صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۰
کد خبر: 12042
گزارشگر: 213
۳۵۱۰
۹
۰
۳۴
انتقاد به عملکرد ریاست دانشگاه با ارسال نامه برای آسیانیوز

اعتراض یک استاد دانشگاه به اخراج ظالمانه از دانشگاه فنی و حرفه ای

اعتراض یک استاد دانشگاه به اخراج ظالمانه از دانشگاه فنی و حرفه ای
یک استاد دانشگاه و پی گیری کننده ی مطالبات استادان حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای، در اعتراض به قطع همکاری این دانشگاه با وی، نامه ای جهت انتشار برای تحریریه آسیانیوز ارسال کرده است.

به گزارش آسیانیوز، نامه اعتراضی این استاد دانشگاه فنی حرفه‌ای را در ادامه می خوانید:

 

بسمه تعالی

موضوع: دانشگاه فنی و حرفه ای

سلام علیکم

«پیرو اقدام به قطع همکاری با نماینده پی گیری کننده ی مطالبات استادان حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای به دستور آقای عرفان خسرویان ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای در آستانه ی شروع سال تحصیلی 1402-1401 که کاملا تحریک آمیز و مخل امنیت دانشگاه بود، توضیحاتی ارائه می شود.

از اردیبهشت 1401 پی گیر مطالبات صنفی استادان حق التدریس شدم. در جلسه ی مورخ 29 مرداد 1401 از فردی سخیف، تهدید شدم که "در صورت ادامه پی گیری مطالبات، همکاری با شما قطع خواهد شد" (فایل صوتی موجود است). در شهریور 1401 فقط و فقط به دلیل پی گیری مطالبات صنفی استادان حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای، به دستور آقای عرفان خسرویان، همکاری بنده با دانشگاه قطع گردید که البته با مراجعه به سوابق ایشان که از انتشار آن ابا دارند، انتظار تصمیمی غیر از این هم نبود. شما را به مطالعه سوابق ایشان دعوت می کنم.

* در ادامه لازم است مواردی را به شرح ذیل عرض کنم:
- پی گیری مطالبات صنفی استادان حق التدریس، در نهایت منجر به چه چیزی می شود؟ آیا افزایش انگیزه در استادان حق التدریس، منتج به چیزی غیر از "افزایش کیفیت آموزشی" خواهد شد؟ این که جای تقدیر دارد تا قطع همکاری! پس دستور به قطع همکاری با نماینده پی گیری کننده مطالبات صنفی، آن هم در آستانه ی شروع سال تحصیلی چه هدفی را دنبال می کند؟!

- اکثر مدرسان حق التدریس در دانشگاه فنی و حرفه ای افرادی هستند که علاوه بر داشتن حداقل مدرک تحصیلی ارشد، دارای امتیاز ویژه ای هستند و آن داشتن مهارت فنی ناشی از ارتباط با صنعت است. این امتیاز که تنها در مدرسان حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای پر رنگ تر است، منجر به انتقال تجربیات صنعت به دانشجوها و تربیت بهتر فارغ التحصیلان فنی کارآمد می شود. متاسفانه طی سال های اخیر، عدم توجه به معیشت 18 هزار مدرس حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای که بیش از 93 درصد از مدرسان این دانشگاه می باشند، منجر به خروج تعداد زیادی از بهترین مدرسان و سرمایه های این دانشگاه شده است. یک نمونه از این بی توجهی ها، پرداخت فقط 18 هزار تومان برای یک ساعت تدریس درس عملی به یک مدرس با مدرک ارشد است (کسر 10 درصد مالیات، بدون بیمه، پرداخت بعد از چند ماه) در حالی که با 18 هزار تومان یک بسته ماکارونی 800 گرمی یا یک کیلو میوه هم نمی توان خرید! حتی هزینه ی یک وعده نهار که دانشگاه از یک مدرس حق التدریس می گیرد در حدود 2 ساعت تدریس است! با این پرداختی، به چه چیزی میخواهیم برسیم؟ به دانشگاه نسل چهارم؟!

- خروج مدرسان با سابقه و مسلط و جذب مدرسان کم تجربه جدید که بعضا به دلیل کمبود شدید مدرس، بررسی دقیقی در صلاحیت آنها انجام نمی شود، به کارگیری کارمندان اداری برای تدریس، فشرده کردن کلاس ها و در نتیجه کاهش بازدهی آموزش از جمله عواقب واضح این بی توجهی است که همچنان ادامه دارد و متاسفانه در سایه ی دغدغه ی مدیران جهادی نما برای کسب و حفظ جایگاه و پرکردن رزومه، در حال گسترش است. اما آیا این مهم است؟!

- استاندارد نسبت دانشجو به استاد، 18 است. در برنامه ی توسعه ششم، برای سال 1400، عدد 20 تعیین شده بود. در دانشگاه فنی و حرفه ای این عدد حداقل 130 است! اگر نگوییم 180 ! که خود نشان می دهد که سال ها است که به این موضوع توجه نشده که این عدد این چنان رشد کرده است. آیا این امر مهمی نبوده است؟ آیا مدیران قبلی به این معیار فکر نمی کردند و از آن اطلاع نداشتند؟! این عدد که یک شبه به اینجا نرسیده است. چرا مدیران قبلی پی گیر این موضوع نبودند؟! از این معیار می تواند فهمید که چقدر به کیفیت آموزشی در این دانشگاه مهم که مکرر مورد تاکید مسئولین است، اهمیت عملی و واقعی داده می شود. توجه مدیران فعلی را هم می تواند از اینجا متوجه شد که در جذب هیات علمی در مرداد 1401، ظرفیت جذب هیات علمی برای 181 دانشکده های فنی و حرفه ای در کل کشور، 34 نفر بود! برای مثال فقط 2 نفر در رشته برق و همین طور مکانیک برای کل کشور! معنی این چیست؟ برای اعلام نیاز بیشتر، چه کسی باید پی گیری کند؟

- مقام معظم رهبری در سال 96 فرمودند که "بنده سال هاست بر موضوع اهتمام به هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای و تقویت آنها تاکید دارم". این فرمایش ایشان هم اکنون در سایت و دیوارهای برخی از دانشکده ها وجود دارد. اما آیا الان با این مسیر، دانشگاه در حال تقویت است یا تضعیف؟

- چطور ممکن است در یک سازمانی دولتی مثل دانشگاه فنی و حرفه ای، افرادی به عنوان مدرس به کار گرفته می شوند ولی بیمه نشوند؟! چرا؟ مدیرانی که خود را مدام مطیع رهبر انقلاب معرفی می کنند، آنهایی که خود را ملزم به رعایت قانون و قانون اساسی می دانند، مدیرانی که خودخوانده خود را با هشتگ مدیر جهادی در پست های اینستاگرام، معرفی می کنند، در کلیپ هایی که از بازدیدهای خود با بودجه ی بیت المال می سازند و کاملا بوی کلیپ های آماده سازی برای تبلیغات انتخابات می دهد و در ابتدای کلیپ، از فرمایش های مقام معظم رهبری استفاده می کنند، آیا اندک توجهی هم به ابلاغیه سیاست های تامین اجتماعی ایشان، اصل 29 قانون اساسی که ذکر می کند "بیمه حقی است همگانی"، مواد 2، 4، 148 قانون کار و مواد 2، 4، 28، 30، 34، 36 قانون تامین اجتماعی، هم دارند؟ سوال از رییس دانشگاه فنی و حرفه ای و مسئولین مربوطه این است که وقتی یک کارگر ساده بدون سابقه فقط با احتساب حق مسکن و بن کارگری حدود 23 تومان دریافت می کند ولی استاد حق التدریس با مدرک ارشد برای تدریس درس عملی حدود 18 هزار تومان آن هم بدون بیمه و کسر 10 درصد مالیات و پرداخت بعد از چند ماه، آیا الان شما دارید مراکز فنی و حرفه ای را تقویت می کنید؟ آیا اصلا اهمیت این موضوع در حدی بوده است که تا به حال به آن فکر کنید؟

- چطور است که از سال 98 تا سال 1401 در تبصره 12 قانون بودجه، پرداخت حق التدریس به صورت ماهانه ذکر شده است (بند ب در بودجه سال 1401، بند ه در بودجه سال 1400، بند ه در بودجه سال 1399 و بند ک در بودجه سال 1398) ولی اجرا نمی کنید؟! ردیف بودجه ندارید؟ رییس دانشگاه باید پی گیری کند یا مدرس های حق التدریسی که رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در ملاقات های عمومی از سر خود باز می کند و به آنها می گوید که از مجلس پی گیری کنید؟!

- چطور ممکن است افزایش حقوق قشری در جامعه آن هم مدرس دانشگاه مهارت محور و مهم فنی و حرفه ای هر 4 یا 5 سال یک بار اتفاق افتد، بعد انتظار کیفیت آموزش داشت؟! مگر هزینه های مدرس حق التدریس با تورم افزایش پیدا نمی کند؟ چطور مدرسی که شما امروز ثابت کردید که هیچ امنیت شغلی ندارد، پس از سال ها تدریس، هیچ امتیازی برای استخدام یا جذب در هیات علمی ندارد و یا دانشکده از ترس شکایت حتی یک گواهی تدریس ممهور شده به ایشان نمی دهد، می تواند با کیفیت و امید تدریس کند؟ دانشگاه فنی و حرفه ای حتی یک فیش حقوقی هم به صورت مستمر به مدرسان حق التدریس ارائه نمی کند که نحوه محاسبه ی حقوق دریافتی آنها مشخص باشد!

- چطور از اندک حقوق دریافتی یک مدرس حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای که در حدود یک تا دو میلیون تومان در ماه هم نمی شود 10 درصد مالیات کسر می شود در حالی که سقف معافیت مالیاتی ماهانه برای سال 1401، 5.600.000 هزار تومان تعیین شده است؟ چه کسی باید پی گیر باشد؟ آیا این موارد برای رییس دانشگاه مهم است؟ آیا تا به حال کسی از زبان رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در مورد رفع مسائل استادان حق التدریس که بیش از 93 درصد از مدرسان این دانشگاه هستند، چیزی شنیده است؟

- متاسفانه برخی در حالی شعارهای قشنگ می دهند که هیچ اطلاعی از وضعیت دانشگاه فنی و حرفه ای ندارد، یا در خواب هستند و یا خود را به خواب زده اند. متاسفانه بارها دیده ایم که رییس دانشگاه فنی و حرفه ای شعار دانشگاه نسل چهارم را می دهد! رونمایی از فلان و بهمان می دهد اما پس از 4 ماه از طرح مطالبات استادان حق التدریس در ملاقات حضوری در 25 اردیبهشت 1401 و یا پس از 4 هفته از تحویل نامه جامع مطالبات به دبیرخانه سازمان مرکزی در تاریخ 29/5/1401، اولین پاسخ ایشان به این مطالبات استادان حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای، دستور به قطع همکاری با نماینده پی گیری کننده بود!

برداشت این است که: "مطالبات شما مهم نیست و هر کسی که پی گیری کند قطع همکاری می شود."
اسم این پاسخ دهی چیست؟!

- جای تاسف دارد که عرض کنم که در این مدت، توجه به کیفیت آموزشی را به جز در اولین خطوط نامه های معاونت آموزشی دانشگاه، ندیدم در حالی که مدام حرف از توجه به آموزش های مهارت محور و... شنیده می شود! بررسی وضعیت تجهیزات دانشکده های مختلف بخصوص دانشکده های شهرستان، انگیزه کارمندان و استادان و حتی اعضای هیات علمی، خود گویای همه چیز است که به چه سمت در حال حرکت هستیم. دانشگاه مهارت محور و موثر در اشتغال زایی که می توانند نقش پررنگی در پیشرفت و توسعه کشور داشته باشد، اکنون با مدیریتی اداره می شود که سوابق ایشان حتی در سایت دانشگاه فنی و حرفه ای درج نمی شود!

با امید به حضور مدیران عالم، کارکشته و جهادی واقعی که ارزش سرمایه های انسانی و تاثیر آن در گام دوم انقلاب را بدانند و به آن توجه کنند نه فقط به کسب جایگاه برای خود.»

و من الله توفیق
محسن عمادی

 

گزارشگر: پروانه توکلی

https://www.asianews.ir/u/8bd
اخبار مرتبط
یزد - رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی از کسب موفقیت اعضای باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد یزد در چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی سراسرکشور خبر داد
این روزها که وضعیت اقتصادی خانواده ها رو به افول است، بهترین کاری که می‌توان انجام داد پیدا کردن راه های جدید برای کسب درآمد و یا افزایش درآمد است. دانشگاه کسب و کار رسانه‌ای تخصصی در حوزه کارآفرینی است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد، تا انتها همراه تیم دانشگاه کسب و کار باشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محمد
۱۴۰۱/۰۶/۲۶
5
0
1

جناب مهندس عمادی از بهترین و فعالترین اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای محسوب میشدند. نحوه برخورد ریاست دانشگاه با ایشان متاسفانه نشان از کم تجربگی و خامی و سوء مدیریت ایشان و مشاوران ایشان است. صدای مظلوم بالاخره بالا میرود. امیدواریم که مسائل سیاسی و نمایشهای تبلیغاتی باعث پایین رفتن کیفیت آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای نشده و یک رییس لایق و مومن و با تجربه ریاست دانشگاه به این بزرگی را برعهده بگیرد. نه یک فرد بی تجربه و اهل نمایش که به جای پیگیری حقوق اساتید مظلوم بخواهد صورت مساله را با تهدید و ارعاب و اخراج اساتید زحمتکش پاک کند. آن زمانهاییکه که جناب مهندس عمادی مشغول تدریس و خدمت صادقانه و مدیریت گروهی در دانشگاه فنی و حرفه ای بودند رییس دانشگاه فنی حرفه ای در حال تبلیغات برای شورای شهر و انجام تبلیغات شخصی و نمایش بوده اند. رزومه علمی ایشان هم متاسفانه اصلا مطلوب این دانشگاه نیست. امیدواریم مقامات بالاتر به داد دانشگاه فنی و حرفه ای برسند.

سعید تقوی
۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
0
1

قسمت اول از سه قسمت: سوابق علمی ومدیریتی جناب دکتر عرفان خسرویان چم پیری ریاست 180 دانشگاه فنی و حرفه ای در کل کشور - متولد سال 1362 (منبع: رجانیوز خبر348570) - ثبت شرکت 1387(منبع: وین ثبت - شرکت فنی مهندسی دانش بنیان پاسارگاد) -کسب مدرک کارشناسی ارشد - شهرکرد - طراحی کاربردی – سال 88 (منبع: سایت دانشگاه شهرکرد و کارنامه آموزشی و پژوهشی دکتر حسین گلستانیان در سایت دانشگاه شهرکرد که استاد راهنمای ایشان بودند). -کسب مدرک دکتری - تهران - رشته مهندسی هوافضا – آبان 95 (منبع: سایت دانشگاه تهران، لیست پایان نامه ها، عنوان پایان نامه: الگوی ظرفیت جذب و اکتساب تکنولوژی در صنعت هواپیما سازی مسافربری ایران - استاد راهنما: دکتر محمدحسین صبور) - مدیرپژوهش واموربین الملل مرکزپژوهشی آرا و رئیس اندیشکده حکمرانی اسرا - هنوز در سایت مرکز پژوهش های مجلس برای قسمت اندیشکده های حکمرانی استانی چنین مرکز پژوهشی برای تهران ثبت نشده است و اطلاعات بیشتر در دسترس نیست (سایت مرکز پژوهش های مجلس)

سعید تقوی
۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
0
1

قسمت دوم از سه قسمت: سوابق علمی ومدیریتی جناب دکتر عرفان خسرویان چم پیری ریاست 180 دانشگاه فنی و حرفه ای در کل کشور - 6 ماه: مسئول بسیج اساتیدتهران بزرگ ازتیر97 تا اسفند97 (منبع1: سایت سازمان بسیج اساتید، منبع2: سایت خبرگزاری فارس، منبع3: خبر 999199 در سایت باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران) -دوسال: رییس پیام نوراسلامشهر از آبان97 تا آبان99 (منبع: خبرگزاری پی ان یو نیوز) -3 ماه: مدیرعامل زمزم حدودا از دی99 تا اسفند99 (منبع1: سایت زمزم، منبع2: کانال تلگرامی شرکت زمزم ایران) -احتمالا 1 سال: مدیرقوطی سازی سینا کن کرمانشاه از دی99 (منبع: خبر 832 در خبرگزاری تسنیم) -استادیار رسمی آزمایشی پیام نور پرند در حالی که در سیویلیکا نوشته هیئت علمی دانشگاه فنی وحرفه ای. (منبع1: سایت اساتید مکانیک دانشگاه پیام نور، منبع2: سایت سیویلیکا)

سعید تقوی
۱۴۰۱/۰۶/۲۷
0
0
1

قسمت سوم از سه قسمت: سوابق علمی ومدیریتی جناب دکتر عرفان خسرویان چم پیری ریاست 180 دانشگاه فنی و حرفه ای در کل کشور - حضور در ششمین دوره انتخابات شورای تهران "با آقایان مهرداد بذرپاش، رستم قاسمی و سعیدمحمد، با عنوان"متخصص نوآوری‌های شهری"و کسب 39536 رای (منبع1: خبر 1524647 در سایت خبر آنلاین) - رییس181دانشکده فنی وحرفه ای در سراسر کشور از دی1400 - پاسخ به مطالبات استادان حق التدریس ها دانشگاه فنی و حرفه ای: تهدید نماینده پی گیری کننده مطالبات به قطع همکاری مورخ 29/5/1401 و دستور به قطع همکاری با ایشان21/6/1401. در سایت دانشگاه فنی و حرفه ای هیچ اطلاعاتی نیست آن هم به خاطر اینه که ایشان از انتشار رزومه ی خودشان به شدت ابا دارند که معلوم نیست چرا !

رضا ی
۱۴۰۱/۰۶/۲۹
0
0
2

واقعا برای بنده تاسف آور است که در سیستمی قرار دارم که عده ای مسئول بی لیاقت و بزدل در راس کار های مدریتی قرار گرفته اند. کسانی که تنها با رانت و پاچه خواری و بدون تخصص و مسئولیت پذیری به جایگاهی رسیده اند. متاسفم برای این سیستم که از نخبه سوزی به آدم سوزی رسیده است و در عین وقاحت بجای پاسخ به مسئله، صورت مسئله را پاک میکنند. باید قدردان استادانی همچون جناب عمادی بود که بدون منت و درخواستی مطالبه گر حقوق استادان حق التدریس می‌باشند و به راحتی توسط این چنین مسئولین کثیفی کنار گذاشته می‌شوند.

مرتضی
۱۴۰۱/۰۷/۰۱
0
0
1

قطعاً موارد اشاره‌شده در این نامه، با هر عقل سالمی هم‌خوانی دارد؛ و مطمئناً عواقب بسیار زیادی هم از قلم افتاده است! البته، بنده یقین دارم که ارسال رزومه‌ی ایشان هم تأثیری در رفع مشکلات اشاره‌شده ندارد! بهتر است بجای فراری‌دادن یا برکناری افراد مستعد و تلاش‌گر(که معادل با ماندن جایگاه‌پرستانِ گیرکرده‌درظاهر(نه باطن) نیز خواهد بود)، به داد کشورمان رسیده و عقب‌مانده‌گی‌ها را سریعاً جبران کنیم!!! بهتر بود خودِ مسئولین پیگیر این موضوعات ابتدایی می‌شدند تا اساتید به فکر راه‌های بهبود کیفیت آموزش و پژوهش می‌شدند! درضمن، پس از این همه از خودگذشته‌گی و تلاش و کار خیر و داوطلبانه(تدریس بعنوان عضو حق‌التدریسِ دانشگاه(که یک‌سوم حقوق مدرسه‌ی غیرانتفاعی هم نیست))، نیاز به تقدیر و تشکر است، نه اخراج!!! ان‌شاءالله ازین پس، اصل اول گزینش‌ها، کفایت همه‌جانبه باشد

محسن عمادی الله یاری
۱۴۰۱/۰۷/۰۲
0
0
1

‏- نسبت استاندارد دانشجو به استاد = ۱۸ - برنامه ششم، برای سال 1400 = ۲۰ - دانشگاه فنی و حرفه ای طبق آمار سایت = ۱۵۲ - تعداد استاد حق التدریس = حدود ۱۸ هزار، تقریبا ۹۳ درصد مدرسان - اعلام نیاز در فراخوان جذب هیات علمی مرداد 1401= فقط ۳۴ نفر

آرسن
۱۴۰۱/۰۷/۱۷
0
1
0

استاد عبادی به شخصه بدترین استادی بود که میشد یه دانشجو باهاش کلاس برداره خدارو صدهزار مرتبه شکر اخراج شد. خدا جزای کارایی که با ما دانشجو هاکرد رو بده اخراج واقعا کمه زندگی مارو نابود کرد مدرک دانشجوییم رو بخاطر انداختنای زیاد از بین برد و کارب کرد ۲ سال برم خدمت . هیچ دانشجویی از این اقا راضی نبود خدا ازش نگذره. امیدوارم نفرات بعدی مدیر گروه برق استاد زار.. و استاد آقا.... باشن که اخراج میشن . جای ادم کم سواد در دانشگاه نیست .

استاد دانشگاه فنی و حرفه ای
۱۴۰۱/۱۱/۲۲
5
0
1

سلام کم سواد کسی است که درس نمی خونه و انتظار داره که اساتید بهشون نمره بدهند. همه می دانند این اساتیدی که نصفه نام بردید از بهترین اساتید دانشگاه هستند. هیچ کسی در اینکه استاد عمادی به حق و عدالت نمره می داد شک ندارد. ایشان نه نمره به کسی کم می داد و نه زیاد. اساتیدی که ایشان را می شناسند و دانشجوهایی که با ایشان کلاس داشتند می دانند که ایشان با دقت زیاد و متناسب با عملکرد دانشجو نمره می دادند. بنابراین شما که درس نخوندی و به شما نمره ندادند، فقط خود شما مقصری نه فرد دیگری. اون استاد هم که به شما نمره زیادی نداده کاملا کارش اصولی و صحیح بوده است.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید