صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۰
کد خبر: 11988
گزارشگر: 213
۸۴۳
۰
۰
۱
اتحاد با مراکش در راستای ائتلاف پیمان ابراهیم

اتحاد منطقه ای اسرائیل

اتحاد منطقه ای اسرائیل
به گزارش برخی رسانه‌های خارجی، آویو کوخاوی روز دوشنبه، ۲۱ شهریور، پس از استقبال از ژنرال الفاروق در ستاد کل ارتش اسرائیل در تل‌آویو با او درباره همکاری‌های نظامی و امنیتی دو کشور نیز گفت‌وگو کرد.
به گزارش آسیانیوز، ژنرال بالخیر الفاروق، رئیس ستاد کل ارتش مراکش، که برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی «نو‌آوری‌های نظامی» به اسرائیل رفته، با آویو کوخاوی، همتای اسرائیلی خود، دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های خارجی به نقل از رسانه های اسرائیل، کوخاوی روز دوشنبه، ۲۱ شهریور، پس از استقبال از ژنرال الفاروق در ستاد کل ارتش اسرائیل در تل‌آویو با او درباره همکاری‌های نظامی و امنیتی دو کشور نیز گفت‌وگو کرد.

مراکش که دو سال پیش، پس از ۲۰ سال، دوباره اقدام به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل کرد، تنها کشوری در میان چهار دولت امضاکننده پیمان «ابراهیم» است که با اسرائیل پیمان امنیتی و نظامی بسته است.

این پیمان چند ماه پیش در سفر بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، به رباط امضا شد. ژنرال کوخاوی نیز چند ماه پیش از مراکش دیدار کرده بود.

هرچند دیدار رئیس ستاد کل ارتش مراکش از اسرائیل نخستین دیدار رسمی و آشکار او محسوب می‌شود، بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل و کتب متعدد خاطرات مقامات ارشد پیشین اسرائیلی، روسای ستاد مراکش همواره از گذشته‌های دور از اسرائیل دیدار کرده‌اند.

به گفته بسیاری از رسانه‌های اسرائیل، عادی‌سازی روابط اسرائیل و مراکش و رسمی کردن همکاری‌های نظامی و امنیتی بین دو کشور، آشکار کردن مناسباتی پنهانی بود که در طول دهه‌ها جاری بوده است.

با این حال، نخستین حضور رسمی ارشدترین مقام نظامی مراکش در اسرائیل با بحرانی مصادف شده که در روزهای اخیر دامن‌گیر روابط سیاسی دو کشور شده است.

وزارت خارجه اسرائیل هفته گذشته داوید گورین، سفیر اسرائیل در رباط، را فرا خواند تا از او درباره مطالبی درباره «سوء استفاده» از زنان محلی مراکشی و دریافت هدایای گرانبها از دربار پادشاهی مراکش بدون مطلع کردن وزارت خارجه اسرائیل تحقیق کند.

افسر ارشد امنیتی سفارت اسرائیل در مراکش این اتهامات را علیه  گورین به مقامات اسرائیل اطلاع داده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که در این شرایط، اعزام دوباره  گورین به عنوان سفیر به مراکش، امری محال است.

شماری از مردم مراکش در روزهای اخیر با برگزاری تظاهرات در برابر سفارت اسرائیل، خواهان بسته شدن این سفارتخانه شده و از سفیر به خاطر «دست‌درازی» به زنان مراکشی ابراز انزجار کرده‌اند.

اتهامات علیه سفیر اسرائیل فعلا در مرحله تحقیقات داخلی وزارت خارجه است و به مداخله احتمالی پلیس یا دادستانی این کشور نرسیده است./
https://www.asianews.ir/u/89y
اخبار مرتبط
داوید بارنئا، رییس موساد در سخنانی مدعی شد و تهدید کرد اگر «نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی سراغ اسرائیل بیایند، ما سراغ کسانی می رویم که آنها را فرستاده اند.
همزمان با بی نتیجه ماندن گفت و گوهای هسته ای و رد و بدل شدن پیام‌های هشدارآمیز بین ایران و کشورهای اروپایی عضو برجام و ادعای پنهان‌کاری‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل برای دیدار با صدر اعظم آلمان راهی این کشور شد.
بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک بیانیه عنوان کرده‌اند که با توجه به ناکامی ایران در دستیابی به توافق برای احیای برجام، ما با شرکای بین‌المللی خود درباره راه مواجهه با برنامه هسته ای در حال مذاکره هستیم.
ارتش آمریکا، پنجم سپتامبر ، اعلام کرد که دو بمب‌افکن دوربرد «بی ۵۲» با قابلیت هسته‌ای را بر فراز خاورمیانه به پرواز درآورده است و قدرت‌نمایی نظامی آمریکا در منطقه در حالی انجام می‌شود که سطح تنش‌ها بین تهران و واشنگتن بالا است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این اراده سیاسی وجود دارد که روابط ایران و آذربایجان روز به روز گسترش یابد و هیئت های دو کشور در سطوح مختلف سیاسی، امنیتی و نظامی در ماه های اخیر با یکدیگر دیدار داشته اند.
همچنانکه رییس موساد تا چند روز دیگر به آمریکا سفر می کند،یاییر لاپید روز یکشنبه گفت: «ما در حال رهبری یک کارزار فشرده برای جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک میان ایران و قدرت‌های جهانی هستیم.»
براساس گزارش یک روزنامه خارجی، روسیه از شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی ایران و نیروهای تحت حمایت تهران خواسته است از مواضع نظامی خود در سوریه عقب‌نشینی کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید