صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۶
کد خبر: 11888
گزارشگر: 2
۲۰۹۹
۱
۰
۳
بازی مهیج

تاریخچه اتاق فرار در ایران

تاریخچه اتاق فرار در ایران
اگر خودتان تاکنون در بازی اتاق فرار شرکت نکرده‌اید، اما حتما نام آن را در بین بازی‌های مهیج و دلهره‌آور و البته ترسناک شنیده‌اید. اسکیپ روم ESCAPE ROOM یکی از تفریحات فکری و هیجانی به شمار می‌آید که ابتدا به‌صورت آنلاین انجام می‌شد، اما آرام آرام نمونه‌های واقعی آن نیز انجام گرفت. چنانچه مایلید درباره‌ی این بازی و انواع آن اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اگر خودتان تاکنون در بازی اتاق فرار شرکت نکرده‌اید، اما حتما نام آن را در بین بازی‌های مهیج و دلهره‌آور و البته ترسناک شنیده‌اید. اسکیپ روم ESCAPE ROOM یکی از تفریحات فکری و هیجانی به شمار می‌آید که ابتدا به‌صورت آنلاین انجام می‌شد، اما آرام آرام نمونه‌های واقعی آن نیز انجام گرفت؛ به‌طوری‌که در میان جوانان و نوجوانانی که به دنبال گذراندن ساعاتی هیجانی هستند جای خود را باز کرده است. ویژگی این بازی آن است که شما می‌توانید علاوه بر گذراندن دقایقی پر از لذت و هیجان، انجام یک کار تیمی و گروهی را نیز تجربه کنید.
چنانچه مایلید درباره‌ی این بازی و انواع آن اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

تاریخچه اتاق فرار

 

اتاق فرار یا اسکیپ روم که پیش‌تر از آن یاد کردیم، ایده‌ای بود که برای اولین بار به ذهن فردی ژاپنی به نام ‏‏«تاکائو کاتو» رسید. کاتو که در سال ۲۰۰۷ تنها ۳۰ سال داشت برای اولین بار این بازی را پایه‌گذاری کرد در 4 سال ابتدای شروع، این بازی در کشور ژاپن انجام می‌شد، اما بعدها یعنی در سال ۲۰۱۱ در کشورهای دیگر مانند سنگاپور که دارای فرهنگ نزدیکی به ژاپن است اجرا شد.

بازی اسکیپ روم در حال حاضر به‌گونه‌ای گسترش یافته است که در بیشتر کشورها مانند کشورهای اروپایی و استرالیا نیز انجام می‌شود. ویژگی خاصی که بازی اتاق فرار دارد این است که مانند پازل است و سناریوهای مختلفی برای آن نوشته شده است.
اگر مایلید درباره‌ی روند و ساختار بازی بیشتر بدانید، لازم به ذکر است که افراد در یک تیم مشخص وارد لوکیشن‌های مختلفی می‌شوند که این لوکیشن‌ها می‌تواند یک ساختمان، زندان، کشتی و یا داخل یک خودرو باشد. نکته مهم در این بازی پیدا کردن راه فرار است و درواقع انتظارات شما از محیطی که در آن هستید بسیار فرق کرده و ترس و وحشت چاشنی آن خواهد شد. برای این بازی بخش‌های مختلفی طراحی شده است که می‌توان آن را به چند بخش تقسیم کرد:

 

. سناریو

 

یکی از بخش‌های مهم این بازی است؛ اگر این سناریو به خوبی نوشته و طراحی شده باشد، می‌توانید بیشتر از آن لذت ببرید؛ زیرا نه تنها هیجانی است بلکه تمرکز و دقت بیشتری را می‌طلبد.

 

محیط بازی

 

محیط بازی طبیعتا مهم‌ترین بخش بازی به شمار می‌آید؛ زیرا این لوکیشن باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشد تا بازیکنان را دقیقا در همان فضا قرار دهد و حس ترس، هیجان و یا دلهره را به آن‌ها القا نماید.

 

گروه‌ شرکت‌کننده

 

ازآنجاکه این بازی به‌صورت گروهی انجام می‌شود، نیاز به هم تیمی‌هایی دارید که بتوانید با آن‌ها همراه شده و تک‌ رَوی نداشته باشید؛ زیرا تعامل و همکاری با یکدیگر است که کمک می‌کند تا معما حل شده و شما راهی مسیر بعدی شوید.

بازی اتاق فرار

اتاق فرار در ایران از چه زمانی طراحی شد؟

 

اگر بخواهیم برای آغاز به کار این بازی در ایران زمان مشخصی را تعیین کنیم، می‌توان گفت اولین اسکیپ روم ایرانی در سال 1395 در تهران ساخته شد و مورداستفاده قرار گرفت.
پس از مدتی این بازی در ایران از چنان محبوبیتی برخوردار شد که پس از آن اتاق فرارهای بیشتری نیز طراحی شد. اولین اتاق فرار تهران در عمارت دبیرالملک افتتاح شد. نام بازی نجات شهر بود و تیمی که در این اتاق وارد می‌شدند می‌بایست از فرهنگ ایرانی برای حل معماها استفاده می‌کردند. در این بازی نه تنها هیجان خاصی وجود داشت بلکه تمامی اعضا یک بازی تیمی و گروهی موفق را جهت نجات شهر از یک حادثه تروریستی تجربه می‌کردند.

 

ساختار بازی اتاق فرار چگونه است؟

 

داستان بازی از این قرار است که شما به‌صورت یک تیم ۴ تا ۱۰ نفره وارد اتاق فرار می‌شوید و طبق سناریویی که قبلا از آن مطلع شده‌اید دست به عمل می‌زنید، به‌طوری‌که لازم است راهی را با تکیه بر هوش، ذهنیت و خلاقیت خود پیدا کنید که بتوانید از این اتاق وارد یک اتاق دیگر شده و راه فرار را پیدا کنید. این بازی دارای زمان مشخصی است؛ به‌عنوان‌مثال، اگر زمان ۶۰ دقیقه برای آن در نظر گرفته‌شده باشد، لازم است در طی این مدت شما معماهای بازی را یکی پس از دیگری انجام داده تا بتوانید به معمای آخر برسید و با حل آن راه فرار را پیدا نمایید.
گاهی این بازی روند هیجانی دارد و گاهی می‌تواند ترسناک باشد. تجربه بازی اتاق فرار ترسناک برای افرادی که بدنبال هیجان بیشتری هستند مناسب است. انتخاب نوع بازی با شماست، اما بهتر است برای نوجوانان بازی‌هایی انتخاب شود که بیشتر هیجان انگیز باشد تا ترسناک.

اتاق فرار تهران

آیا می‌توان در اسکیپ روم تمامی معماها را حل کرد؟

 

طبیعی است که ممکن است شما شاهد معماهایی باشید که حل کردن آن‌ها نه تنها برای شما بلکه برای تمامی گروه سخت باشد؛ بنابراین نگران نباشید، در بازی اتاق فرار افرادی هستند که به‌عنوان گیم مستر می‌توانند برای حل معماها به شما کمک نمایند. چنانچه وقت و زمان زیادی صرف کنید و یا راهی را اشتباه طی کنید این افراد با راهنمایی‌های کوچک کمک خواهند کرد تا بتوانید معما را با سرعت بیشتری حل کرده و به مرحله بعد برسید.
در اینجا لازم است چند راهنمایی کوتاه و خلاصه به افرادی که علاقه‌مندند تا در این بازی شرکت کنند داشته باشیم.
همه افرادی که وارد اسکیپ روم می‌شوند ابتدا این سوال را از خود می‌پرسند که از کجا باید شروع کرد. در وهله اول فکر کردن به سناریویی که برای شما مشخص شده کار را کمی ساده‌تر می‌کند در درجه دوم بهتر است با تمرکز، متفاوت دیدن و گشتن جاهای غیر‌معمول بازی را آغاز نمایید. هنگامی که اولین معما را بیابید و حل کنید بی‌شک موتور شما برای کشف معماهای دیگر و حل آن‌ها راه خواهد افتاد؛ بنابراین انجام کارهای زیر ضروری است:

۱- هرچه را که می‌بینید و فکر می‌کنید اهمیت دارد با صدای بلند به بقیه اعلام کنید.
۲- در کنار داشتن تمرکز، داشتن سرعت بالا نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
۳- سیر بازی را از دست ندهید ازآنجاکه افرادی مانند خود شما این بازی‌ها را طراحی کرده‌اند؛ پس با کمی تمرکز و دقت می‌توانید معماها را حل کنید.
۴- با دیدن چیزهای عجیب و غریب دستپاچه نشوید و مطمئن باشید که پشت هر اتفاقی یک منطقی نهفته است؛ بنابراین اگر با این دید جلو بروید، موفقیت در اتاق فرار از آن شما خواهید بود.

اتاق فرار ترسناک

جمع‌بندی

 

اگر در شهر تهران حضور دارید و مایلید در بازی اتاق فرار تهران شرکت کنید، لازم است بدانید که این بازی در چند مجموعه مختلف در نقاط مختلف تهران انجام می‌شود که از محله‌های مختلف می‌توان به سعادت آباد؛ چهارراه ایران خودرو، شهران و اسلامشهر و ... اشاره کرد. این بازی‌ها دارای ژانرهای مختلف معمایی، ترسناک و پلیسی و ... هستند که می‌توانید بر اساس علاقه خود و هم‌تیمی‌هایتان جهت رزرو اتاق فرار موردنظر اقدام کنید.

https://www.asianews.ir/u/876
اخبار مرتبط
هر آنچه عناصر سازنده سریال «بازی مرکب» است؛ پیش‌تر در فیلم‌های مشابه خصوصا هالیوودی نیز وجود داشته‌ است. محتوای قرار گرفتن فرد بازنده و اصطلاحا لوزر و یا درگیر بیماری‌های روحی خصوصا افسردگی و بی‌انگیزگی در حتی شرایط خوب مالی در رقابتی مرگبار و کنترل شده در فیلم sin13, free guy, boss level، the game, black mirror نیز موجود بوده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
علیرضا
۱۴۰۲/۰۲/۰۹
0
0
1

من اتاق فرار و تجربه کردم. خیلی هیجان انگیزه. حنما تجربش گنید


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید