صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۹
کد خبر: 12056
گزارشگر: 2
۱۱۱۰
۰
۰
۳
مشاوره در مورد شکایت در محل کار

قوانین و مقررات شکایت از کارفرما در اداره کار توسط وکیل کار

قوانین و مقررات شکایت از کارفرما در اداره کار توسط وکیل کار
در متن حاضر سعی می‌کنیم تا برای زمان بررسی مراحل مختلف شکایت از کارفرما در اداره کار، راهنمای مناسبی را در اختیار داشته باشید.

شکایت از کارفرما در اداره کار امر دشواری نیست اما ضروری است که آن را به صورت دقیق انجام دهیم. اگر بر این باوریم که در محل کار حقی از ما گرفته شده و می‌توانیم با ارائه دلیل و اسناد مختلف آن را ثابت کنیم، مراجعه به اداره کار برای شکایت از کارفرما، بهترین گزینه است.
البته این نکته را فراموش نکنید که با اخذ مشاوره در مورد شکایت در محل کار می‌توان این مسیر را به سهولت طی کرد.
در متن حاضر سعی می‌کنیم این مبحث را برای شما توضیح دهیم تا زمان بررسی مراحل مختلف شکایت از کارفرما در اداره کار، راهنمای مناسبی را در اختیار داشته باشید.

 

سه نوع شکایت در محل کار

 

شکایت از کارفرما در اداره کار می‌تواند در سه قالب اصلی صورت بگیرد. این موارد عبارت‌اند از:

 

۱- شکایت فردی

 

میان تمام اعضای شرکت، یک نفر ناراحت است که چرا اقدام غیر مدیریتی حقوق او را طبق قرارداد جمعی نقض کرده است.
به عنوان مثال می‌توان به انضباط، تنزل رتبه، آزار و اذیت جنسی، طبقه بندی نامناسب یا انکار اضافه کاری به دست آمده اشاره کرد.
مهم است زمان بررسی موارد لازم برای شکایت از کارفرما در اداره کار، بررسی‌های لازم را انجام دهید و بدانید که دلیل شکایت شما دقیقا چیست.
اگر از موارد ذکر شده (و حتی ذکر نشده) یک یا چند مورد را در نظر دارید، باید همه آنها را به صورت صریح و واضح برای کارشناسان اداره کار توضیح دهید.

 

۲- شکایت گروهی

 

یک شکایت گروهی به این صورت پیش می‌رود که عملکرد مدیریت به گروهی از افراد به همان شیوه آسیب رسانده است. به عنوان مثال، یک کارفرما از پرداخت حق بیمه شیفت قراردادی خودداری می‌کند.

یک شکایت گروهی نشان دهنده همبستگی و ایجاد قدرت در یک گروه کاری است. اگر شامل موارد مربوط به پول است، مطمئن شوید که همه اعضای آسیب دیده را شامل شده و اینکه نام همه افراد در شکایت‌نامه ذکر شده است.
توجه داشته باید که در این وضعیت معمولا یک نفر به عنوان وکیل وزارت کار گروه برای اقدام به شکایت از کارفرما در اداره کار، انتخاب می‌شود.

 

۳- شکایت اتحادیه

 

در این وضعیت، خطای انجام شده بسیار محرز و غیر قابل چشم پوشی است. تا جایی که اتحادیه مذکور را وارد پرونده کرده و این مرجع را ملزم به پیگیری خواهد کرد. این مهم معمولا با شکایت گروهی از کارفرما در اداره کار مربوط است.

 

آیا می‌توان بدون شکایت از کارفرما حق خود را گرفت؟

 

قبل از انجام هر عمل، مهم است که دلایل به وجود آمدن مشکل را به خوبی بشناسید. ما در بخش بعدی، برخی از دلایل عمده‌ای را که باعث می‌شود کارگران و کارمندان از کارفرما و رئیس خود شکایت کنند، بررسی خواهیم کرد.
این موارد به شما کمک می‌کنند تا با مشاهده آنها درصدد رفع و یا تحلیل بهتر برآیید.
اما قبل از ورود به بحث اصلی، در نظر داشته باشید که برخی از موارد زیر را می‌توان با مراجعه به بخش منابع انسانی، برطرف کرد.

وکیل وزارت کار

در واقع یکی از اصلی‌ترین اهداف حضور این بخش در سازمان‌ها، رسیدگی به این امور است. پس زمان بروز هرگونه مشکل لازم به شکایت از کارفرما در اداره کار نیست.
قدم اول می‌تواند رجوع به واحد منابع انسانی باشد تا مسئله بغرنج نشود.
شکایت به یکی از مقامات بالاتر در محل کارتان نیز می‌توان گزینه دیگری در این بررسی باشد. شاید شما از ترس اینکه رئیستان علیه شما صحبت کند، شکایتی نمی‌کنید. اما بهتر است که بدانید رفتارهای خاص را همیشه باید به منابع انسانی گزارش داد.
با ثبت شکایت، به ثبت رفتار بد رئیس خود کمک می‌کنید و روند اصلاح وضعیت بد در دفتر یا محل کار خود را آغاز می‌کنید.

 

عوامل مؤثر در ایجاد مشکل با کارفرمایان

 

شکایت از کارفرما در اداره کار، حتما با دلایل واضحی صورت می‌گیرد. اگر می‌خواهید در پرونده دعوی خود درست پیش رفته و حق ضایع شده را بازگردانید، بهتر است که با اخذ مشاوره حقوقی در مورد شکایت از کارفرما در اداره کار، پیش بروید.
مشاوران حتما می‌توانند با بررسی مدارک شما و ادله قابل قبول، پرونده را در مسیر مناسب هدایت کنند.

 

۱- آزار و اذیت شما یا شخص دیگری و ایجاد یک محیط کاری خصمانه

 

اصطلاح "محیط کاری خصمانه" به زمانی اشاره دارد که یک رئیس یا حتی یک همکار، اظهارات توهین آمیز یا تبعیض آمیز می‌کند و کارمندان را به حدی آزار می‌دهد که یک فرد منطقی احساس کند محل کار ترسناک یا خصمانه است. برای اینکه این رفتار شایسته شکایت باشد، باید به صورت مکرر اتفاق بیوفتد.
به طور معمول، رفتار رئیس/کارفرما باید بیش از یک بار اتفاق بیفتد و ما بتوانیم این مسئله را الگوی رفتاری همیشگی او معرفی کنیم. نمونه‌هایی از قلدری و رفتاری که یک محیط کاری خصمانه ایجاد می‌کند عبارت‌اند از:

. جوک‌ها، توهین‌ها یا القاب توهین آمیز، نژادپرستانه یا جنسیتی
حمله فیزیکی یا تهدید به زور فیزیکی
تمسخر مداوم افراد
توهین و تحقیر
استفاده از تصاویر یا اشیاء توهین آمیز
ایجاد تداخل در عملکرد کاری کارگر یا کارمند

اگر هر یک از رفتارهای ذکر شده در بالا را تجربه کرده‌اید، باید قویا شکایت از کارفرما در اداره کار را در نظر بگیرید.
اشاره کردیم که قبل از حضور در این اداره، می‌توانید با مراجعه به واحد با منابع انسانی مسئله پیش آمده را توضیح داده و در مورد اینکه چگونه این رفتار بر شما و همکارانتان تأثیر می‌گذارد، صحبت کنید.

 

۳- تبعیض نژادی، رنگی، مذهبی و غیره

 

هر نوع تبعیض در محیط کار غیر قابل قبول است. تبعیض در محل کار می‌تواند به اشکال مختلف از جمله تبعیض بر اساس نژاد، مذهب، قومیت، منشا ملی، سن، ناتوانی، وضعیت بارداری، جنسیت، گرایش جنسی یا هویت جنسی باشد.
به طور کلی، تبعیض شغلی به این مورد اطلاق می‌شود که به دلیل یکی از مقوله‌های ذکر شده در بالا، فردی با شما متفاوت از همکارانتان رفتار می‌کند. گاهی اوقات تبعیض در محل کار بسیار واضح است.
در این شرایط نیز می‌توانید با شکایت از کارفرما در اداره کار، به این نوع رفتار خاتمه دهید.

 

۴- آزار و اذیت جنسی

 

آزار و اذیت جنسی در محل کار، درست مانند سایر اشکال تبعیض، غیرقانونی است. آزار جنسی می‌تواند به سادگی اظهارات تحقیرآمیز در مورد جنسیت یک فرد یا به همان اندازه وحشتناک باشد که کارفرما در ازای رابطه جنسی، یک ترفیع بالای سر یک فرد نگه می‌دارد.
آزار و اذیت جنسی فقط زنان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. قربانیان آزار جنسی نیز می‌توانند مرد باشند.

 

چگونگی روند شکایت از کارفرما در اداره کار

 

شکایت از کارفرما در اداره کار را زمانی در اولویت خود قرار بدهید که همه راه‌های ممکن را آزموده‌اید. شما به سراغ منابع انسانی رفته و جواب نگرفته‌اید.
همچنین شخصا و یا به کمک همکاران با کارفرما صحبت کرده‌اید و پاسخ مناسب را دریافت نکرده‌اید. در این وضعیت خود است که روند شکایت از کارفرما در اداره کار را شروع کنید.

 

۱- مشورت با مشاور حقوقی اداره کار

 

پس از این کار، مدارک خود را به یک مشاور و یا وکیل تحویل دهید. این افراد با بررسی اسناد شما، توضیح خواهند داد که باید روند شکایت از کارفرما در اداره کار را چگونه شروع کرده و احتمال دارد به چه نتایجی برسید.

 

۲- روند شکایت شرکت خود را شروع کنید

 

اگر شرکت شما روشی برای شکایت در مورد مشکلات محل کار دارد، باید همیشه این روش را دنبال کنید. استفاده از این روش‌های داخلی، نشان می‌دهد که شما کار درست را انجام داده‌اید و تلاش خوبی برای حل مشکل به روش صحیح انجام داده‌اید.
اگر سازمان شما به این موارد اهمیتی نمی‌دهد، طبق روند ذکر شده در بخش بعدی، شکایت از کارفرما در اداره کار را شروع کنید.

https://www.asianews.ir/u/8bs
اخبار مرتبط
قرن هاست بخش بسیاری از جهد اندیشگران، نظریه پردازان، جامعه شناسان، فعالان حقوق بشر، و هر انسان صاحب درایتی بر این امر متمرکز است که از قید و بند جنسیت فارغ باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید