صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۷
کد خبر: 1193
گزارشگر: 49
۱۳۶۰
۰
۰
۲
دبیر برگزاری مراسم "روز عرس" در گفت‌وگو با "آسیا" عنوان کرد:

نوای عُرس کنار مقبره شمس نواخته می‌شود

نوای عُرس کنار مقبره شمس نواخته می‌شود
برنامه‌ی بزرگداشت مقام مولانا، در ۲۶ آذرماه در شهرستان خوی برگزار خواهد شد. این روز، روز عُرس یا درگذشت مولانا است که وصال اوست با معشوق.
بر اساس اخبار منتشر شده،  پس از کیهان کلهر هنرمند جهانی و ایرانی ،استاد شهرام ناظری، خواننده پر آوازه‌ی ایرانی نیز ، کنسرت خود را در شهر قونیه لغو کرد. او که هر ساله در ترکیه  به اجرای کنسرت می‌پرداخت، امسال این کنسرت را لغو کرد. ناظری در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرده است :"امسال برای همدردی با درد و رنج زنان، مردان و کودکان کرد سوریه و به احترام مردم فداکار و نازنین کشورم کنسرت آذرماه در قونیه را برگزار نخواهم کرد؛ چراکه مولانا سخنگوی وجدان انسانی و منادی صلح و دوستی در جهان است. او همواره درس خوبی، انسانیت و عشق را در هفتاد هزار بیت آواز کرده است". پیشتر نیز کیهان کلهر و علیرضا عصار، با چنین ادله‌ای از اجرا در ترکیه انصراف داده بودند. در همین رابطه فاضل جمشیدی، موسیقی‌دان،جامعه شناس  ، خواننده و  معاون اجرایی سابق خانه موسیقی، در گفت‌وگو با آسیا ابراز داشت: همزمان با بزرگداشت روز عُرس، از استاد ناظری جهت اجرا در شهر خوی از طریق رسانه های جمعی دعوت به عمل آورده ایم . هر چند تا کنون پاسخی از سوی وی جهت حضور در شهرستان خوی و اجرای آواز به مناسبت بزرگداشت مولانا، دریافت نشده است.و مطلع هستیم عازم ایتالیا هستند به همراه استاد حسین علیزاده بهر حال امیدواریم برگردند تا آن تاریخ به کشورمان.
جمشیدی گفت: برنامه‌ی بزرگداشت مقام مولانا، در ۲۶ آذرماه در شهرستان خوی برگزار خواهد شد. این روز، روز عُرس یا درگذشت مولانا است که وصال اوست با معشوق. هدف از راه‌اندازی این برنامه در خوی  این است که بگوییم مولانا واقعا عاشق شمس بوده و بدون شک اگر  زنده بود و اطلاع می‌یافت که مقبره شمس در ایران است، برای زیارت  به این مکان می‌آمد.
وی ابراز داشت: در حال حاضر یک گروه موسیقی آماده‌ی کار و اجرا است.و به موازات و  در صورت حضور ایشان، مشخصا اجرایِ مدنظر و تشخیص  استاد  صورت خواهد گرفت. بر اساس اطلاعاتی که خانه موسیقی انتشار داده، استاد ناظری روز چهارشنبه سفر خود را به ایتالیا آغاز کرده است. این سفر ایشان همراه با آقای حسین علیزاده است. امیدواریم هم آقای علیزاده و هم استاد ناظری را  در اتفاق بزرگ ۲۶ آذر ماه در شهر خوی ببینیم. 
او با اشاره به نگاه جهانی و حتی ایرانیان داخل به قونیه در جهت بزرگداشت مقام مولانا تصریح کرد: زمانی به جهت تسلط  رومی ها،  مولانا را به عنوان جلال‌الدین رومی می‌شناختند. هنوز در کشوری مثل آمریکا، مولانا را با همین لقب می‌شناسند. در ادامه نیز به جهت تسلط عثمانی‌ها ، این غلط عادت شد که مولانا اساسا متعلق به ترکیه ای هاست.  موضوع دیگر به مطالعات اندک ایرانیان در زمینه زندگانی مولانا باز می‌گردد.  هم اکنون با رویکردی که برخی ایرانیان دارند، عملاً شاهد مهر تایید زدن بر ترکیه‌ای بودن مولانا هستیم؛ در صورتیکه اینچنین نیست. مولانا حتی یک خط شعر ترکی هم ندارد. نوشته‌های عربی او نیز به زحمت به 18 خط می‌رسد. تمام اشعار مولانا فارسی هستند. این نشان می‌دهد مولانا تماماً ایرانی بوده، نه ترکیه‌ای و یا رومی.
این خواننده ارکستر ملی و سمفونیک ایران گفت: تبلیغات و هزینه‌های گزافی در این مسیر صورت می‌گیرد تا مولانا را به عنوان یک شاعری اهل ترکیه معرفی کنند. این در حالی است که تاریخ این موضوع را تایید نمی‌کند. همزمان با این ادعا و تلاش‌های دولت ترکیه و همچنین عدم اطلاع مردم، مولانا به عنوان شخصی غیرایرانی معرفی می‌گردد.
او در پاسخ به این سوال که نگاه سیاسی به اهل سنت بودن مولانا و شمس، آیا دلیل دیگری نیست که ما از مولانا و شمس بیگانه باشیم، پاسخ داد: البته این رویکرد هم موضوع بعیدی نیست. چند سال پیش تلاش‌هایی شد تا محوریت بزرگداشت مولانا را از ترکیه به خوی منتقل کنند. اما در مقابل کسان دیگر مخالف این موضوع بودند و از طرق مختلف مانع از این مهم می‌شدند. با این اوصاف کارها و تلاش‌ها کم و بیش ادامه داشت. در همین رابطه چند روز پیش نیز فستیوال شمس و مولانا برگزار شد که بسیاری از گروه‌های موسیقی در این فستیوال حضور داشتند. موسیقی شمس و مولانا چند مدت پیش در شهر خوی برگزار گردید. سمینار‌های مختلفی در این زمینه اجرا می‌شود. با کاری که ما در شب بیست و هفتم و به مناسبت درگذشت مولانا انجام می‌دهیم، اثبات می‌کنیم که ایرانیان تا چه میزان به مولانا و شمس عرق دارند. امید است این تلاش‌ها جلب نظر کند.
وی ابراز داشت: برای معرفی مولانا و شمس، نیازی نیست جمعیت ده‌ها هزار نفری در خوی جمع کنیم. کافی است نوعی خبررسانی در این زمینه صورت بگیرد. کاری که امسال در خوی انجام می‌شود در نوع خود کم نظیر است. به جهت گسترش رسانه‌های مجازی این موضوع می‌تواند در کانون توجه قرار بگیرد و در نقاط مختلف جهان منتشر شود. ما می‌‌توانیم توام با جذب توریست، شمس و مولانا را آنگونه که مد نظر است معرفی کنیم.
این موسیقی‌دان تصریح کرد: نگاه ما یک نگاه سیاسی نیست. ما صرفاً نگاه فرهنگی و تاریخی را مد نظر داریم. طبیعتاً وقتی فردی ایرانی است، بدون تردید باید بزرگداشت او هم در ایران صورت بگیرد. مولانا شخصیتی سیاسی نبود. او یک عارف  کم نظیری است که لازم است امروزه بیش از پیش  به تفکر او بپردازیم. البته برخی دیگر علاوه بر نگاه سیاسی، با مذهب مولانا هم مشکل دارد. آنها باید این مشکل خود را حل کنند. کار ما سیاسی نیست. از طرفی رابطه  مولانا و شمس، یک مسئله سیاسی و مذهبی نیست و معرفتی است . ما مشغول کار فرهنگی هستیم.
این جامعه‌شناس عنوان کرد: در همین رابطه برای بسیاری از هنرمندان هم دعوت نامه ارسال شده است. امیدوارم هنرمندان به این مسئله مهم توجه ویژه داشته باشند. علت انتخاب زمان بزرگداشت مولانا به این مسئله باز می‌گردد که باید بزرگداشت مولانا در ایران اتفاق بیفتد و نه ترکیه. مولانا یک عارف ایرانی است. ما می‌توانستیم در مهرماه زادروز تولد مولانا را جشن بگیریم. اما در نهایت، زمان وفات این عارف بزرگ وارد میدان شدیم تا در فصل سرد و با سختی های خودش،   به جهانیان بگوییم که این حق مولانا است که به عنوان یک عارف ایرانی و از طرف ایرانیان معرفی شود. امیدواریم هنرمندان به اهمیت این مسئله پی برده باشند. به این مسئله به عنوان یک دغدغه ملی و مهم باید نگاه شود. در پایان از فرماندار محترم شهرستان خوی و همچنین روزنامه آسیا که ما را برای پوشش اخبار این رویکرد مهم همراهی کردند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.
 
https://www.asianews.ir/u/1u9
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید