صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۰
کد خبر: 11819
گزارشگر: 213
۱۴۱۵
۰
۰
۷
در کتاب «فانوس درون برج بندر» نوشته محمود دهقانی

درباره دبی؛ شهر پررفت و آمد ایرانی های قبل از انقلاب

درباره دبی؛ شهر پررفت و آمد ایرانی های قبل از انقلاب
کتاب «فانوس درون برج بندر»، نوشته محمود دهقانی منتشر شد؛ این کتاب درباره شهر دوبی که به نزدیک بودن به ایران از شهرهای پر رفت و آمد ایرانیان در پیش از انقلاب بود؛ همراه با مسائل سیاسی و مقولات فرهنگی پیرامون آن پرداخته است.

به گزارش آسیانیوز، کتاب “فانوس درون برج بندر"، نوشته محمود دهقانی با تیراژ ٣٠٠٠ نسخه و در ۴٠٠ صفحه به چاپ رسیده است.

 نویسنده بخش هایی از خاطرات پیش و پس از انقلاب بهمن ١٣۵٧ که شامل رویدادهای فرهنگی، سیاسی در دوبی، اروپا و استرالیا است را در این کتاب زیر پوشش دارد.

دهقانی با قلمی شیوا و بدون جانبداری از این و آن نه تنها به رویدادهای پیش از انقلاب بلکه به تلاش سازمان هایی از جمله کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در اروپا بویژه زمانی که مهندس فریدون منتقمی دبیر کنفدراسیون دانشجویان ایرانی اروپا بود نیز پرداخته است.

نویسنده که پیش از انقلاب ٥۷ از فعالان دانش آموزی مدرسه ایرانی دوبی بود به نکات ارزشمندی در باره انقلاب بهمن اشاره دارد.

شهر دوبی در خلیج فارس به دلیل نزدیک بودن به ایران از شهرهای پر رفت و آمد ایرانیان در پیش از انقلاب بود. این کتاب درگذر از مسایل سیاسی به مقولات فرهنگی دیگر نیز پرداخته است. نویسنده که پیش از تشکیل امارات متحده دانش آموز مدرسه ایرانیان دوبی بود به شرح چگونگی تاریخ تاسیس مدارس فارسی در آنجا پرداخته است.

با تاسیس فرهنگ بنادر جنوب در بوشهر، فرهیختگان بوشهری بویژه محمدعلی جناب، دست به تلاش های ارزنده ای برای تاسیس مدارس ایرانی در آن سوی خلیج فارس زده اند. بندر بوشهر یکی از بندرهای مهم دوره قاجار و پهلوی بوده و امپراتوری های جهان از جمله آلمان، انگلیس و عثمانی در این بندر پر رفت و آمد کنسولگری دایر کرده بودند.

مدرسه سعادت بوشهر همسنگ مدرسه دارالفنون تهران، بوسیله احمدخان دریابیگی در بوشهر پایه ریزی شد و آموزش و پرورش این بندر در تلاش گسترش هرچه بیشتر فرهنگ و زبان پارسی در هر دو سوی خلیج فارس بوده است. بندر بوشهر پس از تبریز دومین شهر ایران است که دارای چاپخانه در زمان قاجارشد و خاندان علوی بهبهانی دستگاه چاپ را از هند به بوشهر واراد کردند.

شیوه حکمفرمایی و رفتار بسیار دوستانه خاندان آل مکتوم در دوبی با ایرانیان پیش از انقلاب در کتاب "فانوس درون برج بندر" موشکافانه پی گیری شده و نویسنده به ارج و ارزش ایرانیان بازرگان از شیعه و سنی پرداخته است. دوبی در زمانی که لنگرگاه و جای امن برای بازرگانان صید مرواید بود و آن زمان که با پیدایش نفت شالوده پیشرفت خود را در سایه دوستی خاندان آل مکتوم با ایرانیان ریخت از میان هفت شهر امارات پیشتاز بود.

کتاب "فانوس درون برج بندر" کتابی است که نه تنها از دیدگاه سیاسی و فرهنگی برای خوانندگان و پژوهشگران تاریخ معاصر مفید است بلکه در گستره گردشگری دریایی نیز این کتاب به جوانب گوناگون ارزشمندی پرداخته است.

از سرنوشت ناو ببر به فرماندهی شهریار شفیق خواهر زاده شاه، سرنوشت کشتی های تفریحی صنعت گردشگری پیش از انقلاب "رافائل" در بوشهر و "میکل آنژ در بندرعباس نیز پرده برداشته می شود. دیدار با فعالان گستره سیاست نیز از بخش های دیگر این کتاب می باشد.

کتاب "فانوس درون برج بندر" از سوی انتشاران منشور صلح در تهران به چاپ رسیده است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/85a
اخبار مرتبط
غلامرضا شریعتی استاندار سابق خوزستان که از حامیان عبدالباقی مالک برج فروریخته متروپل بوده روز گذشته از کشور خارج شده است.
در حالی که بامداد امروز همزمان با برگزاری نشست اتحادیه اروپا به‌ منظور بررسی تحریم‌ها علیه روسیه، بهای هر بشکه نفت برنت به ۱۲۰ دلار رسید؛ هفته گذشته و به دنبال تلاش کشورهای اروپایی برای جایگزین کردن نفت خام روسیه، امارات متحده عربی ارسال نفت به اروپا را آغاز کرد.
یک روز پس از مرگ شیخ خلیفه بن ‌زاید آل ‌نهیان، برادر کوچک او رسما به عنوان رئیس و حاکم امارات متحده عربی برگزیده شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید