صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۳:۳۶
کد خبر: 11928
گزارشگر: 213
۸۳۴
۰
۰
۲
سفر زمینی به اربعین منتفی شد

پیاده روی اربعین امسال «فاجعه و مرگ» آفرید/چرا عراق مرزها را به روی زائران ایرانی بست؟

پیاده روی اربعین امسال «فاجعه و مرگ» آفرید/چرا عراق مرزها را به روی زائران ایرانی بست؟
در حالی که سفر زمینی زائران ایرانی به عراق منتفی اعلام شده است؛ بنا بر اعلام سازمان هلال احمر ۹ زائر ایرانی در کربلا جان باخته‌اند و ستاد اربعین درباره دلیل بسته شدن مرزهای عراق به روی زائران ایرانی توضیحاتی ارایه کرده است.

به گزارش آسیانیوز، سفر زمینی زائران ایرانی به عراق منتفی اعلام شده است. بنا بر اعلام سازمان هلال احمر ۹ زائر ایرانی در کربلا جان باخته‌اند. ستاد مرکزی اربعین از زائران خواسته که راه را ادامه نداده و بازگردند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین روز جمعه ۱۸ شهریور (۹ سپتامبر) گفت: «سفر زائران ایرانی برای اربعین منتفی است، مگر سفرهای هوایی. اگر شرایط تغییر کند، طی ۴۸ ساعت آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.»

به خاطر نابه‌سامان بودن وضعیت در مرزهای منتهی به عراق، توصیه اکید شده است که زائران از سفر خود منصرف شوند.

این ستاد، دلیل بسته شدن مرزهای عراق به روی زائران ایرانی را "نبود آمادگی و زمینه‌ها و بسترهای طرف عراقی در سرعت عمل پذیرش زائران و نقل و انتقالات، ناکافی بودن امکانات در آن سوی مرز و همچنین کثرت جمعیت و هوای گرم" اعلام کرده است.

وضعیت در مرزهای منتهی به عراق را برخی "فاجعه‌بار" خوانده‌اند. بسیاری به بلاتکلیفی و سردرگمی انبوه زائران ایرانی در مرزها، فقدان وسایل نقلیه برای انتقال زائران به نجف و کربلا و سوداگری رانندگان عراقی و رفتارهای تحقیرآمیز و توهین‌آمیز ماموران اشاره کرده‌اند.

کاربری در توئیتر با انتشار خبر ستاد مرکزی اربعین که از زائران خواسته بود، بازگردند، نوشته است: «تا تونستند، از طریق صداوسیما و خبر تسهیل صدور گذرنامه و وام و...، تعداد بیشتری رو تشویق به عزیمت کردند و حالا تو مدیریت ازدحام زائرین که کاملا قابل پیش‌بینی بود، جا زدند.»

انتقاد به تشویق مردم برای شرکت در پیاده‌روی اربعین از سوی بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از مقامات مسئول نیز مطرح شده است.

کاربر دیگری نوشته است: «ظرفیت محدود جاده‌ها، ناکارآمدی وضعیت حمل و نقل به کنار اما وقتی وضعیت سیاسی عراق تا به این حد آشفته‌ است پس بمباران تبلیغاتی رسانه‌ای برای تشویق مردم به شرکت در پیاده‌روی و گسیل‌ انبوه جمعیت به سمت مرزها چه منطقی دارد؟»

مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین عصر جمعه ۱۸ شهریور در گفت‌وگوی تلویزیونی در تشریح آخرین وضعیت مرزها گفت: «سفر برای زیارت اربعین منتفی است، به جز سفرهای هوایی که برای آن هیچ ممنوعیتی قائل نشدیم. البته در داخل عراق مشکلات مختلفی وجود دارد و از نجف هم از ما درخواست شده تا آب آشامیدنی ارسال کنیم. توصیه اکید ما این است که زائران از سفر خود منصرف شوند. اگر شرایط تغییر کند، طی ۴۸ ساعت آینده اطلاع‌رسانی می‌شود. بدون اینکه این مسائل حل شود نمی،توانیم مجوز حرکت زائران را صادر کنیم.»

از زائران خواسته‌ شده است، برای حفظ ایمنی و سلامتشان از مراجعه به مرزها خودداری کنند.

سردار محمد شرفی، فرمانده قرارگاه اربعین فراجا نیز با اعلام اینکه در ساعت یک بامداد ۱۸ شهریور به خاطر وضعیت نگران‌کننده زائران جلسه‌ای اضطراری تشکل شده است، در تشریح آخرین وضعیت حضور زائران ایرانی در مرزهای عراق گفته است: «تصمیم گرفته شد که زائرانی که هنوز سوار اتوبوس نشده‌اند، بلیت‌های شان صادر نشود و وجوه به آنها استرداد شود.»

تقریبا تمامی مقامات مسئول در رابطه با برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین امسال در صحبت‌هایشان وضعیت در مرزها را "نگران کننده" خوانده‌اند و از زائران خواسته‌اند برای حفظ ایمنی و سلامتشان از مراجعه به مرزها خودداری کنند.

این در حالی است که مسئولان پیش از این، تبلیغات گسترده‌ای مبنی بر آماده‌ بودن امکانات برای برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین کرده بودند.

همچنین پیش‌بینی شده بود، امسال حدود پنج میلیون نفر در این مراسم شرکت خواهند کرد.

حال وضعیت این "راهپیمایی جهانی" آنچنان اسفناک شده است که فرمانده قرارگاه اربعین فراجا وضعیت را به خصوص برای کودکان، زنان و افرادی که بیمار هستند، "به‌شدت نگران‌کننده" خوانده است.

با وجود تمامی انتقادات به ناهماهنگی‌ها از سوی طرف عراقی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از "حسن مهمان نوازی" مردم و دولت عراق در قبال زائران ایرانی و غیر ایرانی اربعین قدردانی کرده است.

حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عراق، از "همه گونه مساعدت" بغداد تشکر کرده است.

همچنین ساعاتی پیش میراحمدی، رییس ستاد مرکزی اربعین از زائران خواست به شایعات توجه نکرده و مرزها را ترک کنند.

به گزارش ایسنا، سید مجید میراحمدی که برای بازدید از وضعیت مرزها در مرز چذابه حضور دارد، اعلام کرد: تنها زائرانی که در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی حضور دارند، اجازه تردد در جاده‌های کشور را دارند که همین افراد هم نسبت به کمبود امکانات از جمله وسایل نقلیه و گرانی کرایه ها اعتراض دارند و آنها در حال بازگشت از مرزها هستند.

وی خاطرنشان کرد: زائران به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند. اکنون خودروهای شخصی در جاده منتهی به مرز مهران ترافیک ایجاد کرده اند و هوا هم گرما است و ماندن در خودروها سخت و آزاردهنده است و خطر گرمازدگی وجود دارد. ستاد اربعین و همه دستگاه ها در حال تلاش هستند تا مشکلات را حل کنند.

میراحمدی ادامه داد: زائران به شایعات توجه نکنند که مرز باز است و وضعیت آن طرف مرز مناسب است. ما با رصد کامل وضعیت مرزها و داخل عراق از زائران خواهش می‌کنیم به مرزها نروند./

https://www.asianews.ir/u/88a
اخبار مرتبط
یزد - سرپرست اداره کل انتقال خون از فعالیت مراکز انتقال خون در سطح استان یزد در روز اربعین و مراجعه مردم جهت پیوستن به پویش نذر خون خبر داد
یزد - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در ادامه سفر به استان خوزستان از اردوگاه شهید عاصی زاده اهواز بازدید کرد
مقتدی صدر در پیامی خطاب به زائران اربعین ایرانی تاکید کرد که زائران ایرانی «که تعدادشان بیشتر است» به «نظم، قواعد عمومی و قوانین عراق پایبند باشند» و از مقام‌های عراقی نیز خواست امنیت کربلا را به گروه حشدالشعبی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسپارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید