صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۷:۵۱
کد خبر: 11820
گزارشگر: 213
۷۱۸
۰
۰
۳
ادامه سقوط آزاد لیر

خروج سرمایه های خارجی از ترکیه/زندگی و درآمد در کشور همسایه با چالش مواجه است

خروج سرمایه های خارجی از ترکیه/زندگی و درآمد در کشور همسایه با چالش مواجه است
در حالی که به دلیل افت شدید قیمت لیر مواجهه با ترکیه برای بانک‌های خارجی زیان‌ده است و لیر از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به امروز ۲۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده ؛ واردات و خرید کالاهای اساسی را برای همه ساکنان ترکیه بسیار چالش برانگیزتر شده است.

به گزارش آسیانیوز، لیر از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به امروز ۲۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و واردات و خرید کالاهای اساسی را برای ۸۴ میلیون ساکن ترکیه بسیار چالش برانگیزتر کرده است .به دلیل سقوط آزاد ارزش لیر مواجهه با ترکیه برای بانک‌های خارجی زیان‌ده است.

------------

بیشتر بخوانید

در ترکیه چه خبر است؟

------------------------------------

بانک‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی- با شرکت‌های تابعه ترکیه باید در نیمه اول سال ۲۰۲۲ «گزارش ابر تورم» را بررسی کنند، زیرا تورم انباشته در ترکیه در سه سال گذشته از ۱۰۰ درصد فراتر رفته است.

بانک‌های شورای همکاری خلیج فارس با شرکت‌های تابعه ترکیه در نیمه اول امسال حدود ۹۵۰ میلیون دلار زیان خالص داشته‌اند؛ امارات NBD، بانک شاخص دبی و کویت فاینانس هاوس، دومین بانک بزرگ کویت، در میان بیشترین زیان دهندگان بودند و بانک ملی قطر نیز در میان بانک‌های زیان دیده است.

به دلیل سقوط آزاد ارزش لیر مواجهه با ترکیه برای بانک‌های خارجی زیان‌ده است.

رکنا نوشت لیر از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به امروز ۲۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و واردات و خرید کالاهای اساسی را برای ۸۴ میلیون ساکن ترکیه بسیار چالش برانگیزتر کرده است.

پنج سال پیش، یک دلار تقریباً ۳.۵ لیر ترکیه بوده است و الان هر دلار حدود ۱۸ لیر است. این کاهش زمانی آغاز شد که اقتصاد ترکیه به سرعت رشد کرد اما بانک مرکزی این کشور از افزایش نرخ بهره برای کاهش تورم رو به رشد خودداری کرد. این قبیل سیاست‌ها همسو با مواردی مانند بدتر شدن کسری حساب جاری، کاهش ذخایر ارز خارجی و افزایش هزینه‌های انرژی به‌علاوه نزاع‌های گاه به گاه با ایالات متحده که تقریباً منجر به تحریم ترکیه می‌شد بر این ارز فشار بیشتری وارد کرد.

اقتصاددانان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به شدت مقصر می دانند، که صراحتاً ایده افزایش نرخ ها را رد کرده و آن را "مادر همه شرارت ها" خوانده است و سرمایه گذاران او را به خاطر خنثی کردن استقلال بانک مرکزی مقصر می دانند.

به گزارش آسیانیوز این در حالی است که حتی قبل از شیوع پاندمی تقریبا از دو سال پیش ترکیه در تلاش بود تا از رکود بی سابقه جلوگیری کند؛ چرا که بدهی سر با فلک کشیده خارجی کاهش شدید ارزش لیر و تورم فزاینده دست و پنجه نرم می کرد که در هفته های اخیر این قطار از ریل خارج شده ارزش نزولی لیر سرعت غیر قابل کنترل گرفته و در این سراشیبی به سرعت پیش می رود؛ جایی که رییس جمهور مستبد به جای فشار پدال ترمز به شدت روی پدال گاز قاطر تورم فشار می آورد.

تورم در هر اقتصادی در دنیا وجود داشته و بیماری لاعلاج نیست و طبیعتا درمان مخصوص به خود را دارد.

مشکلات اقتصادی آنکارا ریشه عمیقی دارد اما چیزی که در حال حاضر باعث عود کردن این بیماری اقتصادی در آنکارا شده اصرار بدون منطق رئیس جمهور بر کاهش نرخ بهره در مواجهه با تورم شدید بود که می توان نتیجه گرفت برای برای جبران کسری بودجه تصویب شده بود. تقریبا با چرخش 180 درجه ای مخالف دارویی که اکثریت غریب به اتفاق اقتصادانان هر کشوری در مواجهه با تورم تجویز میکنند: یعنی افزایش نرخ بهره و امحای نقدینگی

رییس جمهور سالهاست براین دارو مقاومت می کند و عزم جدی وی برای ادامه کاهش نرخ بهره حتی در شرایط که تورم از 21 درصد گذشته ترکیه را ممکن است به مرز نابودی بکشاند./

https://www.asianews.ir/u/85b
اخبار مرتبط
امروزه کوش آداسی تبدیل به یکی جذاب‌ترین مقاصد برای سفر به ترکیه شده است. این بندر گزینه مناسبی برای تجربه کشتی‌های تفریحی، سواحل زیبا و دیگر تفریحات آبی به شمار می‌رود. ‌در حال حاضر گردشگران زیادی با استفاده از تور کوش آداسی به این بندر شگفت‌انگیز سفر می‌کنند تا تعطیلاتی خاطره‌انگیز داشته باشند.
لحظه آخر با ارائه انواع تورهای مسافرتی داخلی و خارجی با امکانات ویژه و پایین ترین قیمت، یکی از معتبرترین مراجع تور میان مردم می‌ باشد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت لحظه آخر از تورهای آف خورده در مقاصد مختلف اطلاع حاصل کنید.
نمودار ارزش لیر در برابر ارز جهانی دلار شباهتی به پیست اسکی پیدا کرده و روز به روز در حال سقوط بیشتر است؛ همانطور که در مقاله قبل (در ترکیه چه خبر است؟) عنوان شد، راه حل واضح افزایش نرخ بهره خواهد بود، اما رجب طیب اردوغان به بانک مرکزی اجازه سیاست پولی انبساطی را نمی دهد!
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد بازگشت سفیران دو کشور در ادامه روند عادی و مثبت شدن روابط دو کشور در یک سال گذشته است.
امیرحسین مقصودلو(امیر تتلو) که ازدواج و روابطش با سحر قریشی حاشیه های زیادی به دنبال دارد، عکس های جدید او را در دبی افشا کرد.
گشت‌وگذاری ساده در سایت‌ها و بررسی تبلیغات آژانس‌‌های مسافرتی حاکی از آن است که حداقل هزینه یک سفر داخلی برای یک خانواده‌ چهارنفره پنج میلیون تومان است؛ سفر خارجی سه یا چهار روزه به کشورهای همسایه نیز برای چهار نفر دست‌کم ۴۰ میلیون تومان آب می‌خورد.
در حالی که روسیه و ایران با حملات ترکیه به شمال سوریه مخالفت کردند، وزیر امور خارجه این کشور روز پنج‌شنبه، ۳۰ تیرماه، اعلام کرد که آنکارا برای حمله به شبه‌نظامیان مظنون کرد به اجازه کسی نیاز ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید