صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۳
کد خبر: 11816
گزارشگر: 213
۸۶۸
۰
۰
۱
خواسته رهبر عراقی از دولت عراق و مسافران اربعین

حشدالشعبی در برقراری امنیت کربلا نقش ایفا نکند/شیعیان ایرانی پایبند قوانین عراق باشند

حشدالشعبی در برقراری امنیت کربلا نقش ایفا نکند/شیعیان ایرانی پایبند قوانین عراق باشند
مقتدی صدر در پیامی خطاب به زائران اربعین ایرانی تاکید کرد که زائران ایرانی «که تعدادشان بیشتر است» به «نظم، قواعد عمومی و قوانین عراق پایبند باشند» و از مقام‌های عراقی نیز خواست امنیت کربلا را به گروه حشدالشعبی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسپارند.
به گزارش آسیانیوز، در آستانه برگزاری مراسم مذهبی «اربعین»، مقتدی صدر رهبر پرنفوذ شیعیان عراق در پیامی به زبان فارسی از زائران ایرانی خواست به قوانین عراق احترام بگذارند و از مقام‌های عراقی نیز خواست امنیت کربلا را به گروه حشدالشعبی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسپارند.

 صدر در این پیام که روز شنبه منتشر شد، تأکید کرد زائران ایرانی «که تعدادشان بیشتر است» به «نظم، قواعد عمومی و قوانین عراق پایبند باشند».

اربعین امسال در روز ۲۶ شهریور برگزار می‌شود و هر سال صدها هزار شیعه ایرانی برای شرکت در این مراسم مذهبی به عراق می‌روند.

صدر نوشت: «مهمان همچنین باید با یک نظم سطح بالا و با مجوز رسمی و گذرنامه، با احترام به مقامات ذی‌صلاح، نیروهای امنیتی و قوانین و احترام به کشور میزبان، به ویژه با توجه به استقبال عراق از تعداد میلیونی در زیارت اربعین کربلا و وفات پیامبر اعظم در نجف اشرف وارد شود».

براساس برخی تحلیل ها ایران پس از سقوط صدام حسین، شهروندان ایرانی را برای سفر به عراق در روز اربعین به طور فزاینده تشویق کرده تا از جمعیت حاضر در این مراسم برای نشان دادن میزان نفوذ خود در عراق استفاده کند.

به عنوان نمونه، دولت ایران روز شنبه در تازه‌ترین تلاش برای تشویق شیعیان برای حضور در مراسم «پیاده‌روی اربعین» اعلام کرد که در مسیر کربلا به نجف اینترنت رایگان ارائه خواهد کرد.

رهبر جریان صدری‌های عراق که گفته شده مخالف نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این کشور است همچنین از دولت عراق خواست همانند عربستان سعودی و ایران، «خارج از توان» خود به زائران خارجی اجازه ورود به کشور ندهد.

او از مقام‌های محلی کربلا نیز خواست امنیت این شهر و «پست‌های بازرسی را فقط به نیروهای امنیتی بسپارند و نه دیگران، مانند حشد و سرایا».

شبه‌نظامیان حشدالشعبی تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند و گروه سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدری‌ها به شمار می‌رود.

صدر همچنین خطاب به شهروندان عراقی نوشت که «از درگیری اجتناب کنند» و «شعارهای حزبی، شبه‌نظامی، یا حشدالشعبی یا جریان [صدر] را مطرح نکنند».

درگیری‌های اخیر در عراق که حدود سی کشته برجای گذاشت، در آستانه برگزاری مراسم اربعین موجب شد که جمهوری اسلامی مرزهای ایران و عراق را ببندد، اما بلافاصله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، وعده داد که «اربعین امسال باشکوه‌تر از همیشه» خواهد بود.

با وجود عقب‌نشینی هواداران مقتدی صدر از منطقه سبز بغداد و فروکش کردن درگیری آنان با نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، هنوز جو سیاسی و امنیتی عراق ملتهب است.

روز جمعه بار دیگر صدها عراقی معترض در بغداد تظاهرات کردند و خواستار تغییر اساسی در نظام سیاسی کشور شدند. نزدیک به یک سال پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، دولت جدید این کشور هنوز تشکیل نشده است.

صدر در بیانیه خود همچنین نوشت که این توصیه‌هایش به این معنا نیست که او با «مفسدان» زیر یک «خیمه» گرد هم می‌آید.

او بار دیگر بر مواضع خود مبنی بر مخالفت با طبقه حاکم در عراق تاکید و اضافه کرد: «کسی همانند من با کسانی همانند آنان بیعت نمی‌کند، [زیرا] زندگی با آنان بدبختی، و مرگ و جدایی از آنان خوشبختی است»./
https://www.asianews.ir/u/857
اخبار مرتبط
یزد - امام جمعه بخش‌مرکزی گفت : اربعین قدرت نرم تشیع محسوب می شود چراکه تشیع طولانی ترین راهپیمایی را با ابعاد مختلف راه می اندازند و گسترده ترین سفره خدمت رسانی را در اربعین حسینی شاهد هستیم و بیشترین جمعیت از ملل مختلف در پیاده روی و راهپمیایی اربعین حضور دارند که این قدرت نرم برای شیعه در دنیای معاصر محسوب می شود
در حالی که مرکز رسانه‌ای امنیتی عراق روز سه‌شنبه، هشتم شهریور، خبر دادند که منطقه سبز بغداد هدف چهار موشک قرار گرفته است بیش از ده ها نفر نیز در درگیری های اخیر هدف گلوله قرار گرفتند.
در حالی که مقتدی صدر، روحانی شیعه عراق و رهبر جریان صدر اعلام کرده است که به طور دائم از سیاست کناره‌گیری می‌کند، یک مقام عراقی تاکید کرد که این اقدام آقای صدر ممکن است فراتر از یک تهدید باشد و وی درصدد باشد که نظام عراق را سرنگون کند.
یزد - جلسه تامین امکانات و تجهیزات موکب داران اربعین حسینی به ریاست مهندس علی اکبر عزیزی جانشین ستاد اربعین استان یزد تشکیل شد
یک روز پس از فراخوان برای برگزاری تظاهرات میلیونی و پیوستن مردم به تحصن در منطقه سبز بغداد، مراکز دولتی پایتخت عراق به محاصره تظاهر کنندگان درآمده است.
دور جدید اعتراضات مقتدی صدر و حامیانش که شکل انقلاب و حرکت به سوی ایجاد جامعه مدنی به خود گرفته است، از زمانی آغاز شد که احتمال نخست ‌وزیری محمد شیاع السودانی(متمایل به جمهوری اسلامی) به گوش رسید.
براساس گزارش های متعدد، هواداران مقتدی صدر و معترضان به نخست وزیری تخت حمایت ایران، پس از ورود به داخل پارلمان، بر تداوم تحصن تاکید کردند و گفتند تا زمانی که به خواسته‌هایشان پاسخ داده نشود، متفرق نخواهند شد.
صدها معترض عراقی در اعتراض به انتخاب نامزد نخست وزیری توسط احزاب مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به پارلمان بغداد هجوم بردند؛ این در حالی است که به گفته برخی تحلیلگران مقتدی صدر، روحانی عراقی و رهبر جریان صدر، احتمالا جلو نخست‌وزیر شدن محمد السودانی را خواهد گرفت.
در حالی جمعیت کفن پوش یک میلیون نفری مقتدی صدر در عراق به خیایان های بغداد آمدند که پیش از قرائت پیام مقتدی صدر نمازگزاران شهرک صدر در شعارهایشان اعلام کردند که گوش به فرمان صدر هستند نه کسانی که از تهران هدایت می‌شوند!
یزد - سرپرست فرمانداری در اولین جلسه ستاد اربعین شهرستان یزد بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای مراسم پرشور پیاده روی اربعین و توجه کافی به ظرفیت های فرهنگی تاکید کرد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید