صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۵
کد خبر: 11782
گزارشگر: 213
۷۰۶
۰
۰
۰
آخرین وضعیت بی نتیجه ماندن توافق هسته ای

آمریکا پاسخ پایانی ایران به برجام را قبول نکرد!

آمریکا پاسخ پایانی ایران به برجام را قبول نکرد!
ساعاتی پس از انتشار خبر ارائه پاسخ جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا٬ یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفته است: تأیید می‌کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این پاسخ سازنده نیست.
به گزارش آسیانیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بامداد جمعه گفته است، جمهوری اسلامی ایران نظرات خود را در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی برای احیای توافق هسته‌ای برجام را به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

ناصر کنعانی گفته است: «پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و امشب به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است : «متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.»

ساعاتی پس از انتشار خبر ارائه پاسخ جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا٬ یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفته است: «تأیید می‌کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم. ما در حال بررسی آن هستیم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این (پاسخ ایران) سازنده نیست.»

در همین زمینه٬ لورا روزن، خبرنگار سرشناس حوزه بین‌الملل در واشینگتن٬ هم به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشته که پاسخ ایران «دلگرم کننده نیست.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه گذشته «متنی نهایی» را برای احیای برجام به ایران و آمریکا ارائه کرد. ایران و آمریکا تاکنون پاسخ های خود را به این متن از طریق اتحادیه اروپا تبادل کرده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرده بود که برجام «ظرف روزهای آینده» احیا شود.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که تهران خواستار «تضمین‌های قوی‌تری» از آمریکا است.

ایران روز ۲۴ مرداد به «متن نهایی» اتحادیه اروپا پاسخ داده و برخی خواسته‌های خود را به آن اضافه کرده بود که آقای بورل آن را «معقول» ارزیابی کرده بود. ایالات متحده نیز یک هفته بعد به نظرات ایران پاسخ داد. طرفین در پاسخ‌های خود موارد جدیدی مطرح کرده‌اند.

مقام‌های کاخ سفید و رئیس جمهوری فرانسه هم طی دو روز گذشته نسبت به احیای برجام در روزهای آینده ابراز خوش بینی کرده‌اند.

در همین زمینه، رسانه‌های بین المللی گزارش‌هایی در خصوص مفاد و چگونگی اجرای احیای برجام منتشر کرده‌اند.

وب سایت اکسیوس نیز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت، براساس پیش‌نویس توافق ارائه‌ شده توسط مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توافق احتمالی برای احیای برجام در چند مرحله اجراخواهد شد.

این گزارش می‌افزاید، چهار ماه بعد از امضای برجام، در مرحله سوم بازگشت متقابل رخ خواهد داد. در این مرحله، ایران قرار است اجرای تمامی محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود را براساس برجام به پایان برساند و رژیم بازرسی کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی را در تاسیسات هسته‌ای خود از سر بگیرد.

اکسیوس می افزاید، آمریکا نیز در این مرحله همه تحریم‌های ثانویه علیه ایران را رفع خواهد کرد و اقدامات دیگری از جمله تعامل با بخش خصوصی در خصوص نحوه انجام تجارت با ایران را در دستور کار قرار می دهد.

اکسیوس همچنین به نقل از مقام‌های دولت ایالات متحده نوشته است٬ آمریکا از طریق اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی ایران گفته است که گره زدن مساله تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران، با موضوع احیای برجام می‌تواند باعث تعویق لغو تحریم‌های آمریکا علیه تهران شود./
https://www.asianews.ir/u/84a
اخبار مرتبط
صدای انفجار مهیب در پالایشگاه آبادان بوده، پنجشنبه شب این شهر را تکان داد؛ ولی تا کنون اطلاعاتی درباره تلفات احتمالی آن منتشر نشده است.
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی یائیر لاپید با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیرامون مذاکرات هسته‌ای و اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
در حالی که مسئولان جمهوری اسلامی ایران گفتند فعلا پاسخی به پیش نویس گفت و گوی هسته ای نمی دهند، رسانه های اسرائیلی موضوعاتی را از متن پیشنهادی توافق احیای برجام افشا کردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکا را می‌دهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم.
همزمان با «نگرانی عمیق اسرائیل» از احیای توافق هسته‌ای، یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور درخواست کرده است که در جریان سفر به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با جو بایدن٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ دیدار کند.
در حالی که گزارش‌ها حاکی از اختلافات ایران و آمریکا پیرامون برخی موضوعات، از جمله پرونده پادمانی و درخواست غرامت ایران از آمریکا در صورت خروج دوباره این کشور از برجام، کماکان باقی است، نرخ دلار دوباره روند صعودی را در پیش گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید