صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۰
کد خبر: 11890
گزارشگر: 213
۷۴۲
۰
۰
۲
تماس تلفنی جوبایدن با نخست وزیر جدید بریتانیا

افشای سخنان تراس درباره مقابله با ایران

افشای سخنان تراس درباره مقابله با ایران
بیانیه کاخ سفید حاکی از آن است که بایدن و تراس در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی که پس از راهیابی تراس به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن انجام شد، درباره ایران صحبت کردند.

به گزارش آسیانیوز، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا عصر روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با لیز تراس، سمت نخست‌وزیری بریتانیا را به او تبریک گفت.

بیانیه کاخ سفید حاکی از آن است که بایدن و تراس در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی که پس از راهیابی تراس به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن انجام شد، بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کردند.

محورهای دیگر گفت‌و‌گو شامل آمادگی برای عمیق‌تر کردن روابط، مقابله با بحران‌های جهانی شامل حمایت از اوکراین برای دفاع از خود در مقابل تهاجم روسیه و چالش‌های ناشی از چین و امنیت انرژی بوده است.

در این گفت‌و‌گو، بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای نیز یک چالش معرفی شده است.

پیش‌تر جان بولتون، مشاور امنیت ملی پيشین آمریکا در یادداشتی در وال استریت ژورنال به لیز تراس توصیه کرده بود که در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی با بایدن از او بخواهد برجام را کنار بگذارد و بگوید که همه گزینه‌ها روی میز است.

در دوره فعالیت لیز تراس به عنوان وزیر خارجه بریتانیا، او هشدار داده بود که در صورت فروپاشی برجام، همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود.

آزادی نازنین زاغری، شهروندان ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران نیز در دوره‌ای که لیز تراس در وزارت خارجه بریتانیا و بوریس جانسون نخست‌وزیر بود، اتفاق افتاد.

همچنین لیز تراس در یک سخنرانی کوتاه در برابر دفتر نخست‌وزیری گفت روی حل بحران انرژی، مشکلات اقتصادی و بهبود خدمات درمانی عمومی کشور تمرکز خواهد کرد.

بریتانیا با یکی از شدیدترین بحران‌های معیشتی در تاریخ معاصر روبرو است. نرخ تورم به بالای ده درصد رسیده و بهای انرژی به شکل سرسام‌آور و بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است.

لیز تراس که در کابینه بوریس جانسون وزیر خارجه بود در رقابت‌های داخلی حزب محافظه‌کار به‌عنوان رهبر جدید حزب انتخاب شد و طبق قانون به مقام نخست‌وزیری رسید.

به گفته کارشناسان، مهمترین اولویت خانم تراس مهار بهای انرژی است که به حدی گران شده که بسیاری از مردم و موسسات اقتصادی و تولیدی توان پرداخت آن را ندارند.

او در رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی که حدود دو ماه طول کشید هیچ طرح مشخصی در این زمینه ارائه نداد ولی روزنامه‌های چاپ لندن گمانه‌زنی می‌کنند که یکی از اولین اقدامات دولت او اختصاص ۱۰۰ میلیارد پوند از بودجه دولت به تعیین سقف مشخصی برای قیمت انرژی است. انتظار می‌رود او روز پنجشنبه جزئیات این طرح را اعلام کند.

خانم تراس در نتیجه رای‌گیری در بین حدود ۱۷۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار به مقام نخست‌وزیری رسید که کمتر از نیم درصد از جمعیت دارای حق رای در بریتانیا هستند./
https://www.asianews.ir/u/878
اخبار مرتبط
لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا در یک سخنرانی کوتاه در برابر دفتر نخست‌وزیری گفت روی حل بحران انرژی، مشکلات اقتصادی و بهبود خدمات درمانی عمومی کشور تمرکز خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید