صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۸
کد خبر: 12074
گزارشگر: 213
۷۶۹
۰
۰
۰
رئیس جمهور ایران را به مقصد نیویورک ترک کرد

سفر پر حاشیه ابراهیم رئیسی به آمریکا با انجام جهاد تبیین/ایران شکایت کرد!

سفر پر حاشیه ابراهیم رئیسی به آمریکا با انجام جهاد تبیین/ایران شکایت کرد!
رئیس جمهور بامداد دوشنبه ۲۸ شهریور (به وقت تهران) در حالی برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد، که این سفر را فرصت خوبی برای انجام جهاد تبیین دانست.
به گزارش آسیانیوز، همزمان با اولین سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران بار دیگر پرونده بازپس‌گیری دارایی حدود دو میلیارد دلاری مسدود شده خود در آمریکا را در عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل مطرح کرده است.

رئیس جمهور بامداد دوشنبه ۲۸ شهریور (به وقت تهران) برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

او پیش از ترک تهران در سخنانی در فرودگاه گفت این سفرش فرصت خوبی برای انجام «جهاد تبیین» است.

عبارت «جهاد تبیین» را چندی پیش رهبر انقلاب در یک سخنرانی خود مطرح کرد و از مقام‌ها و نیروهای جمهوری اسلامی خواست تحت این عنوان به تبلیغ سیاست‌ها و مواضع جمهوری اسلامی بپردازند.

این اولین بار نیست که یک رئیسِ جمهوری اسلامی ایران برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک می‌شود، اما همه روسای جمهور پیشین در سخنرانی‌های خود در این مجمع، اظهارات ضدآمریکایی و ضداسرائیلی بیان کرده‌اند.

رئیسی همچنین برای چندمین بار گفت که در این سفر هیچ‌گونه دیداری با مقام‌های آمریکایی نخواهد کرد و حضورش در نیویورک «عزتمندانه» خواهد بود.

 سفر رئیس‌جمهوری اسلامی به نیویورک در حالی انجام می‌شود که مذاکرات برای احیای برجام به دلیل درخواست‌های ایران به ویژه برای ارائه تضمین از سوی آمریکا و همچنین بسته شدن پرونده مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گره خورده است.

رئیسی پیش از ترک تهران، در یک گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا بار دیگر خواستار «ضمانت» از آمریکا برای عدم خروج دوباره از توافق احتمالی هسته‌ای شد.

او به این شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت با یک «توافق خوب» و «توافق عادلانه» موافق است، اما این توافق باید «دوام» داشته باشد.

شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری

همزمان با سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک، دیوان بین‌المللی دادگستری، عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد که مقر آن در لاهه هلند است، این هفته اولین جلسات استماع در مورد یک پرونده شکایت ایران از آمریکا را برگزار می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران رویه‌های قضایی این پرونده را که مربوط به دارایی مسدود شده ایران در آمریکاست، از اواسط سال ۲۰۱۶ آغاز کرده بود.

ایران اکنون با استناد به معاهده دوجانبه‌ای «مودت» که با آمریکا در دوران پهلوی امضا کرده، خواستار بازپس‌گیری این دارایی‌های مسدود شده است.

پیمان مورد نظر مقام‌های ایرانی با نام کامل «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» در ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ خورشیدی در تهران بین آمریکا و دولت شاهنشاهی ایران به امضا رسید. اما اساساً روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا پس از گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران قطع شد.

پیشتر دولت دونالد ترامپ اعلام کرده بود که این دادگاه بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به این پرونده و نقض «عهدنامه مودت» را ندارد.

با این حال، دیوان بین‌المللی دادگستری تأکید کرد که به شکایت ایران علیه آمریکا به دلیل نقض «معاهده مودت» رسیدگی خواهد کرد./
https://www.asianews.ir/u/8ca
اخبار مرتبط
براساس گزارش ها ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، با خانواده مهسا امینی که در بازداشت پلیس گشت ارشاد جان خود را از دست داد، تماس گرفته و وعده پیگیری مرگ فرزندشان را داده است.
ویدیوهای تصاویر دوربین مداربسته از لحظه حضور مهسا امینی در پلیس و نیز روایت خبر ۲۰:۳۰ در مورد علت درگذشت وی منتشر شده است.
وزیر کشور در پی دستور رئیس‌جمهور به معاون امنیتی وزارت کشور بررسی فوری و با دقت حادثه پدید آمده برای خانم مهسا امینی را ابلاغ کرد.
شاخص کل بورس تهران امروز ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ با افتی بیش از چهار هزار واحدی به پایین‌ترین سطح در سال جاری رسید؛ این افت شاخص باعث ثبت رقم یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحدی روی تابلوهای بازار سهام شد؛ در حالی که شاخص هم‌وزن نیز با افتی اندک در محدوده ۴۰۴ هزار واحدی تثبیت شد.
یک مقام ارشد دولت اسرائیل روز یکشنبه به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری فرانسه گفت است که داوید بارنئا، رئیس موساد، به قصد شرکت در نشست‌هایی غیرعلنی در کنگره ایالات متحده درباره ایران تا به واشینگتن خواهد رفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکا را می‌دهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم.
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: میزان انزوای پوتین نشان می‌دهد که مجبور شده برای دریافت کمک به ایران روی بیاورد.
ابراهیم رئیسی گفت: ترویج فساد در جامعه اسلامی و انقلابی اقدامی سازمان‌یافته است و به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور داد تا مصوبه «عفاف و حجاب سال ۸۴» را اجرا کند.
ایرج فاضل، رییس جامعه جراحان ایران، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی خواستار جلوگیری از اجرای حکم قطع انگشتان دست چند زندانی شد و تاکید کرد چنین احکام «موجی از بیزاری و نفرت در دنیا» را نسبت به ایران برخواهد انگیخت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید