صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۱:۱۶
کد خبر: 11861
گزارشگر: 213
۷۲۱
۰
۰
۲
افزایش فاصله در مذاکرات ایران و آمریکا

جوزپ بورل گفت امیدواری به احیای برجام کم شده است

جوزپ بورل گفت امیدواری به احیای برجام کم شده است
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۴ شهریور گفت: «با تاسف باید بگویم که نسبت به ۲۸ ساعت پیش، اکنون برای احیای برجام کمتر اطمینان دارم».
به گزارش آسیانیوز، جوزپ بورل می‌گوید تعاملات اخیر ایران و ایالات متحده نشان می‌دهد که اختلاف مواضع آن‌ها بیشتر شده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید از امیدواری‌اش نسبت به احیای فوری برجام کاسته شده است.

جوزپ بورل روز دوشنبه ۱۴ شهریور گفت: «با تاسف باید بگویم که نسبت به ۲۸ ساعت پیش، اکنون برای احیای برجام کمتر اطمینان دارم».

او در ادامه تصریح کرد پاسخ ایران به پیشنهاد متن نهایی با درخواست تضمین‌های بیشتر و بستن پرونده پادمانی کمکی به احیای برجام نمی‌کند و روند احیای توافق هسته‌ای «در خطر» است.

 بورل که در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل سخن می‌گفت، افزود: تعاملات اخیر ایران و ایالات متحده نشان می‌دهد که اختلاف مواضع آن‌ها بیشتر شده است.

او گفت: «اما آخرین تعامل ما همگرایانه نبود بلکه واگرایانه است. بسیار نگران‌کننده خواهد بود اگر روند به هم نزدیک نشود. کل روند در خطر است».

 بورل افزود: «بنابر این در حال مشورت با دیگر طرف‌های مذاکرات برجام، به ویژه ایالات متحده هستم».

به نقل از رویترز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره درخواست تهران برای بسته شدن پرونده مربوط به منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده ایران گفت: اگر جمهوری اسلامی خواهان دستیابی به توافق فوری در احیای برجام است، این درخواست کمکی به موضوع نمی‌کند.

در حالی که واشینگتن هشدار داده است که تهران نباید موضوع تحقیقات آژانس از مواد هسته‌ای و مکان‌های اعلام نشده خود را به توافق احتمالی احیای برجام گره بزند، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که «بسته شدن پرونده مسائل پادمانی در روند مذاکرات» بخشی از «تضمینی» است که جمهوری اسلامی برای «قوی‌تر» شدن این توافق احتمالی، دنبال می‌کند.

ناصر کنعانی در مورد پاسخ اخیر ایران به متن پیشنهادی توافق احیای برجام گفت دلیل اصرار تهران بر خواسته «بسته شدن پرونده مسائل پادمانی در روند مذاکرات»، «دور کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رفتارهای سیاسی و بازی‌های سیاسی» است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده که ایران در مورد منشأ اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده خود همکاری نمی‌کند.

در ماه‌های اخیر، یک قطعنامه نیز در این زمینه در شورای حکام آژانس به تصویب رسیده است.

 هشدار نسبت به جنگ ترکیبی روسیه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین نسبت به «هفته‌های بسیار چالش‌انگیز» پیش روی اقتصاد و انرژی اروپا به‌دلیل فشار «جنگ ترکیبی» روسیه هشدار داد.

 بورل از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که آماده شرایط پیش رو باشند: «هفته‌های آتی بسیار چالش‌انگیز خواهد بود. در حالی که اوکراینی‌ها تاوان تهاجم نظامی روسیه را با جان‌شان پرداخت می‌کنند، دیگر کشورهای اروپایی تحت فشار انرژی و اقتصادی هستند».

او افزود: «دیگر کشورها، خصوصا کشورهای آفریقایی نیز از تبعات جنگ روسیه علیه اوکراین آسیب می‌بینند و اتحادیه اروپا تلاش می‌کند که از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای جلوگیری از مناقشه استفاده کند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد تبعات تحریم‌های اروپا بر اقتصاد روسیه نیز «قطعا در حال افزایش است»، خصوصا در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته.

او اظهار داشت: حوزه انرژی خود روسیه در حال افول است، زیرا این کشور بدون تکنولوژی غربی توانایی توسعه حوزه نفت و گاز خود را ندارد./
https://www.asianews.ir/u/86g
اخبار مرتبط
همچنانکه رییس موساد تا چند روز دیگر به آمریکا سفر می کند،یاییر لاپید روز یکشنبه گفت: «ما در حال رهبری یک کارزار فشرده برای جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک میان ایران و قدرت‌های جهانی هستیم.»
تجربه نشان داده که سیاست‌های اشتباه مسئولان منجر به اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و نیز بازار‌ از جمله عدم تناسب بین عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت و در نهایت ضربه به تولید داخلی شده است.
براساس گزارش یک روزنامه خارجی، روسیه از شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی ایران و نیروهای تحت حمایت تهران خواسته است از مواضع نظامی خود در سوریه عقب‌نشینی کنند.
روز دوشنبه ۱۴ شهریور، ۲۲۸ میلیون سهم معدل ۶ درصد از کل سهام شرکت صنایع گلدیران با نماد «گلدیرا۱» با روش حراج و روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۶۰ میلیون سهم معادل ۶ درصد از کل شرکت پخش رازی با نماد «درازی۱» به روش ثبت سفارش به سرمایه گذاران واجد شرایط عرضه خواهد شد.
یک نشریه خارجی گزارش داد در پی پاسخ اخیر ایران به نظرات آمریکا درباره متن توافق احتمالی احیای برجام، مذاکرات هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی به خطر افتاده است.
ساعاتی پس از انتشار خبر ارائه پاسخ جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا٬ یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این‌باره گفته است: تأیید می‌کنیم که پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده‌ایم و از طریق اتحادیه اروپا پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این پاسخ سازنده نیست.
صدای انفجار مهیب در پالایشگاه آبادان بوده، پنجشنبه شب این شهر را تکان داد؛ ولی تا کنون اطلاعاتی درباره تلفات احتمالی آن منتشر نشده است.
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای از گفت‌وگوی یائیر لاپید با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیرامون مذاکرات هسته‌ای و اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید