صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۲
کد خبر: 1192
گزارشگر: 49
۲۰۱۱
۰
۰
۱

صعود قیمت طلا در 2020

صعود قیمت طلا در 2020
تحلیلگران بازار جهانی طلایی از افزایش قیمت آن تا پایان 2020 خبر دادند
در اقتصاد جهانی و در سطح کلان، قیمت نفت و طلا از جمله مهمترین شاخصه‌هایی است که می‌تواند سمت و سوی اقتصادی که بیش از هر دوره‌ دیگری می‌توان آن جهانی‌ دانست، معین کند. درواقع می‌توان با بررسی رویدادهای سیاسی و تشریح تاثیر آن بر قیمت جهانی طلا و نفت، تصویری کلی از پیکره جهانی اقتصاد به‌دست داد که به کدام سمت و سو در حرکت است. 
آینده توافق تجاری میان ایالات متحده و آمریکا، بحران خاورمیانه که یه سر ان به صادرات نفت از تنگه هرمز و خلیج فارس مربوط است و سر دیگر آن به موضوع ایران و صف‌آرایی روسیه و چین در برابر اسراییل و آمریکا، قیمت جهانی نفت و آینده سوخت‌های فسیلی که بیش از هر کالای دیگر متاثر از سیاست‌های دول قدرتمند و پرنفوذ جهان است، همه و همه از جمله عواملی هستند که بی‌شک روی قیمت جهانی طلا اثرگذار خواهند بود.
سیاست پولی و پایین بودن نرخ بهره
سوای سیاست‌های کلان، در بازار طلا هم برخی مولفه‌ها سبب‌ساز افزایش احتمالی قیمت طلا خواهد بود. بر اساس گفته کارشناسان تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران با هدف سفته‌بازی و دلالی به بازار طلا پیوسته‌اند و این مساله موجب نوسانات بیشتر قیمت این فلز گرانبها شده است. به نقل از سایت طلا، موسسه سرمایه‌گذاری ABN AMRO چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای درباره قیمت جهانی طلا منتشر و پیش‌بینی کرد قیمت طلا تا پایان سال 2020 به بیش از 1600 دلار خواهد رسید.
سیاست پولی و پایین بودن نرخ بهره دو عامل اصلی برای افزایش قیمت طلا در شش ماه دوم 2020 خواهد بود. بانکهای مرکزی جهان برای دستیابی به اهداف تورمی خود سیاست‌های پولی انبساطی را دنبال خواهند کرد. موسسه سرمایه گذاری ABN AMRO بر این باور است که بسیاری از سرمایه گذاران طلا را به عنوان یک دارایی مالی انتخاب می‌کنند و با هدف سفته بازی و دلالی وارد بازار طلا شده‌اند که این مساله موجب نوسانات بیشتر قیمت این فلز گرانبها شده است.
بر اساس این گزارش، سرمایه گذاران زیادی در بازار طلا حضور دارند که برخی ترجیح می‌دهند طلا را به صورت فیزیکی خریداری کنند و برخی دوست دارند در صندوق‌های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا سرمایه گذاری نمایند. تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاریABN AMRO در این باره گفت: تقاضا برای طلا به عنوان مکان امن سرمایه گذاری در شرایطی با کاهش روبرو شده است که تقاضا برای طلا به عنوان یک سرمایه گذاری ریسکی افزایش داشته است.
قیمت طلا و نشست فدرال رزرو آمریکا
از سوی دیگر تحلیلگران و کارشناسان بازار طلا معتقدند تیترهای خبری در خصوص تصمیمات فدرال رزرو تاثیر زیادی بر روی نرخ طلا داشته و موجب نوسان این فلز گرانبها شد. بر این اساس قیمت هر اونس طلا امروز به بیش از 1474 دلار رسیده است. قیمت طلا در مبادلات روز چهارشنبه نیز برای لحظاتی به بیش از 1478 دلار رسید که این بالاترین رقم از 5 دسامبر و میانگین قیمت 50 روز اخیر به شمار می‌رود.
گفته می‌شود پس از برگزاری نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا و تاکید مقام‌های ارشد بانک مرکزی این کشور بر حفظ نرخ بهره فدرال رزرو در سطح کنونی و پیش بینی رشد متعادل اقتصادی در سال 2020 میلادی، ارزش دلار با کاهش روبرو شده و این مساله کمک زیادی به رشد قیمت جهانی طلا کرده است.
قیمت طلا پس از پایان نشست فدرال رزرو آمریکا با رشد یک درصدی روبرو شد. فدرال رزرو آمریکا در این نشست نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرد و پیش بینی نموده است که رشد اقتصادی در سال آینده متعادل خواهد بود و نرخ بیکاری نیز در پایین ترین سطح تاریخی خود حفظ خواهد شد. ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی به پایین ترین سطح خود در 4 ماه اخیر رسیده است. هرگونه تیتر خبری منفی میتواند منجر به قدرت گرفتن قیمت طلا شود. در صورت انتشار اخبار مثبت در خصوص مذاکرات تجاری میان چین و آمریکا شاهد نزول در قیمت طلا خواهیم بود.
خوشبینی تحلیلگران نسبت به آینده طلا 
افزایش احتمالی قیمت طلا در یانده، تنها مختص کارشناسات اروپایی نیست، موسسه خدمات مالی و بانکداری آمریکایی گلدمن سَکس هم در یادداشتی با اشاره به عدم قطعیت سیاسی و افزایش نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۱۶۰۰ دلار خواهد رسید.
گلدمن سَکس در پیش‌بینی‌های سه ماهه، شش ماهه و دوازده ماهه، با اشاره به عواملی چون عدم قطعیت سیاسی، افزایش نگرانی‌ها از وقوع رکود، افزایش پس‌انداز خانوارها، نرخ‌های بهره پایین، سبقت عرضه بر تقاضا در بازار سرمایه و فروش زودهنگام سهام، رشد بازارهای نوظهور، رشد معتدل تولید معادن طلا، افزایش خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی و مباحث مربوط به نظریات پولی مدرن از سوی سیاستگذاران، این چشم‌انداز را ارائه داده است.
تحلیلگران این بانک آمریکایی نسبت به آینده طلا خوشبین هستند و اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل آشفتگی‌های موجود، تقاضا برای دارایی‌های امن به‌ویژه فلز زرد افزایش خواهد یافت.  برآورد گلدمن سَکس این است که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در سال جاری ۷۵۰ تن و در سال آینده ۶۵۰ تن طلا خریداری خواهند کرد. این روند قطعا به رشد قیمت جهانی طلا کمک خواهد کرد.
در عین حال، افزایش ثروت می‌تواند موجب افزایش تقاضا برای طلا و در نهایت افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت شود. اقتصاددانان این بانک انتظار دارند، اقتصادهای نوظهور که بخش عمده‌ای از خریدهای جهانی طلا را انجام می‌دهند، تا سال ۲۰۲۴ سالانه و به‌طور متوسط ۷٫۸ درصد رشد کنند.
 
https://www.asianews.ir/u/1d9
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید