صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۱
کد خبر: 12033
گزارشگر: 213
۷۵۶
۰
۰
۲
ساعاتی قبل از روز اربعین

مرزهای عراق به روی زائران ایرانی بسته شد

مرزهای عراق به روی زائران ایرانی بسته شد
عراق مرزهایش را ۲۴ ساعت مانده به روز اربعین به روی زائران ایرانی بست.

به گزارش آسیانیوز، خدمات‌دهی به زائران اربعین تا زمان بازگشت آخرین نفر ادامه دارد.

 استاندار خوزستان با اشاره به بسته شدن مرزها توسط کشور عراق، ۲۴ ساعت مانده به اربعین حسینی گفت: رایزنی‌هایی انجام شده تا افرادی که در پایانه‌های مرزی هستند از مرز عبور داده شوند تا کسی از زیارت محروم نشود.

صادق خلیایان گفت: امروز یک روز قبل از اربعین حسینی است که روند ورود زوار به خاک عراق و همچنین بازگشت زائران به ایران روان و پرحجم است‌.

وی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۵۰هزار نفر از زوار ایرانی از مرزهای خوزستان عازم عراق شده‌اند. همچنین حدود ۸۲۰ هزار نفر از مرزهای شلمچه و چذابه به کشور بازگشته اند.

 خلیلیان عنوان کرد: خدمات مواکب و اورژانس در مرزها همچنان برقرار است و تا آخرین زائری که به کشور بازگردد این خدمات ارائه خواهد شد. در خاک عراق وسایل حمل‌ونقل از ایران اعزام شده است تا تردد زائران از مرزها به نجف و کربلا و بالعکس را تسهیل کنند.

به نقل از تجارت نیوز، استاندار خوزستان گفت: ۷۶درصد از زواری که از خوزستان عازم عراق شدند از مرز شلمچه عبور کردند و ۲۴درصد نیز از مرز چذابه عبور کردند.

این در حالی است که در آستانه برگزاری مراسم مذهبی «اربعین»، مقتدی صدر رهبر پرنفوذ شیعیان عراق در پیامی به زبان فارسی از زائران ایرانی خواست به قوانین عراق احترام بگذارند و از مقام‌های عراقی نیز خواست امنیت کربلا را به گروه حشدالشعبی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسپارند.


 صدر در این پیام که روز شنبه منتشر شد، تأکید کرد زائران ایرانی «که تعدادشان بیشتر است» به «نظم، قواعد عمومی و قوانین عراق پایبند باشند».

اربعین امسال در روز ۲۶ شهریور برگزار می‌شود و هر سال صدها هزار شیعه ایرانی برای شرکت در این مراسم مذهبی به عراق می‌روند.

صدر نوشت: «مهمان همچنین باید با یک نظم سطح بالا و با مجوز رسمی و گذرنامه، با احترام به مقامات ذی‌صلاح، نیروهای امنیتی و قوانین و احترام به کشور میزبان، به ویژه با توجه به استقبال عراق از تعداد میلیونی در زیارت اربعین کربلا و وفات پیامبر اعظم در نجف اشرف وارد شود».

براساس برخی تحلیل ها ایران پس از سقوط صدام حسین، شهروندان ایرانی را برای سفر به عراق در روز اربعین به طور فزاینده تشویق کرده تا از جمعیت حاضر در این مراسم برای نشان دادن میزان نفوذ خود در عراق استفاده کند.

به عنوان نمونه، دولت ایران روز شنبه در تازه‌ترین تلاش برای تشویق شیعیان برای حضور در مراسم «پیاده‌روی اربعین» اعلام کرد که در مسیر کربلا به نجف اینترنت رایگان ارائه خواهد کرد.

رهبر جریان صدری‌های عراق که گفته شده مخالف نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این کشور است همچنین از دولت عراق خواست همانند عربستان سعودی و ایران، «خارج از توان» خود به زائران خارجی اجازه ورود به کشور ندهد./
https://www.asianews.ir/u/8b6
اخبار مرتبط
یزد - رئیس دانشگاه آزاداسلامی در این پیام، با آرزوی قبولی طاعات و عزاداری مومنان در این روزها، فرارسیدن اربعین امام حسین(ع) و یاران صدیقش را به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی یزد تسلیت گفت
سفیر ایران در عراق می‌گوید احتمال می‌رود که ۱۱ جان‌باخته انفجار ون مسافربری در عراق ایرانی باشند.
رئیس جمعیت هلال احمر ایران گفت که در پی وقوع این انفجار ۳۰ نفر مصدوم شدند و گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
در حالی که سفر زمینی زائران ایرانی به عراق منتفی اعلام شده است؛ بنا بر اعلام سازمان هلال احمر ۹ زائر ایرانی در کربلا جان باخته‌اند و ستاد اربعین درباره دلیل بسته شدن مرزهای عراق به روی زائران ایرانی توضیحاتی ارایه کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید