صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۷
کد خبر: 11813
گزارشگر: 213
۴۹۲
۰
۰
۲
سوختن تالاب های شمال و جنوب ایران

علت آتش‌سوزی‌ شدید در تالاب انزلی و هورالعظیم/مقامات محلی می گویند سوزاندن اراضی به قصد تصرف آنها است

علت آتش‌سوزی‌ شدید در تالاب انزلی و هورالعظیم/مقامات محلی می گویند سوزاندن اراضی به قصد تصرف آنها است
در حالی که فرماندار بندرانزلی خبر داده که در پی آتش‌سوزی اخیر در تالاب انزلی شمال و هورالعظیم در جنوب چند مظنون شناسایی و دستگیر شده‌اند، مقامات محلی بارها این آتش‌سوزی‌ها را «عمدی» و با هدف «تصرف اراضی منطقه» اعلام کرده‌اند.
به گزارش آسیانیوز، در حالی که مسئولان از مهار آتش‌سوزی گسترده تالاب انزلی در شمال ایران خبر داده بودند، گزارش‌ها حاکی از تداوم این آتش‌سوزی و همچنین ادامه یافتن آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در استان خوزستان است.

محمد پورخوش سعادت، فرماندار بندرانزلی در استان گیلان، روز شنبه، ۱۲ شهریور، درباره وضعیت تالاب انزلی اعلام کرد: «متاسفانه آتش زیر خاکستر همچنان وجود دارد و مستعد شعله‌ور شدن است.»

تالاب بندر انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار روز جمعه، ۱۱ شهریور، برای چندمین بار در ماه‌های گذشته دچار آتش‌سوزی شد و فرماندار انزلی گفت که حدود ۴۰ هکتار از تالاب در این آتش‌سوزی سوخته است.

این چندمین آتش‌سوزی وسیع در تالاب انزلی در ماه‌های گذشته است. مقامات محلی بارها این آتش‌سوزی‌ها را «عمدی» و با هدف «تصرف اراضی منطقه» اعلام کرده‌اند.

این بار هم فرماندار بندرانزلی خبر داده که در پی آتش‌سوزی اخیر «چند مظنون شناسایی و دستگیر شده‌اند».

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، شامگاه جمعه به خبرگزاری ایرنا گفت که آتش «تقریبا مهار شده» و عملیات اطفاء حریق در این تالاب پایان یافته است.

اما صبح شنبه، رسانه‌ه با انتشار تصاویری از تداوم آتش‌سوزی در تالاب انزلی خبر دادند و رئیس آتش‌نشانی منطقه گفت: «آتش‌سوزی دوباره در منطقه چراغ پشتان تالاب شروع شده و موجب افزایش دود در محدوده شهری نیز شده است.»

همزمان عادل مولا، معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، نیز با اعلام وقوع آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در این استان، به خبرگزاری ایسنا گفت: «بر اساس آخرین اطلاعات همچنان بخش عراقی تالاب در حال سوختن است.»

بر اساس گزارش‌ها، دود ناشی از آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم هوای برخی از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز را آلوده و تیره کرده است.

محمدجواد اشرفی، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خورستان، گفت: «امسال بیش از ۹۰ درصد مساحت بخش عراقی تالاب هورالعظیم دچار خشکی کامل شده و به همین علت بخش عراقی این تالاب دچار حریق شده است.»

مولا نیزاضافه کرد که امسال حدود ۲۲ هزار هکتار از بخش عراقی و ۳۵۰ هکتار از بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در آتش سوخته است.

در سال‌های اخیر روند آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و همچنین خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در ایران شدت گرفته است.

در همین زمینه روز شنبه خبر رسید که آتش‌سوزی در دریاچه زریبار در مریوان نیز «پس از ۹ ساعت» خاموش شده است. رئیس محیط زیست مریوان هم به ایجاد حریق «عمدی» در این منطقه اشاره کرده است./
https://www.asianews.ir/u/854
اخبار مرتبط
همچنانکه گزارش های متعدد محیط زیستی ایران در سال های اخیر، از احتمال بیابانی شدن و خشکسالی وسیع در بخش های بسیاری از مناطق کشور حکایت کرده اند، رسانه‌ها از نارضایتی مردم همدان و شهرکرد نسبت به عدم پای‌بندی دولت به جدول زمان‌بندی مدیریت آب خبر داده‌اند.
به دنبال پیشینه نامه نگاری های سازمان هایی از قبیل محیط زیست و اجرای احکام قوه قضائیه و درج گزارش های «آسیانیوز» در خصوص غیر قانونی بودن خلع ید محوطه گردشگری چالدره، این منطقه در نهایت توسط اداره منابع طبیعی غرب مازندران تسخیر و سرمایه‌گذار این مجموعه گردشگری خلع ید شد.
ایران با توجه به قرار گرفتن در کمربند خشک جهانی، تغییر پذیری شدید اقلیمی، بارش تنها معادل یک سوم متوسط جهانی، خشکسالی‌های متعدد، مصرف بالای آب و محدودیت‌هایی از این قبیل، به تنوع کشت محصولات غذایی و کشاورزی به روش‌های متنوع نیاز دارد.
یک متخصص منابع آب و خاک از سانسور آمار سدها پس از سیل سال ۱۳۹۸ خبر داد و نوشت که سدهای ایران به دلیل لایروبی نشدن پایین دست و مدیریت نامناسب رهاسازی آب، نمی توانند سیل را مهار کنند!
در حالی که در دهه های اخیر بحران مدیریت آب و مشکلات محیط زیست، به اساسی ترین دغدغه های اقتصادی، انسانی و اجتماعی کشورمان بدل گشته، قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» با رای ممتنع ایران مواجه شده است!
این روزها با توجه به گزارش ها و ویدیوهای وایرال شده درباره آسیب رساندن افراد به محیط زیست و کشتار حیوانات و با اشاره به کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹ و جایگزین کردن مجازات های دیگر در این باب، این ایده که فرد آسیب زننده به حیوان(مانند افرادی که سگ ها را شکنجه می کنند یا می کشند) در مراکز نگهداری حیوانات به صورت رایگان به صورت دو یا یک سال کار کند، اتفاق جالبی است.
هم‌زمان با هشدارباش سیل و تداوم بارش‌ها در نقاط مختلف ایران در روز جمعه هفتم مرداد ماه، سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران از کشته و مفقود شدن شماری «تبعه خارجی» در سیلاب چالوس خبر داد.
در حالی که از تعداد کشته ها و مفقودان سیل استان تهران و نقاط دیگر اخبار دقیقی ارائه نمی شود، محسن منصوری، استاندار تهران، درباره سیل شب گذشته در شهرستان فیروزکوه گفت: دیروز بعد از ظهر سیل دامنه جنوبی البرز و شهرستان‌هایی مثل فیروزکوه را درنوردید و خسارت‌های فراوانی در این شهرستان‌ها برجای گذاشت.
کامبیز مهدیزاده، کارشناس محیط زیست گفت: اگر دریاچه ارومیه خشک شود تا زنجان باید تخلیه شود.
به دنبال پیشینه نامه نگاری های سازمان هایی از قبیل محیط زیست و اجرای احکام قوه قضائیه و درج گزارش «آسیانیوز» در خصوص غیر قانونی بودن خلع ید محوطه گردشگری چالدره، هفته گذشته برگزاری مزایده چالدره موقتا متوقف شد، ولی جای تعجب است که چرا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندارن-نوشهر برمزایده گذاشتن این پارک جنگلی در شمال ایران پای می کوبد؟
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید