صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۱
کد خبر: 11818
گزارشگر: 213
۷۴۱
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

مداخله دولت در بازار به تولید داخلی ضربه زد!

مداخله دولت در بازار به تولید داخلی ضربه زد!
تجربه نشان داده که سیاست‌های اشتباه مسئولان منجر به اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و نیز بازار‌ از جمله عدم تناسب بین عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت و در نهایت ضربه به تولید داخلی شده است.

به گزارش آسیانیوز، یکی از اصلی ترین مشکلات اقتصاد کشور اینست که به دلیل مداخلات دولت در بازار، متاسفانه بازارها آنطور که باید و شاید در مسیر درست عمل نمی کنند و انحراف در تخصیص منابع زمانی ایجاد می شود که دولت علائم قیمتی نادرست به بازار می دهد و این یعنی مختل شدن عملکرد بازار و انحراف از مسیری که باید برود.

باید بپذیریم که عواملی مثل بیکاری عوامل تولید، کمبود تقاضا در بازار و موجودی انبارها که مازاد است و موارد مشابه هیچ یک دلیل اصلی مشکلات اقتصادی بنگاههای تولیدی نیست. بلکه این بازارهای مختل شده و مخدوش است که اطلاعات قیمتی نادرست به بنگاه ها می دهد و منجر به فروش نرفتن محصولات بنگاه های تولیدی می شود.

شاید بتوان در کوتاه مدت با ابرازهای موقتی مثل اعطای یارانه و تخفیف های ویژه به مصرف کنندگان و یا بالابردن صادرات تقاضا را در بازار تحریک کرد، همانند اتفاقی که در سال 94 برای صنعت خودرو دولت رقم زد. اما این کار در دراز مدت راه حل اثربخشی نخواهد بود و تنها مسئله را پیچیده تر می کند.

متاسفانه تجربه نشان داده که این سیاست‌های اشتباه مسئولان بوده است که منجر به اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و نیز بازار‌ از جمله عدم تناسب بین عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت و در نهایت ضربه به تولید داخلی شده است.

در واقع این مکانیسم عرضه و تقاضا ست که باید در بازار قیمت را تعیین کند. در حالیکه قیمت گذاری دستوری یک سیاست نظارتی غلط است از سوی دولت، که تنها بعنوان یک علاج موقت و کوتاه مدت می تواند زخم را بهبود بخشد اما در دراز مدت التهابات بازار را تشدید می کند و در قیمت ها اختلال ایجاد می کند.

دولت بهتر است به جای قیمت گذاری دستوری فکری به حال فساد و رانت خواری های گسترده در کشور بکند که اقتصاد کشور را فلج کرده است. دولت باید فکری به حال پدیده مخرب قاچاق و قطع دست دلالان و اخلالگران بازار بکند.دولت باید بپذیرد که مداخله در قیمت گذاری تنها یک راه حل فوری و موقتی است که نه تنها تولید کننده را دلسرد بلکه مصرف کننده را نیز سردرگم می کند.

برای افزایش کیفیت کالاها و بالابردن رقابت پذیری در بازار دولت نیاز به شفاف سازی دارد و برای این شفاف سازی باید زیرساخت های لازم فراهم شود./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/859
اخبار مرتبط
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بعد از سیاست حمایتی دولت طی چند سال اخیر از تولید لوازم خانگی، این صنعت رشد پنج برابری تولید داشت، به گونه‌ای که بتواند حداکثر نیاز بازار را تامین کند.
برای خرید انواع فنر باید بدانیم که چگونه فنر مناسب را انتخاب کنیم. بنابراین هنگام سفارش، طراحی و ساخت فنر، مهم است که قطر داخلی و خارجی فنر، طول آزاد و ارتفاع جامد آن را در نظر بگیرید. همچنین مواد فنر را نیز در نظر بگیرید، زیرا بر اندازه فنر شما تأثیرگذار خواهد بود.
تلاش در جهت حل ریشه ای مشکلات کشور مانند تورم، قاچاق، فساد، فقر، بیکاری و نیز معضلات اجتماعی و فرهنگی به جای علاج موقتی، هنر دولت های بزرگ مردمی است.
خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی خاندوزی تعطیلی واحدهای تولیدی به‌دلیل بدهی بانکی را مغایر قوانین دانست و تأکید کرد: تعطیلی واحدهای تولیدی و شرکت‌ها به‌دلیل بدهی بانکی تخلف است و باید طبق مقررات با این تخلف برخورد شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید