صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۲۱:۳۲
کد خبر: 11910
گزارشگر: 213
۷۶۰
۰
۰
۲
واکنش جدید نخست وزیر جدید بریتانیا درباره جمهوری اسلامی

لیز تراس شمشیر را برای ایران از رو بست

لیز تراس شمشیر را برای ایران از رو بست
از شروع به کار لیز تراس و دولتش زمان زیادی نگذشت که اولین واکنش جدی وزارت خارجه او در قبال ایران اعلام شد؛ در حالی که این واکنش نه در مورد برجام بود و نه در راستای تعامل با جمهوری اسلامی ایران؛ بلکه موضوع سایبری در خصوص آلبانی بود که بریتانیا را به واکنش وادار کرد.

به گزارش آسیانیوز، براساس برخی گزارش های رسانه های خارجی دولت جدید بریتانیا در دومین روز کاری‌ خود، با ایران درگیر شد.
 
جیمز کلورلی اعلام کرد که در کنار متحد خود در ناتو خواهد ایستاد و در افشای اقدام‌های غیرقابل قبول ایران، به آلبانی و سایر متحدانش می‌پیوندد .

از شروع به کار لیز تراس و دولتش زمان زیادی نگذشت که اولین واکنش جدی وزارت خارجه او در قبال ایران اعلام شد. این واکنش جیمز کلورلی، وزیر خارجه جدید بریتانیا، نه در مورد برجام بود و نه در راستای تعامل با جمهوری اسلامی؛ در خصوص درگیری سایبری با آلبانی بود. 

دفتر وزیر خارجه بریتانیا در دومین روز کاری خود، طی بیانیه‌ای، ادعا کرد: «اقدام‌های بی‌ملاحظه ایران نشان‌دهنده بی‌اعتنایی آشکار به مردم آلبانی بود و توانایی آن‌ها برای دسترسی به خدمات عمومی ضروری را به‌شدت محدود کرد.»

جیمز کلورلی همچنین تاکید کرد که در کنار متحد خود در ناتو خواهد ایستاد و به آلبانی و سایر متحدانش می‌پیوندد.

در سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دست داشتن این کشور در حمله سایبری به آلبانی را رد کرد و در واکنش به سخنان وزیر خارجه بریتانیا، گفت: «آمریکا و انگستان که پیش از این در برابر حملات متعدد سایبری علیه زیرساخت‌های ایران سکوت و حتی از این نوع اقدام‌ها حمایت کرده بودند و برای وارد کردن این‌گونه اتهام‌ها علیه ایران، فاقد هرگونه وجاهت‌اند.»

کلورلی پیش از این، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا بود. او به دلیل مسئولیت پیشین خود، از نزدیک با ایرانی‌ها آشنا است و حتی سه ماه پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی دیدار کرده است.

او پس از آن جلسه در مورد لزوم بازگشت ایران به برجام صحبت کرد اما برخی معتقدند محور اصلی آن گفت‌وگو آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، زندانی‌های دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، بوده است. حدودا سه ماه پس از این دیدار در لندن، بریتانیا بدهی حدود ۴۵۰ میلیون پوندی ایران را پرداخت کرد و این دو زندانی آزاد و از ایران خارج شدند. لیز تراس، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، از این دو فرد استقبال کرد./

https://www.asianews.ir/u/87s
اخبار مرتبط
بیانیه کاخ سفید حاکی از آن است که بایدن و تراس در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی که پس از راهیابی تراس به ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت لندن انجام شد، درباره ایران صحبت کردند.
لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا در یک سخنرانی کوتاه در برابر دفتر نخست‌وزیری گفت روی حل بحران انرژی، مشکلات اقتصادی و بهبود خدمات درمانی عمومی کشور تمرکز خواهد کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید