صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۹:۲۷
کد خبر: 12045
گزارشگر: 213
۴۹۷
۰
۰
۴
همراه با متوقف ماندن مذاکره احیای برجام

دلار گران می شود

دلار گران می شود
یک کارشناس بازارهای مالی پیش بینی کرد اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در مذاکرات رخ دهد یا توافقی صورت نگیرد، دلار آماده شروع روند صعودی شدن را در بازار کشور دارد.
به گزارش آسیانیوز، قیمت دلار در روزهای گذشته با افزایش همراه بود. این افزایش تا جایی ادامه داشت که دلار وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. 

قیمت دلار روزهای گذشته وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد. این افزایش تا جایی ادامه داشت که قیمت دلار فردایی در بازار آزاد به ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان نیز رسید. کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ ارز فعلا در همین محدوده باقی می‌ماند. اما از نیمه دوم سال به بعد احتمال افزایش قیمت‌ها در این بازار وجود دارد. چون از نیمه دوم سال کسری بودجه خود را نشان می‌دهد و این کسری بودجه به افزایش قیمت دلار منجر می‌شود.

تجارت‌نیوز نوشت جدا از اخبار و تحولات سیاسی، عوامل دیگری نیز در نوسان قیمتی تاثیرگذارند. کارشناسان در مورد عوامل نوسان قیمت دلار در روزهای آینده چه می‌گویند؟

علی‌اصغر سمیعی، رئیس هیات مؤسس کانون صرافان در این باره گفت: نرخ هر کالایی به دو عامل عرضه و تقاضا بستگی دارد. بیش از ۸۰ درصد عرضه ارز در ایران نیز، در اختیار دولت است. البته ۵۰ درصد از تقاضای ارز در کشور، از سمت بخش خصوصی است. اما اجازه واردات به همان ۵۰ درصد متقاضی ارز داده نمی‌شود.در شرایط عادی، دولت می‌تواند در تعیین قیمت دلار نقش اساسی داشته باشد.

او توضیح داد: اما اینکه پیش‌بینی کنیم که قیمت واقعی دلار چیست یا دلار تا پایان سال چه روندی را طی می‌‌کند، بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و تفاصل نرخ تورم در ایران و کشورهای حوزه دلار است. البته همین نرخ دلار نیز می‌تواند بر اساس سیاست‌های اقتصادی دولت تغییر کند.

سمیعی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ نوع نرخ دلار در کشور وجود دارد. اگر این نرخ‌ها برداشته شود و دلار تک‌نرخی شود، قیمت دلار به نقطه تعادلی و واقعی خود می‌رسد.

دلار در صورت توافق
علی طباطبایی، کارشناس دیگر بازارهای مالی نیز گفت: به نظر می‌رسد کنترل برای پایین آمدن قیمت دلار و همچنین کنترل برای جلوگیری از حرکت صعودی دلار وجود دارد. قطعا تا پایان مذاکرات برجام و مشخص شدن نتیجه نهایی آن و اتفاقاتی که در بعد سیاسی کشور رخ می‌دهد، این کنترل قیمتی ادامه دارد.

او افزود: با توجه به جریاناتی که در مساله بودجه وجود دارد، پایین آمدن دلار از کف ۲۷ هزار تومان، حتی با وقوع برجام نیز برای سیاست‌مداران بعید است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در مذاکرات رخ دهد یا توافقی صورت نگیرد، دلار آماده شروع روند صعودی شدن را در بازار کشور دارد. اما امیدواری‌ها و احتمالاتی که وجود دارد این است که دلار در کانال ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان نوسان داشته باشد. حتی در صورت توافق در مذاکرات برجام کف قیمتی ۲۷ هزار تومان برای دلار محکم خواهد بود.

از بازار چه خبر؟
اما بازار در روزهای گذشته چه روندی را طی کرد؟

دلار دیروز، ۲۴ شهریور در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش جزئی، ۲۸ هزار و ۷۵۳ تومان اعلام شده است.

دلار در بازار آزاد نیز بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند نوسانی آغاز کرد. دیروز معاملات با قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز شد. در ادامه روند نوسانی ادامه یافت و به ۳۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. همین روند در مورد معاملات غیرقانونی فردایی نیز در جریان بود./
https://www.asianews.ir/u/8bg
اخبار مرتبط
در پی ناکامی در دستیابی به توافق برای احیای برجام، نرخ دلار در بازار آزاد ایران به افزایش ادامه داد و روز چهارشنبه به ۳۲ هزار تومان نزدیک‌تر شد.
براساس سخنانی از مقامات آمریکایی درباره پایان جنگ روسیه و اوکراین و خسارات وارد شده به نیروهای روسیه به نظر می رسد تمام شدن جنگ محتمل باشد.
دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند افزایشی آغاز کرد؛ روز گذشته، آخرین نرخ دلار نقدی ۳۰,۴۰۰ تومان بود؛ در حالی که این روزها مناسبات ایران با جهان تاثیر بسزایی در نوسان شدید نرخ دلار خواهد داشت.
در حالی که به دلیل افت شدید قیمت لیر مواجهه با ترکیه برای بانک‌های خارجی زیان‌ده است و لیر از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به امروز ۲۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده ؛ واردات و خرید کالاهای اساسی را برای همه ساکنان ترکیه بسیار چالش برانگیزتر شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکا را می‌دهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم.
در حالی که گزارش‌ها حاکی از اختلافات ایران و آمریکا پیرامون برخی موضوعات، از جمله پرونده پادمانی و درخواست غرامت ایران از آمریکا در صورت خروج دوباره این کشور از برجام، کماکان باقی است، نرخ دلار دوباره روند صعودی را در پیش گرفت.
خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی خاندوزی تعطیلی واحدهای تولیدی به‌دلیل بدهی بانکی را مغایر قوانین دانست و تأکید کرد: تعطیلی واحدهای تولیدی و شرکت‌ها به‌دلیل بدهی بانکی تخلف است و باید طبق مقررات با این تخلف برخورد شود.
دلار توافقی نیز همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان نوسان دارد اما روند آن در مقایسه با روز گذشته افزایشی است؛ در حالی که دلار هرات هم در کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان دارد.
بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال اتحادیه اروپا در متن پیشنهادی توافق برجام، گزینه پاسخ‌دهی سریع ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده ایران را داده و در قبال آن، شورای حکام آژانس پرونده این موضوع را خواهد بست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید