صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ / ۲۰:۰۰
کد خبر: 12059
گزارشگر: 213
۱۰۰۵
۰
۰
۲
واکنش ها به مرگ دختر ۲۲ ساله در بازداشت

ابراهیم رئیسی در تماس با خانواده مهسا امینی چه گفت؟

ابراهیم رئیسی در تماس با خانواده مهسا امینی چه گفت؟
براساس گزارش ها ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، با خانواده مهسا امینی که در بازداشت پلیس گشت ارشاد جان خود را از دست داد، تماس گرفته و وعده پیگیری مرگ فرزندشان را داده است.

به گزارش آسیانیوز، مهسا امینی هنگامی که در بازداشت پلیس گشت ارشاد بود جان خود را از دست داد.

براساس گزارش ها ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، با خانواده مهسا امینی که در بازداشت پلیس گشت ارشاد جان خود را از دست داد، تماس گرفته و وعده پیگیری مرگ فرزندشان را داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید که در تماس تلفنی ابراهیم رئیسی با خانواده مهسا امینی، او گفته است که «دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوه‌تان بدانید».

رئیس‌جمهوری افزوده است: «من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاه‌های مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود».

در این گزارش گفته شده که خانواده خانم امینی از رئیس جمهور «تشکر» کرده و «خواستار پیگیری مسئله تا روشن شدن ابعاد موضوع شدند».

مهسا امینی که همراه با برادرش برای دیدار با خویشاوندان خود از سقز به تهران سفر کرده بود، روز ۲۲ شهریور ساعاتی پس از بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد به کما رفت و پس از سه روز در بیمارستان جان باخت.

تماس تلفنی آقای رئیسی با خانواده مهسا امینی در حالی صورت گرفته است که موضوع مرگ او واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی به همراه داشته است.

 در همین حال از روز شنبه و پس از خاکسپاری مهسا امینی، سقز زادگاه او و شهر سنندج صحنه تجمع‌های اعتراضی گسترده بوده است.


در کنار واکنش‌های گسترده شهروندان و مخالفان و منتقدان در داخل و خارج از کشور، شماری از نمایندگان مجلس، مسئولان فعلی و سابق و چهره‌ها و گروه‌های نزدیک به دولت نیز به این موضوع واکنش نشان داده و از عملکرد «گشت ارشاد» انتقاد کرده‌اند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه ضمن هشدار درباره «تبعات امنیتی بالای رفتار گشت ارشاد»، مرگ مهسا امینی را «تنها یک نمونه از بازداشتی‌های منجر به اتفاق تلخ» نامید و افزود: «روزانه ده‌ها اخبار و گزارش داریم که گشت‌ارشاد افراد را با بی‌حرمتی، هتک حرمت و با آثار شدید روحی و روانی فراوان بر خانواده‌ها بازداشت می‌کند و حرف‌شان این است که ما کار خودمان را می‌کنیم، شما قانون را اصلاح کنید».

 رحیمی جهان‌آبادی افزوده‌ است: «چنانچه افراد در طول چهار دهه توجیه نشده‌اند که در مسائل دینی و شرعی و حجاب، جامعه را همراهی کنند، قطعا ۲۰ دقیقه‌ای که ناجا با زور و کتک و بدرفتاری بازداشت می‌کند و به مراکز آموزشی می‌برد به هیچ عنوان اثر‌گذار نیست».

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس، نیز گفته است: «گشت ارشاد و مراجعه به ساختمان منحوس خیابان وزرا، به فرزندان ما استرس زیادی را وارد می‌کند و برای دختری که هیچ‌وقت تصوری از پاسگاه، کلانتری و دادگاه نداشته است، می‌تواند بار روانی بسیاری را ایجاد کند».

 سعیدی در ادامه خواستار «تعیین تکلیف گشت ارشاد یک بار برای همیشه» شده است.


در همین حال شماری از زنان ایرانی به نشانه اعتراض به حجاب اجباری اقدام به کوتاه کردن موهای خود کرده و ویدئوهایی از این اقدام اعتراضی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.


شماری از دانشجویان دانشگاه تهران نیز روز یکشنبه با در دست داشتن پلاکاردهایی تجمع اعتراضی برگزار کردند./

پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/8bv
اخبار مرتبط
بیمارستان کسری در یک اطلاعیه جزئیاتی جدید را درباره مرگ مهسا امینی و مرگ مغزی او منتشر کرده است.
مراسم تشییع پیکر و تدفین مهسا امینی، روز شنبه، ۲۶ شهریور، با حضور گسترده مردم در سقز برگزار شد.
هیات نظارت بر حفظ حقوق شهروندی بر اساس دستور رئیس کل دادگستری استان تهران مامور به انجام بازرسی‌ و بررسی‌های لازم درباره بروز عارضه جسمی برای خانم مهسا امینی شد.
ویدیوهای تصاویر دوربین مداربسته از لحظه حضور مهسا امینی در پلیس و نیز روایت خبر ۲۰:۳۰ در مورد علت درگذشت وی منتشر شده است.
وزیر کشور در پی دستور رئیس‌جمهور به معاون امنیتی وزارت کشور بررسی فوری و با دقت حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی را ابلاغ کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید