صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۷
کد خبر: 11841
گزارشگر: 213
۶۷۱
۰
۰
۲
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران

روابط ایران و آذربایجان در حال گسترش است

روابط ایران و آذربایجان در حال گسترش است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این اراده سیاسی وجود دارد که روابط ایران و آذربایجان روز به روز گسترش یابد و هیئت های دو کشور در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی در ماه های اخیر با یکدیگر دیدار داشته اند.

به گزارش آسیانیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنها پاسخ داد. 

او در پاسخ به پرسشی درباره روند مذاکرات و این که گفت وگوها به کجا انجامیده، در حالی که ایالات متحده همچنان در حال اعمال تحریم های جدید است و آیا این نافی روند مذاکرات نیست، گفت: به طور طبیعی لغو کامل تحریم ها علیه ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از اهداف اساسی مذاکرات هسته ای است. نشست های مختلفی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم ها برگزار شده که آخرین دور آن در وین بوده است. در نهایت متن پیشنهادی طرف اروپایی به طرف ایرانی داده شد و ما در موعد مقرر پاسخ آن را به طور دقیق و مدون دادیم. جمهوری اسلامی ایران برای این که بتواند حق خود را ایفاد کند پاسخ خود را به طور مدون به طرف اروپایی ارائه داد و در نهایت منتظر طرف اروپایی و امریکایی است. ما برای این که بتوانیم به پایان خوش این ماراتن و به اهداف جمهوری اسلامی دست یابیم و در عین حال روند را در یک روند سازنده احیا کنیم و به چارچوب های بین المللی و سیاسی برای حل و فصل بحران های پیچیده کمک کنیم، دیدگاه های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده ایم و الآن منتظریم پاسخ طرف مقابل را بشنویم. ما معتقدیم چنانچه طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد با پاسخ سازنده ایران تعامل خواهد کرد و به زودی نشست نهایی برگزار خواهد شد. در هر صورت رفع تحریم ها از اهداف اصلی ماست و جمهوری اسلامی ایران برای آن تلاش می کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره موضوعات مرتبط با تضمین و این که منظور ایران از دریافت تضمین چیست، گفت: پاسخ ما به طرف های مقابل اساسا با دو هدف اساسی صورت گرفت؛ یکی این که ما تلاش کردیم از طریق هماهنگ کننده اروپایی ابهام زدایی کنیم، متن را شفاف کنیم و متنی قویتر ارائه دهیم. این هم برای قدرت بخشیدن به توافق صورت گرفته است. هدف ما این بوده است که از هر بهانه ای که بتواند خدشه ای به توافق وارد کند، جلوگیری کنیم. دیگر موضوع در بحث تضمین است، به طور طبیعی محور کار ما تضمین است. در هر توافقی اگر بحث تضمین چارچوب کار نباشد ممکن است ما شاهد اتفاقاتی دیگری باشیم. کما این که دفعه پیش ما در چارچوب توافق عمل کردیم اما ایالات متحده عمل نکرد، از برجام خارج شد و کشورهای اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود در پی خروج امریکا از توافق عمل کنند. یک وجه تضمین، تضمین لغو تحریم هاست. به گونه ای که جمهوری اسلامی ایران از مزایای اقتصادی برجام به طور کامل منتفع شود. بحث دیگر، ممانعت از رفتارهای سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران است. بنابراین بحث تضمین برای جمهوری اسلامی ایران هم جنبه اقتصادی دارد و بهره برداری ایران از منافع اقتصادی برجام بدون هیچ گونه محدودیتی و دیگری حل و فصل سیاسی اختلافات ایران با آژانس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد، آژانس نمی تواند مبنای ادعایی اش علیه ایران اظهارات اسرائیل باشد که خود عضو آژانس نیست. در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده به صورت حرفه ای با آژانس همکاری کند و بیشترین همکاری ها را نیز داشته است. بنابراین بحث پادمانی برای ما بسیار مهم است و برای حل اختلافات ما با آژانس می تواند و زدودن نیات سیاسی بسیار موثر باشد.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره حمله هفته گذشته اسرائیل به سوریه که ادعا شد اهدافی مربتط با ایران را بمباران کرده است، گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به زیرساخت های سوریه متاسفانه همچنان ادامه دارد. با کمال تاسف باید بگوییم این حملات با حمایت دولت امریکاست. در حالی که خود ایالات متحده به طور غیرقانونی نیروهای خود را در مناطقی از سوریه مستقر کرده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به دعوت دولت قانونی سوریه در خاک این کشور به سر می برد. ما در مبارزه با تروریسم نقش مستقیم و سازنده داشته ایم و تا زمانی که دولت سوریه از ما بخواهد در کنار آن باشیم، در آنجا خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا ایران می تواند گاز مورد نیاز اروپا را در فصول سرد سال تامین کند، گفت: به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران به واسطه بهره برداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از کشورهای توانمند در تامین انرژی مورد نیاز جهان است. با وجود این که ایران مورد تحریم های ظالمانه بوده اما همچنان حضور خود را در بازارهای جهانی حفظ کرده و تعاملات خود را ادامه داده است. در حال حاضر با وجود مشکلات جنگ اوکراین، در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، ایران می تواند بخشی از بازار مورد نیاز انرژی اروپا را تامین کند، و طبیعتا اروپا نیز برای رفع نیازهای خودش به انرژی ایران نیاز دارد. جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط با محدودیتی مواجه نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره برخورد ایران و ایالات متحده در آب های خلیج فارس که هفته گذشته اعلام شد، نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران در آب های بین المللی حضور دارد و کشتی های تجاری ایران در مسیرهای ترانزیتی حضور موثر دارد. همچنین نیروهای امنیتی برای تامین امنیت آب های بین المللی حضور موثر دارند. اتفاقی که افتاد تهدیدی از سوی ایالات متحده بوده که جمهوری اسلامی ایران برای رفع تهدید اقدام کرد و بعد از رفع تهدید شناورها را در آب های امن رها کرده است.

ناصر کنعانی درباره تحولات پرتنش اخیر عراق نیز گفت: روند تحولات عراق برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است. ما معقتدیم عراق کشور بسیار مهم در حوزه منطقه ای است و ثبات آن هم به ثبات منطقه کمک می کند و هم در حوزه اقتصادی و محیط پیرامونی آن. جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی که گمان کند می تواند صلح و ثبات را به عراق برگرداند حتما استفاده می کند. ارتباطات ما با همه طرف های عراقی گسترده است. نقش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با گروه های مختلف سیاسی عراق به ثبات این کشور کمک کرده است. ما همه طرف های عراقی را به گفت وگو دعوت می کنیم. ما به کلیت عراق نگاه می کنیم و نگاه بخشی نداریم و معتقدیم فعالیت گروه های مختلف سیاسی عراق در یک روند سیاسی می تواند مکمل یکدیگر باشد.

امنیت عراق برای ما مهم است. آنچه در درون عراق در این روزها شاهد آن بودیم موضوع داخلی عراق است و جمهوری اسلامی ایران قصد دخالت ندارد، اما در چارچوب همسایگی، امنیت و ثبات عراق برای ما و منطقه مهم است و در این چارچوب ما تلاش کرده ایم توصیه ها و مشورت های لازم را به دوستان عراقی انجام دهیم. ما معتقدیم که عراقی ها از تدبیر و درایت کافی برای حل بحران های سیاسی خود برخوردارند و خود می توانند بدون دخالت های خارجی مشکلات سیاسی خود را حل کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نشست پیش رو میان ایران و روسیه و آذربایجان در زمینه حمل و نقل گفت: سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه عضو مسیر موسوم کوریدور مهم شمال – جنوب هستند. با توجه به تحولات جهانی به ویژه در ارتباط با اتفاقاتی که در اوکراین شاهدیم، به طور طبیعی این مسیر بار دیگر مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است. به همین دلیل یک اراده جدی برای استفاده از این کوریدور برای انتقال کالا به وجود آمده است. در یک توافق مشترک قرار است این نشست در هفته آینده برگزار و توافقات جدیدی در این زمینه اتخاذ شود و با توجه به اراده بالای طرف های ذینفع در این کریدور انتظار می رود تصمیم های خوب و مهمی نیز برای رفع مشکلات استفاده بیش از پیش از این کریدور اتخاذ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد فضای به شدت ضد ایرانی اخیر در آذربایجان و ادعاهایی که در رسانه های این کشور علیه ایران به وجود آمده است، نیز گفت: فارغ از آنچه در مطبوعات و رسانه ها از سوی افراد یا اشخاصی، که در پاره ای مواقع می تواند سازنده نباشد، بیان می شود خوشبختانه در سایه وجود منافع مشترک که در دیدارهای سطوح عالی دو کشور نیز به صرات مطرح شده است، این اراده سیاسی وجود دارد که روابط دو کشور روز به روز گسترش یابد. هیئت های دو کشور در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی در ماه های اخیر با یکدیگر دیدار داشته اند. خوشبختانه فضای سیاسی دو کشور به گونه ای است که بتوانیم به اظهارات ایذایی توجه نکنیم و به فکر توسعه روابط میان دو کشور باشیم. آنچه جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده این است که ژئوپلتیک منطقه حفظ شود و تغییری در آن به وجود نیاید.  

وی درباره ایرانی دستگیر شده در عربستان در موسم حج نیز گفت: موضوع شهروند ایرانی بازداشت شده در عربستان یکی از موضوعات اصلی پیگیری های وزارت امور خارجه بوده است و ما با جدیت این موضوع را دنبال می کنیم. شخص وزیر امور خارجه هم از کانال وزیر امور خارجه عراق و هم از کانال همتای عمانی خود پیگیری های لازم برای آزادی سریع این شهروند ایرانی را انجام می دهد. ما دیدگاه های خود را منتقل کرده ایم و معتقدیم که شهروند ما جرمی مرتکب نشده که بخواهد این قدر در بازداشت باشد. با توجه به فضای مثبتی که در روابط دو کشور ایران و عربستان وجود دارد و اراده ای که برای حل اختلافات مشاهده می شود و این که دو طرف می خواهند مانعی برای گسترش روابط وجود نداشته باشد امیدواریم این شهروند ما نیز به زودی آزاد شود.

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: گفت وگوهای دو کشور تا کنون در سطوح خوبی دنبال شده و توافقاتی به دست آمده است. در صورت تکمیل اجرای توافقات که در نشست های دو کشور انجام شده بود، امیدواریم بتوانیم به زودی شاهد اقدامات اساسی در سطح سیاسی و دیدار وزرای امور خارجه دو کشور برای ارتقای سطح روابط باشیم./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/85w
اخبار مرتبط
تیم ملی والیبال زنان ایران روز یک‌شنبه با پیروزی ۳ بر یک علیه تیم والیبال جمهوری آذربایجان راهی دوره نهایی رقابت‌های کشورهای اسلامی شد.
گفت و گوی ایرج جمشیدی، مدیر مسئول روزنامه آسیا، با علی علیزاده، سفیر آذربایجان درباره روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان، فرآیند صدور روادید و سفرهای هوایی و زمینی و همچنین شرایط اقامت برای ایرانیان در کشور آذربایجان شکل گرفت.
سفیر جمهوری آذربایجان در مراسم عصرانه سفارتخانه این کشور در تهران که با حضور گروهی از اصحاب رسانه و از جمله مدیر مسوول روزنامه آسیا و سردبیر آسیانیوز و‌ جمعی از اهالی رسانه برگزار شد، گفت: آذربایجان در راستای صلح پایدار در منطقه تلاش می کند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید