران دو کشور همچنین در مورد موضوعات منطقه‌ای از جمله «فعالیت‌های ایران در خاورمیانه و فراتر از آن» بحث و تبادل نظر کردند: در همین چارچوب نخست‌وزیر اسرائیل «حملات اخیر در سوریه» را به  بایدن گوشزد کرد.

اشاره این بیانیه به حملات دو هفته پیش نیروهای نیابتی ایران به پایگاه نظامی التنف بود که میزبان نیروهای آمریکایی و متحدانش در سوریه است.

آمریکا در واکنش به این حملات، هفته گذشته برای سه روز متوالی مواضع نیروهای نیابتی و مورد حمایت ایران در سوریه را بمباران کرد و اسرائیل نیز همزمان حملات به این نیروها را افزایش داد.

بایدن اعلام کرده است که حملات اخیر برای جلوگیری از تهاجم بیشتر ایران و نیروهای مورد حمایتش به نظامیان آمریکا در سوریه انجام شده است.

خبرگزاری رویترز با پوشش گفت‌وگوی تلفنی لائیر و بایدن گزارش داده است در حالی که مذاکرات هسته‌ای وین احتمالا به موفقیت نزدیک می‌شود، اسرائیل تلاش‌ها برای توقف این مذاکرات را افزایش داده است.

اخیرا هم وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی اسرائیل راهی واشینگتن شدند و قرار است رئیس موساد نیز هفته آینده به آمریکا سفر کند.

بیانیه نخست‌وزیری اسرائیل در ادامه می‌گوید بایدن در گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه خود بر تعهد عمیق این کشور برای تامین امنیت اسرائیل و حفظ توانایی این کشور برای مقابله با دشمنان و تهدیدات تاکید کرد.

لاپید هفته گذشته نیز برجام را «توافقی بد» خواند و مدعی شد که احیای آن سالانه «۱۰۰ میلیارد دلار» برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان خواهد داشت تا صرف شبه‌نظامیان حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی شود./
https://www.asianews.ir/u/83y
اخبار مرتبط
در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی ایران گفتند فعلا پاسخی به پیش نویس گفت و گوی هسته ای نمی دهند، رسانه های اسرائیلی موضوعاتی را از متن پیشنهادی توافق احیای برجام افشا کردند.
یک مقام ارشد دولت اسرائیل روز یکشنبه به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری فرانسه گفت است که داوید بارنئا، رئیس موساد، به قصد شرکت در نشست‌هایی غیرعلنی در کنگره ایالات متحده درباره ایران تا به واشینگتن خواهد رفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکا را می‌دهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم.
همزمان با «نگرانی عمیق اسرائیل» از احیای توافق هسته‌ای، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور درخواست کرده است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ دیدار کند.
در حالی که گفته شده انتقادات شدید اسرائیل سبب سست شدن امضای برجام از سوی آمریکا شده است، رییس موساد نیز مدعی شد به دلیل عجله آمریکا برای رسیدن به یک توافق «وحشتناک» با ایران، اسرائیل برای حفاظت از منافع امنیتی علیه جمهوری اسلامی اقدام خواهد کرد.
ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، شامگاه سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای مدعی شد که نیروهای ارتش آمریکا به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، «حملات هوایی دقیقی» را در دیرالزور و تاسیاست نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید