صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۸
کد خبر: 1186
گزارشگر: 49
۱۲۴۴
۰
۰
۰

ادویه مرغوب

امروزه بدلیل قیمت بالای بسیاری از ادویه جات و هزینه بالای واردات این محصولات، تقلبات زیادی در این صنعت صورت می گیرد و محصولات نامرغوب، بی کیفیت و تقلبی در بازار فراوان هستند
ادویه جات و چاشنی ها از مواد بسیار پرکاربرد در سبد غذایی خانواده های ایرانی است که علاوه بر اینکه در آشپزی یکی از مهمترین ترکیبات مورد استفاده است ، به عنوان گیاهان دارویی ارزشمند نیز از دوران باستان استفاده می شده و در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماریها نیز کاربرد دارد.
متاسفانه امروزه بدلیل قیمت بالای بسیاری از ادویه جات و هزینه بالای واردات این محصولات، تقلبات زیادی در این صنعت صورت می گیرد و محصولات نامرغوب، بی کیفیت و تقلبی در بازار فراوان هستند که اگر بدرستی شناسایی نشوند میتوانند باعث بروز بسیاری از عوارض و بیماریها در مصرف کننده شوند.
اولین و مهمترین نکته حائز اهمیت اینست که بشدت توصیه می شود ادویه ها از برندهای معتبر و شناخته شده که مهر و علامت استاندارد و نشان سیب سلامت دارند خریداری شوند و از خرید این محصولات به صورت فله ای تا حد امکان خودداری شود. ادویه هایی که از برندهای معتبر خریداری می شود معمولا با اشعه  گاما میکروب زدایی و استریل می شوند. در حالیکه این فرایند در مورد ادویه جات فله صورت نمی گیرد و بنابراین امکان رشد بسیاری از میکروب های بیماریزا در این محصولات وجود دارد. ضمن اینکه در ادویه جات فله بدلیل عدم بسته بندی مناسب و قرار گرفتن در معرض هوا و رطوبت تنزل کیفیت براحتی اتفاق می افتد.
بسیاری از ادویه جات نامرغوب از طریق عطر ، طعم، رنگ و ظاهر محصول براحتی قابل تشخیص هستند.
بطور مثال در فلفل قرمزهای تقلبی، از پودر گوجه خشک شده، پودر پوست فندق خشک، بلوط و رنگ غیرمجاز شیمیایی استفاده می‌کنند و یا فلفل سیاه تقلبی می‌تواند حاوی آرد نخودچی، آرد عدس، خاک اره و تفاله زیتون و یا پوست گردوی آسیاب شده باشد.
زردچوبه‌ی اصل رنگش خیلی نارنجی نیست و شکل آن به صورت یک پودر صاف و الک کرده است. رنگ زیاد زردچوبه کمی مشکوک است
اگر می‌خواهید بدانید زردچوبه اصل است یا تقلبی، یک قاشق چای‌خوری از زردچوبه را درون یک لیوان آب جوش بریزید و هم بزنید، اگر در چند ثانیه آب جوش رنگی شد یا روی آب لکه‌های سفید ایجاد شد، به وجود رنگ‌های شیمیایی غیرمجاز در آن شک کنید.
در مورد محصولی مانند هل، هر غلاف هل باید بزرگ و به رنگ زیتونی یا سبز باشد. اگه رنگ آن زرد یا سبز روشن باشد نشان دهنده غیر مرغوب بودن یا بسیار کهنه بودن آن است
یکی از مهمترین نکات در نگهداری ادویه جات اینست که رطوبت و تاریکی اولین عامل در آلودگی ادویه‌هاست. ادویه‌ها به دلیل بافت پودری که دارند در رطوبت دچار نم گرفتکی و درنتیجه کپک می‌شوند.
و نکته مهم پایانی اینکه سموم ادویه‌های تقلبی را با حرارت دادن نمی‌توانید ازبین ببرید. پس اگر به تقلبی بودن ادویه‌ای شک داشتید به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.
 
دکتر مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1eP
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید