صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۲
کد خبر: 11866
گزارشگر: 2
۴۴۱
۰
۰
۲
خانواده بزرگی از لوله‌ها

کاربرد لوله صنعتی در انتقال گاز

کاربرد لوله صنعتی در انتقال گاز
لوله‌های صنعتی، خانواده بزرگی از لوله‌ها به شمار می‌روند که در صنایع مهم و مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ صنایع مهمی از قبیل صنایع نفت و گاز، انتقال آب، ساختمان‌سازی، پل‌سازی و غیره. در این مطلب سعی شد تا به‌طور کامل با لوله‌های صنعتی و کاربرد لوله صنعتی در انتقال گاز آشنا شویم.

از زمان کشف گاز توسط انسان، جا‌به‌جا کردن آن همواره یکی از دغدغه‌های انسان بوده است. نوع لوله کارشده برای انتقال گاز، بسیار مهم و حیاتی است و امروزه برای جابه‌جا کردن حجم‌های مختلفی از گاز، از لوله‌های صنعتی متفاوتی استفاده می‌شود. لوله‌های صنعتی خانواده بزرگی از لوله‌ها به شمار می‌روند که در صنایع مهم و مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع لوله‌ها، با مواد اولیه مختلف و در اندازه‌های متنوعی ساخته و عرضه می‌شوند تا بتواند طیف وسیعی از نیازها را برآورده کنند. لوله صنعتی در صنایع مهمی از قبیل صنایع نفت و گاز، انتقال آب، ساختمان‌سازی، پل‌سازی و غیره کاربرد دارد.

 

خطوط لوله گاز

 

خطوط لوله گاز سه عملیات مهم را برعهده ‌دارند که عبارت‌اند از:

● انتقال گاز به بخش‌های تقلیل فشار
● انتقال گازها به بخش‌های دیگر
● انتقال گاز از بخش‌ها به قسمت مصرف

به‌طورکلی خطوط لوله گاز در قسمت پخش به دو نوع تغذیه و شبکه توزیع دسته‌بندی می‌شوند. خطوط لوله نفت و گاز، از شریان‌های حیاتی کشور محسوب شده و اجرای آن‌ها نیازمند رعایت همه‌جانبه موارد ایمنی است؛ به همین دلیل بعد از تمام شدن فرایند تولید در کارخانه‌، لوله‌ها تا زمان نصب چندین بار کنترل خواهند شد تا مهندسین از سلامت آن‌ها برای انتقال گاز مطمئن شوند.

 

تولید لوله گازی

 

متریال استفاده ‌شده برای تهیه لوله‌های صنعتی، ورق‌های نورد گرم و سرد است. لوله‌های صنعتی که برای لوله‌های گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند، از جمله:

● انحنا در طول ورق باید کمترین میزان را داشته باشد
● سطح ورق صاف باشد
● جوش‌پذیری بالا داشته باشد
● ورق تنش داخلی نداشته باشد

ترکیبات شیمیایی در این لوله‌ها نیز مهم است؛ زیرا ترکیبات شیمیایی بر مواردی که در بالا ذکر شد، اثرگذار خواهد بود.

 

راهنمای خرید لوله صنعتی

 

مزیت استفاده از لوله‌های صنعتی

 

یکی از موارد حائز اهمیت در ساخت سازه کسب اطلاع از نحوه خرید آنلاین لوله‌های صنعتی می‌باشد. در ادامه باید گفت استفاده از لوله‌های صنعتی برای انتقال گاز، مزایایی را به دنبال دارد، که عبارت‌اند از:

 

مقاومت در برابر خوردگی

 

لوله‌های صنعتی با توجه به ترکیب شیمیایی به‌کاررفته در آن‌ها میزان خوردگی پایینی دارند.

 

انعطاف‌پذیری

 

توانایی خم شدن این لوله‌ها، شرایطی را ایجاد می‌کند که شما به لوله‌ی دیگری نیاز پیدا نخواهید کرد.

 

اتصال آسان

 

لوله‌های گازی را به‌سادگی می‌توان به یکدیگر به‌وسیله جوش متصل کرد؛ به‌گونه‌ای که به میزان تحمل فشار آن صدمه‌ای وارد نشود.

 

طول عمر

 

با توجه به نکات گفته‌شده درمی‌یابیم که لوله‌های صنعتی، طول عمر بالایی داشته و برای پروژه‌های بلند مدت انتقال گاز، بسیار موثر هستند.

 

روش تولید لوله‌های صنعتی

 

در اولین مرحله برای تولید لوله‌های صنعتی، باید ورق‌های فولادی را طبق نیاز و براساس اندازه‌های استاندارد برش دهند. ورق بریده‌ شده با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، به لوله تبدیل می‌شود و در محله بعدی نیز درز به وجود آمده در لوله، جوش داده خواهد شد. این جوشکاری در دو نوع القایی و مقاومتی انجام می‌شود.

 

انواع لوله صنعتی

 

لوله‌های صنعتی در چندین مدل مختلف ساخته و عرضه می‌شوند که در ادامه به دو نوع از مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها اشاره خواهیم نمود:

 

لوله صنعتی درزدار

 

ساخت لوله درزدار با استفاده از شکل‌دهی و جوشکاری ورق صورت می‌گیرد؛ برای تولید آن‌ها ورق‌های فولادی را در سایزهای استاندارد و مناسب برش می‌دهند و با استفاده از غلتک‌های مخصوص آن‌ها را به شکل لوله درمی‌آورند. پس از انجام این کار، درز به وجود آمده در لوله را توسط جوش به هم متصل می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت لوله‌های درزدار، یکی از موارد مناسب کاربرد لوله صنعتی در انتقال گاز هستند. مهندسین از لوله‌های درزدار برای صنایع دیگری از جمله انتقال آب، ستون ساختمان‌ها، سازه‌های فلزی و غیره نیز استفاده می‌کنند. لوله‌های درزدار نیز در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند که عبارت‌اند از:

● لوله درزدار مستقیم
● لوله درزدار مستقیم گاز خانگی
● لوله درزدار مستقیم کالوپ
● لوله درزدار مستقیم تست آب
● لوله درزدار مستقیم صنعتی
● لوله درزدار جدار چاه
● لوله درزدار بستی
● لوله تست گاز

 

لوله صنعتی بدون درز

 

این دسته از لوله‌های صنعتی از روشی تولید می‌شوند که در بدنه خود رد جوشی ندارند؛ به همین دلیل به آن‌ها لوله بدون درز (مانیسمان) می‌گویند. در مکان‌هایی که فشار داخل لوله بالا است، استفاده از لوله بدون درز انتخاب مناسب‌تری است؛ زیرا بدنه این لوله‌ها به دلیل نبود جوش، مقاومت بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار دارد. لوله‌های بدون درز موردی دیگر از کاربرد لوله صنعتی در انتقال گاز هستند؛ از این لوله‌ها برای خط‌های گازی که فشار بیش‌تری دارند، استفاده می‌شود تا خطر انفجار یا خرابی، کمتر گردد.

 

لوله‌های مورد استفاده برای انتقال گاز

 

در ادامه به شرح شماری از پرکاربردترین لوله‌‎های صنعتی درزدار و بدون درز استفاده شده در خط انتقال گاز خواهیم پرداخت:

 

لوله سیاه

 

این نوع لوله، زیرمجموعه لوله‌های درزدار بوده و ضخامت آن از ۲ میلی‌متر شروع می‌شود و دارای مقاومت بالایی است.

 

لوله‌های درزدار مستقیم گاز خانگی

 

لوله‌ درزدار مستقیم گاز خانگی از جنس فولاد و پلی‌اتیلن ساخته می‌شود. به دلیل حساسیت لوله‌کشی گاز، لوله‌های استفاده ‌شده باید استانداردهای بالایی داشته باشند؛ لوله‌های درزدار مستقیم گاز خانگی، از این استانداردها برخوردار بوده و در بازار ایران، این لوله‌ها در دو نوع معمولی و API وجود دارند.

 

لوله صنعتی استنلس

 

این لوله که از جنس فولاد به همراه روکش کروم است، از مهم‌ترین نوع لوله‌های صنعتی به شمار می‌رود. لوله صنعتی استنلس به دلیل روکش آن، نسبت به فولاد و آهن مقاوم‌تر است و در برابر زنگ‌زدگی استحکام بالایی دارد.

 

لوله صنعتی پلاستیک

 

این نوع لوله یکی از در دسترس ترین و پرکاربردترین نوع لوله‌های صنعتی به‌حساب می‌آید و در سطح جهانی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. قابلیت شکل‌دهی در اندازه‌های مختلف، یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این لوله بوده که به همراه مقاومت بالا، طیف وسیعی از نیازهای مصرف‌کننده را برطرف می‌سازد.

 

با توجه به کاربرد لوله صنعتی در انتقال گاز، این لوله را از کجا تهیه کنیم؟

 

لوله‌های صنعتی، خانواده بزرگی از لوله‌ها به شمار می‌روند که در صنایع مهم و مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ صنایع مهمی از قبیل صنایع نفت و گاز، انتقال آب، ساختمان‌سازی، پل‌سازی و غیره. در این مطلب سعی شد تا به‌طور کامل با لوله‌های صنعتی و کاربرد لوله صنعتی در انتقال گاز آشنا شویم. با توجه به مطالب گفته شده و نقش مهم و حیاتی لوله‌های گاز، نمی‌توان این لوله‌ها را از هر فروشگاهی تهیه کرد. بسیار ضروری است که لوله‌های گاز از مرجعی معتبر و باسابقه (که اصالت کالا را نیز تضمین می‌کند) تهیه شوند.

https://www.asianews.ir/u/88o
اخبار مرتبط
شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد: در برخی از واحدها امکان جایگزینی سوخت دیگری با گاز وجود ندارد، در اینصورت این واحدها ناچارا رو به تعطیلی می‌روند اما در برخی از واحدها مثل واحد ساخت گندله می‌توان با جایگزینی سوخت به فعالیت خود بپردازند. او با ابراز نگرانی درمورد قطعی گاز در واحد‌های فولادساز اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها سبب بازماندن از اهداف سالانه می‌شود، با کاهش تولید ۲.۵ میلیون‌تنی، در بهترین حالت حدود ۲۶ میلیون تن تولید خواهیم داشت.
در دنیای امروز انواع متفاوت صنایع در حال پیشرفت هستند و یکی از این صنایع در حال پیشرفت، صنعت ساخت المنت های حرارتی است. همانطور که میدانید یکی از تجهیزات مهم و کاربردی که وظیفه آن تولید گرما بوده، المنت های صنعتی میباشند و وظیفه آنها تبدیل انرژی الکتریکی به گرمایی است. در ادامه قرار است به معرفی یکی از سازندگان انواع المنت بپردازیم و به شما در امر تهیه المنت حرارتی کمک کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید