صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۰
کد خبر: 11943
گزارشگر: 213
۶۳۹
۰
۰
۰
اختلاس گسترده در شرکت پتروشیمی مهر

بحران سوخت در ایران؛ به دنبال رو شدن پرونده فساد

بحران سوخت در ایران؛ به دنبال رو شدن پرونده فساد
برساس گزارش ها یک پرونده فساد دیگر در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی، مربوط به شرکت پتروشیمی مهر، خبرساز شده است که بزرگترین تخلف در آن عدم بازگشت ۱۷۰ میلیون دلار معادل بیش از پنج هزار میلیارد تومان ارز صادراتی است.
به گزارش آسیانیوز، برساس گزارش ها یک پرونده فساد دیگر در حوزه صنعت نفت و پتروشیمی، مربوط به شرکت پتروشیمی مهر، خبرساز شده استند که بزرگترین تخلف در آن عدم بازگشت ۱۷۰ میلیون دلار معادل بیش از پنج هزار میلیارد تومان ارز صادراتی است.

همچنین این گزارش‌ها حاکی از اخراج مدیرعامل این شرکت است که بنابر گزارش‌ها از افراد نزدیک به ستاد ابراهیم رئیسی بوده است.

وبسایت اقتصادآنلاین، روز شنبه ۱۹ شهریور، در گزارشی از تحقیقات سازمان بازرسی کل کشور، وابسته به قوه قضائیه، از شرکت پتروشیمی مهر «به‌دلیل تخلفات سهام‌دار خارجی» خبر داد.

اقتصادآنلاین نوشته است که تخلفات در پتروشیمی مهر منجر به کاهش تولیدات این شرکت و در نهایت منجر به کاهش برداشت میعانات گازی از میدان گازی پارس جنوبی خواهد شد که در آستانه فصل سرما بحران تأمین سوخت و انرژی شهری و صنعتی را افزایش می‌دهد.

شرکت پتروشیمی مهر در منطقه عسلویه تولیدکننده گرید پلی‌اتیلن از زیرمجموعه‌های هلدینگ «خلیج فارس» است که ۶۰ درصد سهام آن متعلق به سرمایه‌گذار خارجی و ۴۰ درصد دیگر سهام آن متعلق به شرکت صنایع ملی پتروشیمی ایران است.

به نوشته اقتصادآنلاین، این شرکت اکنون در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته است.

گزارش نهایی سازمان بازرسی به وزارت نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ارائه شده است.

پیشتر ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در توئیتی از فساد ۱۷۰ میلیون دلاری در شرکت پتروشیمی مهر خبر داد و نوشته بود: «در پتروشیمی مهر چه خبر است؟ به جای پس گرفتن طلب ۱۷۰ میلیون دلاری کشور از سهام‌دار خارجی این پتروشیمی، شرکت را به وکیل سهام‌دار خارجی تقدیم کرده‌اند.»

 همچنین برخی رسانه‌ها از برکناری محمد اسلامی، مدیرعامل پتروشیمی مهر با دستور قضایی خبر می‌دهند.

وب‌سایت نفت ما نوشت: «محمد اسلامی که سابقه حضور در صنعت پتروشیمی را در رزومه کاری خود نداشت بعد از گذشت یک‌سال حضور بعنوان مدیرعامل پتروشیمی مهر با دستور قضایی برکنار و حکم مدیرعاملی وی باطل شد.»

تیرماه سال گذشته، انصاف‌نیوز دربارهٔ تلاش‌ها برای انتصاب او نوشته بود: «در حالی که سازمان‌های نظارتی نسبت به تخلفات فردی که خود را اصولگرا و نزدیک به ستاد ابراهیم رئیسی می‌خواند، حساس شده‌اند و گزارش‌هایی در مورد تخلفات وی تهیه کرده‌اند، او با حمایت شریک خارجی به دنبال انتصاب به عنوان مدیرعامل پتروشیمی مهر است.»

اما بر اساس تحقیقات سازمان بارزسی کل کشور، علاوه بر عدم بازگشت ۱۷۰ میلیون دلار ارز صادراتی، اجازه دادن برای واگذاری سهام سرمایه‌گذار خارجی به یک سرمایه‌گذار ایتالیایی که «خود را تامین‌کننده تجهیزات ناتو و مشاور وزیر دفاع ایتالیا معرفی می‌کند»، از دیگر تخلفات این پرونده اعلام شده است.

همچنین «حقوق نجومی» یکی از اعضای تیم کارشناسی قیمت‌گذاری و «بدهی ۳ هزار میلیارد تومانی» به پتروشیمی‌های جم و مروارید، و «تخلفات بورسی» از دیگر تخلفات این پرونده است.

این اولین بار نیست که پرونده‌های فساد در صنعت نفت و پتروشیمی ایران افشا می‌شود.

سه سال و نیم پیش، یک پرونده «فساد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی» در صنعت پتروشیمی، به عنوان «بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران» نام برده شد.

همچنین در روزهای اخیر اختلاس ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه واکنش‌های بسیاری برانگیخت./
https://www.asianews.ir/u/88p
اخبار مرتبط
تلاش در جهت حل ریشه ای مشکلات کشور مانند تورم، قاچاق، فساد، فقر، بیکاری و نیز معضلات اجتماعی و فرهنگی به جای علاج موقتی، هنر دولت های بزرگ مردمی است.
در حالی که با انتشار جزئیات بیشتر از گزارش تحقیق و تفحص مجلس درباره فساد حدود ۹۲ هزار میلیارد تومانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، واکنش‌ها و انتقادها به این گزارش ادامه دارد، یک روزنامه در این باره نوشته است: مجلس انقلابی، فساد یک بنگاه اقتصادی را بررسی و افشا کرده و آن‌وقت همین اقدام ضدفساد شده است نشانه فساد تودرتو و فساد سیستمی و چماقی علیه جمهوری اسلامی.
مرور چند رویداد مهم روز؛ جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس، با اشاره به اینکه مردم امروز پول بیشتری برای اینترنت پرداخت کرده اما خدمات با کیفیت پایین‌تری دریافت می‌کنند بر ضرورت افزایش پهنای باند تاکید کرد؛ همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در خصوص احیای برجام گفت: آمریکا که که یک دولت خاطی است، چگونه می‌تواند به یک توافقی که از قبل شکل گرفته برگردد؟
مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف در این شرکت، شامل حیف و میل سرمایه‌ها و کمک به نهادها از جمله سپاه پاسداران خبر داد.
در حالی که کیوان امام‌وردی با بیان تمایل ده ها دختر برای برقراری رابطه جنسی با او، از خود دفاع کرده است، وکیل شاکیان در پرونده کیوان امام‌وردی، متهم به تجاوز به ده‌ها زن، از محکومیت وی به «افساد فی‌الارض و اعدام در دادگاه بدوی خبر داد.
یزد - مدیر کل بازرسی استان به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران نقش رسانه‌ در هدایت‌گری مردم و ایجاد امید و امنیت در جامعه را یاداور شد و اظهار کرد: معتقدیم رسانه‌ همواره نقش فرهنگی، اجتماعی و امنیتی و اقتصادی در جامعه‌ی ما داشته است
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید