صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۶
کد خبر: 1189
گزارشگر: 49
۱۲۷۶
۲
۰
۰

«خوی»؛ میعادگاه عاشقان مولانا

«خوی»؛ میعادگاه عاشقان مولانا
سیاست‌های ترکیه و اردوغان و لشگرکشی و حملات بیرحمانه او به کردهای سوریه خشم هنرمندان بسیاری را باعث شده است. مجموعه این اتفاقات، برخی هنرمندان را بر آن داشته است تا امسال مراسم بزرگداشت مولانا را نه در قونیه و مدفن او، که در شهر «خوی» و در کنار آرامگاه شمس تبریزی برگزار کنند.
سیاست‌های ترکیه و اردوغان و لشگرکشی و حملات بیرحمانه او به کردهای سوریه خشم هنرمندان بسیاری را باعث شده است. مجموعه این اتفاقات، برخی هنرمندان را بر آن داشته است تا امسال مراسم بزرگداشت مولانا را نه در قونیه و مدفن او، که در شهر «خوی» و در کنار آرامگاه شمس تبریزی برگزار کنند.
سرچشمه‌ی غنی اندیشه‌های مولانا معدنی‌ست جوشان برای تمام عاشقان و دوستداران او و در جای جای جهان بسیارانی از اشعار زیبا و هنر گرانمایه‌ی او بهره‌مند شده‌اند. با اینهمه مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از این جهت که اشعارش را به زبان پارسی سروده، بی‌گمان فخر ایرانیان است. هرچند نباید او را محدود به جغرافیایی خاص کرد اما از افغانستان و بلخ تا ایران و قونیه مردمان بسیاری به وجود او می‌بالند. مولوی که بیش از 60 تا 70 هزار بیت شعر به زبان پارسی دارد، زاده بلخ است، اما در قونیه به خاک سپرده شده است. 
همین مساله سبب شده که همه ساله در زادروز او مردمان بسیاری از تمام نقاط دنیا به قونیه آمده و یاد و نام و هنر او را گرامی بدارند. اما سیاست‌های ترکیه و اردوغان واکنش‌های منفی بسیاری را نزد هنرمندان و هنردوستان برانگیخته است و لشگرکشی و حملات بیرحمانه او به کردهای سوریه خشم و نارضایتی هنرمندان بسیاری را باعث شد. چندی پیش بود که کیهان کلهر نوازنده مطرح کمانچه، کنسرت خود را در واکنش به جنایات رژیم اردوغان و در حمایت از کردهای سوریه لغو کرد و در روزهای گذشته نیز شهرام ناظری برنامه کنسرت‌هایش را به همین دلیل ملغی کرد.
مجموعه این اتفاقات، برخی هنرمندان را بر آن داشته است تا امسال مراسم بزرگداشت مولوی را نه در قونیه و مدفن او، که در شهر «خوی» و در کنار آرامگاه شمس تبریزی برگزار کنند. در این زمینه فاضل جمشیدی (خواننده) که هدایت این برنامه را برعهده دارد، گفت: «مولانا اصلا اهل ترکیه نبوده و در بلخ به دنیا آمده است، ولی چون مزار او در قونیه واقع در ترکیه قرار دارد و ترکیه‌ نیز ادعا دارد که او اهل آن‌جا بوده، مردم دنیا هم بر همین باورند. امسال تصمیم داشتیم با یک تیم فرهنگی و هنری برای مراسم درگذشت مولانا به قونیه برویم، ولی با توجه به اقدامات اردوغان (رئیس‌جمهور ترکیه) علیه کردها احساس کردیم رفتن ما به آن‌جا درست نیست. از طرفی هنرمندانی مانند کیهان کلهر در حمایت از کردها برگزاری اجراهای خود را در این کشور کنسل کردند.»
او در ادامه بیان کرد: «به همین دلیل از آن‌جایی که مولانا عاشق شمس بوده، تصمیم گرفتیم امسال نکوداشت او را در شهر «خوی» در کنار مزار شمس تبریزی بگیریم و با این کار کم کم توریست‌های خارجی را به ایران بکشانیم. هم نکوداشت مولانا را می‌گیریم، هم شمس را زیارت می‌کنیم و هم شیخ محمود شبستری و شهریار را. من دعوت‌نامه‌های زیادی برای هنرمندان مختلفی مانند علیرضا قربانی، همایون شجریان، بهزاد فراهانی و پرویز پرستویی فرستاده‌ام که امیدوارم در این مراسم حضور پیدا کنند.»
در دعوت‌نامه مدیران این برنامه خطاب به هنرمندان آمده است: «هنرمندان ارجمند، عزیزان و اساتید گرامی: شفیعی کدکنی، محمود دولت آبادی، الهی قمشه‌ای، ایرج راد، پرویز پرستویی، بهزاد فراهانی، رضا کیانیان، آتیلا پسیانی، اصغر همت، فاطمه معتمدآریا، مرجانه گلچین و... این سفر هدفمند است و زیرسازی یک تحول و تغییر و چرخش اساسی در زمینه جذب مشتاقان خارجی مولانا به سوی ایران و مزار شمس تبریزی است. امیدواریم ما را در این سفر و در راستای حصول به این هدف فرهنگی یاری نمایید.» 
گفتنی است در راستای حضور مردم علاقمند در این مراسم فرهنگی، تور مسافرتی برای این سفر در نظر گرفته شده که جدول برنامه‌های آن به این شرح است:
الف ـ حرکت به سمت شهرستان خوی از تهران، دوشنبه 25 آذرماه ساعت 8 صبح (صبحانه در منزل و ناهار در مسیر به عهده تور می‌باشد.)
ب ـ حدود ساعت 6 عصر به هتل کاروانسرای «یام» خواهیم رسید و پس از برنامه شام، شب‌نشینی و دورهمی موسیقیایی و مشاعره برگزار خواهد شد.
ج ـ صبح سه‌شنبه 26 آذرماه پس از صرف صبحانه به سوی شهرستان شبستر برای زیارت آرامگاه صاحب «گلشن راز» شیخ محمود شبستری حرکت می‌کنیم و سپس به سمت شهرستان خوی برای برنامه اصلی که همانا زیارت مزار شمس تبریز است، عازم خواهیم شد. بعد از ناهار به زیارت بارگاه آن عارف نامی خواهیم رسید و جلسه‌ای با حضور اساتید فرهنگ و ادب در آنجا برگزار می‌شود. پس از بازگشت به هتل و صرف شام، بار دیگر شب‌نشینی و دورهمی موسیقیایی خواهیم داشت.
د ـ صبح چهارشنبه 27 آذرماه پس از صرف صبحانه در هتل، به سمت شهر تبریز رهسپار شده و به سمت مقبره‌الشعرای تبریز و آرامگاه شهریار خواهیم رفت. پس از این برنامه، حرکت به سمت تهران خواهد بود و ناهار هم در بازگشت بر عهده تور است. 
امید که خاطرات به یادماندنی این سفر در خاطر همه دوستداران مولانا و فرهنگ و هنر این آب و خاک بماند و بپاید. دوستانی که تمایل به شرکت در این سفر سیاحتی، فرهنگی و عرفانی دارند، می‌توانند با شماره تلفن 09121092539 بنام آقای جواد ماهری‌نیا؛ مسئول ستاد اعزام به خوی تماس حاصل نمایند.
 
https://www.asianews.ir/u/1s1
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
شیعه بیکی
۱۳۹۸/۰۹/۲۱
1
0
0

سپاس ازتلاشهای خستگی ناپذیر دوست ارجمندوهنرمندگرانقدراستادجمشیدی عزیزکه آرزوی سالهای درازملت ایران که همانا بزرگداشت شمس ومولانا درایران است رادرحال جامه ی عمل پوشاندن هستید.امیداست شاد،سالم ،موفق وسربلند باشید.روزگاربرمرادتان باد.خیلی مایل بودم سعادت حضوردران جمع راداشتم که متاسفانه امکان دست نداد.38303

مدیر سایت
۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
0
0

سپاس



ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید