صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۵:۴۶
کد خبر: 12055
گزارشگر: 213
۱۷۱۰
۰
۰
۳
نگاهی بر عدم حضور زنان در هیئت مدیره وکلای دادگستری/پریا اکبری

وقت تطور است ؛زمانه تبعیض و رجحان به سر آمده!

وقت تطور است ؛زمانه تبعیض و رجحان به سر آمده!
قرن هاست بخش بسیاری از جهد اندیشگران، نظریه پردازان، جامعه شناسان، فعالان حقوق بشر، و هر انسان صاحب درایتی بر این امر متمرکز است که از قید و بند جنسیت فارغ باشند.

 به گزارش آسیانیوز، قرن هاست بخش اعظمی از جهد اندیشگران، نظریه پردازان، جامعه شناسان، فعالان حقوق بشر، و هر انسان صاحب درایتی بر این امر متمرکز است که از قید و بند جنسیت فارغ باشند، سالیان گذشته در جوامع دیگر رنگین پوستان از کرامت انسانی برخوردار نبودند، لکن آزادیخواهان و شجاعان کوشیدند تا این تبعیض دردناک و شنیع را از میان ببرند، امروز افراد رنگین پوست در کلاس های درس جوامع دیگر دوشادوش سفید پوستان جلوس می کنند و کسی خرده بر رنگ پوست آن ها نمی گیرد.

حتی در برخی کشورها یا ایالت ها این امر تا حدی جدی است که چنانچه استاد دانشگاه به دانشجوی رنگین پوستش عبارتی که رنگ و بویی از نژاد پرستی دهد از کام خارج و برون کند مشمول و دربر امر ضمانت اجرا خواهد شد!

همین شاکله زیبا را در جنسیت می بریم، جوامع دیگر عمیقا پذیرفته اند که «انسان» هستند، باور دارند که کرامت انسانی را دارا هستند، از بُعد جنسیت فارغند، اگر پسران بتوانند در کلاس شنا نام نویسی کنند دختران نیز از این قاعده مستثنی نیستند، عدم اعمال تحرکاتی دال بر تبعیض جنسیتی نسبت به مردان و زمان نیز تا حد زیادی امری است که جای افتاده و پذیرفته شده، دختران و پسران در دبستان کنار یکدِگَر روی یک نیمکت تعلم و علم آموزی می کنند، این روند تا جایی ادامه دارد که سران مملکت جوامع دیگر زنان توانمندی هستند که باز هم تاکید می کنم فرهنگ فارغ بودن از امری به نام جنسیت جای افتاده و پذیرفته شده است.

به بیان ساده تر سال هاست که مردمان سرزمین های دگر باور کرده اند که انسانند! و چون انسان هستند ثمین و ارزشمند هستند؛ یقین و باور راسخ دارند که اساسا جنسیت مطرح نیست! می دانند که مهم نیست «زن یا مردی» در امور و کارها تعریف خاصی داشته باشد، ما هنوز با این نقش و نگارهای دلپذیر باورهای رویایی و صحیح خیلی فاصله داریم، هر فردی که خواننده این سطور هست در ذهن خویش که اکنون حاوی خاطرات تلخی از گذشته ناشی از تبعیض جنسیتی علیه وی شده است در حال مرور این گذشته های حزین و ناگوار است، زنان موجودات شگفت انگیز و توانمندی هستند، آن زمان که بپذیریم همگی ما می توانیم فارغ از جنسیت با یکدگر گفتگو کنیم؛ تعامل و سازندگی و مشارکت داشته باشیم؛ خانم های کنار رانده در ابعاد و اعصار مختلف سربرافراشته شانه به شانه مردان برای رشد و پیشرفت هرچه صحیح تر جامعه قد علم می نمایند.

طی بررسی هایی که به عمل آوردم با امر عجیب، غمین و ناهمگن و‌ نامناسبی مواجه گردیدم و در خصوص این فقره خاص می توانم به ضرس قاطع عرض کنم ملاحظه نمودم که در کمتر جایی از جهان کشورهایی که داعی دموکراسی، گفتگو، برابری خواهی، یا دست کم احترام به کرامت هر «فرد»، فارغ از جنسیت آن فرد هستند؛ این اتفاق غمین و شنیع را رقم و قلم نمی زنند.

از سال ۱۳۳۱ این خانه کهن صنفی که به مثابه جان ما عزیز است برجا و برپاست، قریب به هفتاد سال است که کانون وکلای دادگستری حیات و ریشه دارد، من این خانه سخت عاشقم، لکن ضعف و امر خشم و حزن آوری را با خود به یدک‌می کشد و آن امر این است:

زنان، نور چشم ایران زمینمان، امیدهای سرشار از هوش و درایت، این صبورهای زیبا و این موجودات سحرانگیز هرگز و هرگز در قامت ریاست هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز قد برافراشته ننموده اند!!!!! کانون وکلا خانه دوم و صنفی ماست و میراث دار و صاحب، معاشر، همسفر بخش بزرگی از قلب ما است
.

برای حفظ کیان این خانه با دست و مغز، قلب و لسان، قلم و هرآنچه ابزار و هر آنچه در توان داریم به میل دل و با سر سرشار شوق انجام می دهیم. لکن این ضعف و نادیده انگاشتن زنان در کسوت ریاست هیئت مدیره بسیار غمین است، در کجای دنیا نهادی که داعی عدالت و برابری خواهی است زنان را به کنار و پستو می راند؟

وقتی نگاهی به اسامی اعضای ادوار گذشته می نماییم اکثر افراد حاضر در کرسی ریاست مرد هستند. چرا زنان در این امر وثوق و شانس خاصی ندارند؟ چه امر یا اموری موجب و سبب این کنج رانی بانوان در هیئت مدیره می شود؟ مثلا از بین هجده نفر شاید دو‌نفر خانم باشند!!!

شاید اصلا در آن دوره هیئت مدیره بانویی حضور نداشته باشد! پرسش اصلی اینجاست زنان ما، وکیل بانوان توانمند و لایقی که خودِ کانون وکلا تهذیب و تربیت نموده و به دنیای کار پیشکش و هدیه نموده، اکنون چرا در سرای صنفی توفیق ظهور و‌ وجود در سمت، عنوان و منصب ریاست را ندارند؟ مگر خودِ کانون محترم وکلای دادگستری که نگارنده مانند جان عزیز می داردش؛ اقدام به آموزش و تعلیم کارآموزان خانم نمی نماید؟!

مگر نه این است که سرای صنفی ما در این مسیرِ آموزش از هیچ تلاشی فروگذار ندارد؟ پس این کنارراندن همین بانوان تربیت شده توسط کانون وکلا از چه باب است؟ مایه افتخار و بسی مباهات نگارنده این سطور است که مردان و سردمداران و تصمیم گیرندگان در این باب یا حتی وکلای محترم دادگستری اقدام به ریشه یابی این موضوع و علل این امر نمایند، چرا که اگر اینجانب خواستار این امر می شدم که به ریشه یابی عدم توفیق بانوان بپردازم لازم بود هفته ها بنویسم.

روزها در پی هم تنها قلم بر کاغذ بشکافم، این تبعیض های جنسیتی نه تنها در ایران، نه تنها علیه زنان، بلکه در همه ابعاد و اعصار و سرزمین ها یافت می شود، علیه سیاه پوستان، قومیت ها، نژاد ها، زنان و مردان و …. هنوز این تبعیض و‌رجحان ها در برخی نقاط جهان متاسفانه پابرجا و استوار است، این بار اما بدین امر خاص، یگانه و‌ برجسته پرداختیم که اگر به جنسیت اعضا و کادر ادوار گذشته هیئت محترم مدیره کانون وکلا بنگریم؛ آیا اینگونه نیست که اگر بانویی هم توفیق، شانس و‌ تمتع حضور در هیئت مدیره را داشته باشد؛ خود را در مجمع و حزب خیل آقایان می یابد؟!

پس از تتبع و تحقیقات اندکی دریافتم نائب رییس، منشی، عضو و یا هر سِمَت و‌ مسوولیت دیگری قرارگاه و موقعیت بانوان در هیئت محترم مدیره در گذشته بوده است؛ لکن تکیه زدن بر اورنگ، سریر و‌ مسند ریاست هیئت مدیره خیر!!!!! و چرا؟!!!!

ضمنا ما مردان نبردی داشته ایم که در قرارگاه مدیریتی خویش استوار، راست قامتانه، توامان با رشادت، دلاوری و جسارت برای نیل به اهداف سرای صنفی نازنینمان و رشد هرچه بیشتر آن دلاورانه تن به معرکه و نبرد داده اند و سینه ستبر مقابل اهداف علیه منفعت و مصلحت خانه صنفی شمشیر شجاعت زده اند، قصد این گفتار نکوهش مردان نیست که اگر این امر از کنار ذهنم هم رد شود حامل این پیام است که من از عدم تبعیض جنسیتی و امور پیرامون آن هیچ نیاموخته ام!!! خیر.

مردان وکیل همیشه محترم و معزز بوده اند لکن اگر من امروز بدین موضوع نمی پرداختم؛ اگر به دور از قلم فرسایی به این مهم اعتنای سره و خاصه نمی کردم وجدان و شرافتم به من نهیب می زد. از عمق گلو خنجر وجودی آغشته به انجام تکلیف بر قلبم می نشست.

من اما تنها امیدوارم، امیدوارم که این سخن و گفتار کوتاه باب و فصلی باشد برای نظاره گردن مشتاقانه بانوان نازنین وکیل بر مسند ریاست هیئت مدیره در آتیه، بانوانی که بانی و‌ سازنده رشد، متعالی گردیدن و نِشوْ و نما کردن و شکوفا شدن انسان ها هستند.

وکلای معزز، این قشر هوشمند و با درایت این پاره و خرده گفتار
و بیان واپسین را بپذیرید که دوره و زمانه تبعیض دیر هنگامی است که به سر آمده! وقت و هنگام تطور، استحاله و تغییر است./

(از خون دل نوشتم نزدیک دوست نامه
اِنّی رَأیتُ دَهراً مِن هِجرک القیامه
دارم من از فراقش در دیده صد علامت
لَیسَت دُموعُ عَینی هٰذا لَنا العلامه
هر چند کآزمودم از وی نبود سودم
مَن جَرَّبَ المُجَرِّب حَلَّت به الندامه
پرسیدم از طبیبی احوال دوست گفتا
فی بُعدها عذابٌ فی قُربها السلامه
گفتم ملامت آید گر گرد دوست گردم
و اللهُ ما رَأینا حُباً بِلا ملامه
حافظ چو طالب آمد جامی به جان شیرین
حَتّیٰ یَذوق مِنهُ کأساً مِن الکرامه)

حافظ 

 

 پریا اکبری، وکیل پایه یک دادگستری

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/8br
اخبار مرتبط
طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی همانطور که از عنوان آن مشخص است می بایست برای حفاظت و حمایت از داده های کاربران و جلوگیری از تعرضات و سوء استفاده ها و خشونت ها و آزارهای اینترنتی باشد؛ نه در جهت کنترل و محدود کردن کاربران و سرعت اینترنت!
عدم اقدام حقوقی مناسب، حقوق شما را در معرض تضییع قرار می‌دهد!
قانون سیاستهای اصل 44 که قانون تسهیل نیز در مقام الحاقاتی بر آن به تصویب رسید، بر اصل رقابت جهت حمایت از بازار آزاد الحاح می ورزد؛ در این بین که کسب درآمد به حق یا نا بحق بر شغل وکالت تحمیل شده، برخی از نمایندگان وکلا بدون دلایل متقن، ممنوعیت تاریخی شرکت در مدعا به را به ممنوعیت شرکت در محکوم به تسری دادند؛ حال باید پرسید که چرا چنین تنگ نظرانه به حقوق وکلا نگریست شود؟
این روزها با توجه به گزارش ها و ویدیوهای وایرال شده درباره آسیب رساندن افراد به محیط زیست و کشتار حیوانات و با اشاره به کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال ۱۳۹۹ و جایگزین کردن مجازات های دیگر در این باب، این ایده که فرد آسیب زننده به حیوان(مانند افرادی که سگ ها را شکنجه می کنند یا می کشند) در مراکز نگهداری حیوانات به صورت رایگان به صورت دو یا یک سال کار کند، اتفاق جالبی است.
طرح «اصلاح قانون استفاده بعضی از دستگاه ها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی» مصوب ۱۳۷۴» که با امضای ۲۸ نفر از نمایندگان به مجلس شورای اسلامی تنظیم شده طبق اخبار در کمیسیون حقوقی به تصویب رسیده است و در صورتی که جزییات آن نیز به تصویب برسد، به صحن عمومی می رود؛ در خصوص چالش ها و ابعاد مختلف این طرح «آسیانیوز» با دکتر وحید قاسمی عهد وکیل پایه دادگستری و فعال صنفی کانون وکلا گفت و گویی انجام داده است.
چهاردهم تیر ماه روز قلم در ایران؛ برای هر فردی که قلم به دست گرفته و نگاشته، با قلم قطره قطره روحش چکیده؛ نویسنده ای که هر بار که قصد نوشتن می کند با پدیده ای به نام «خودسانسوری» مواجه می شود؛ گاهی با خود می اندیشد این همه ملاحظه و دل آشوبه از چه باب است و گاهی نقش قلم را کج و معوج تر به سمت مراعات سوق می دهم.
روزگارانی بود که تنها مواد مخدر سنتی خاصی عرضه و توزیع می شد و افیون دردی جانکاه برای مردم بود.
اگر با مروری کوتاه به ابعاد حقوقی واقعه متروپل نظر داشته باشیم، در بند (ب) ماده ۲۹۰ به روشنی آمده است که چنانچه فردی قصد ایراد جنایت بر فرد یا افراد معینی را ندارد؛ لکن عملی که از فرد مسوول سر می زند به گونه ای است که نوعا و طبعا منجر به وقوع جنایت و حادثه می شود، مشمول قتل دانسته شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید