صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۹:۴۱
کد خبر: 11908
گزارشگر: 213
۶۹۴
۰
۰
۲
حواشی بی نتیجه ماندن توافق هسته ای

برجام در محاق/احتمال مذاکرات بعد از انتخابات کنگره آمریکا

برجام در محاق/احتمال مذاکرات بعد از انتخابات کنگره آمریکا
یک روزنامه خارجی به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی گزارش داده که احتمال بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای قبل از انتخابات ماه نوامبر کنگره آمریکا امکان پذیر نیست.
به گزارش آسیانیوز، توافق بر سر احیای برجام احتمالا به بعد از انتخابات کنگره آمریکا موکول می‌شود.

جروزالم‌پست به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی گزارش داده که احتمال بازگشت ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای قبل از انتخابات ماه نوامبر کنگره آمریکا چندان نیست و این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت‌های بیشتر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داده است.

آخرین پاسخ ایران به متن «نهایی» اتحادیه اروپا برای ازسرگیری برجام، امیدها را نسبت به دستیابی به توافق در مدت چند روز کاهش داده، به طوری که جوزپ بورل، رئیس سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا، گفت که «تعاملات اخیر ایران و ایالات متحده نشان می‌دهد اختلاف مواضع آن‌ها بیشتر شده است».

جروزالم‌پست به نقل از منبع دیپلماتیک مورد اشاره می‌نویسد که اگر توافق ظرف چند روز آینده حاصل نشود، دیگر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات خیلی دیر خواهد بود.

قوانین ایالات متحده ایجاب می‌کند که کنگره مهلتی سی روزه برای مرور هر توافقی داشته باشد که به لغو تحریم‌های ایران می‌انجامد. به این معنا توافق بالقوه‌ای که محبوبیتی ندارد اواسط ماه اکتبر، کوتاه زمانی قبل از انتخابات هشتم نوامبر باید در دستور کار قرار بگیرد.

منابع اروپایی و همچنین اسرائیلی می‌گویند که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، احتمالا از چنین سناریویی پرهیز کند.

 این میان ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود همچنان ادامه می‌دهد به طوری که گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده حجم ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد ایران به میزانی افزایش یافته است که در صورت غنی‌سازی بیشتر کفاف تولید یک بمب اتمی را می‌دهد.

به گفته این نهاد بین‌المللی، ایران نسبت به سه ماه قبل، پایان ماه می، ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی خود را از ۱۲.۵ کیلوگرم به ۵۵.۶ کیلوگرم رسانده و همچنین اکنون میزان ذخایر اورانیوم کم‌غلظت آن نیز ۱۹ برابر بیشتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای تیرماه ۱۳۹۴ تعیین شده است.

از این رو تاخیر دو سه ماهه در مذاکرات نیز می‌تواند توافق احتمالی را به خطر بیندازد.

در این شرایط سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه تاکید کرد که واشینگتن همچنان تلاش می‌کند از طریق مذاکره توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند. ودانت پاتل در عین حال گفت که «پاسخ ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم توافق را نهایی کنیم».

وی اظهار داشت: «ما همچنان در پی این توافق هستیم چرا که باور داریم بازگشت دوجانبه به برجام نه تنها به نفع امنیت ملی این کشور است، بلکه گامی مهم برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است.»

همچنین یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز گفت که مذاکرات همچنان ادامه خواهد یافت./
https://www.asianews.ir/u/87q
اخبار مرتبط
بیانیه کاخ سفید حاکی از آن است که بایدن و تراس در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی که پس از راهیابی تراس به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن انجام شد، درباره ایران صحبت کردند.
لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا در یک سخنرانی کوتاه در برابر دفتر نخست‌وزیری گفت روی حل بحران انرژی، مشکلات اقتصادی و بهبود خدمات درمانی عمومی کشور تمرکز خواهد کرد.
ارتش آمریکا، پنجم سپتامبر ، اعلام کرد که دو بمب‌افکن دوربرد «بی ۵۲» با قابلیت هسته‌ای را بر فراز خاورمیانه به پرواز درآورده است و قدرت‌نمایی نظامی آمریکا در منطقه در حالی انجام می‌شود که سطح تنش‌ها بین تهران و واشنگتن بالا است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۴ شهریور گفت: «با تاسف باید بگویم که نسبت به ۲۸ ساعت پیش، اکنون برای احیای برجام کمتر اطمینان دارم».
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این اراده سیاسی وجود دارد که روابط ایران و آذربایجان روز به روز گسترش یابد و هیئت های دو کشور در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی در ماه های اخیر با یکدیگر دیدار داشته اند.
همچنانکه رییس موساد تا چند روز دیگر به آمریکا سفر می کند،یاییر لاپید روز یکشنبه گفت: «ما در حال رهبری یک کارزار فشرده برای جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک میان ایران و قدرت‌های جهانی هستیم.»
تجربه نشان داده که سیاست‌های اشتباه مسئولان منجر به اغلب اختلالات به وجود آمده در بخش تولید و نیز بازار‌ از جمله عدم تناسب بین عرضه و تقاضا، نوسانات قیمت و در نهایت ضربه به تولید داخلی شده است.
براساس گزارش یک روزنامه خارجی، روسیه از شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی ایران و نیروهای تحت حمایت تهران خواسته است از مواضع نظامی خود در سوریه عقب‌نشینی کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید