صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۸:۳۵
کد خبر: 12076
گزارشگر: 213
۸۲۹
۰
۰
۳
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

آیا می‌توان با رمز ارزها تحریم ها را دور زد؟

آیا می‌توان با رمز ارزها تحریم ها را دور زد؟
مسئله تاثیر رمزارزها بر تحریم یکی از موضوعاتی است که بعد از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین، نگرانی بسیاری از دولتمردان جهان را برانگیخته است.

به گزارش آسیانیوز، امروزه اقتصاد دیجیتال در دنیا راه خود را به سرعت باز می کند و جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشورها پیدا کرده است. جنبه مهم این سیستم اقتصادی، فناوری های نوآورانه است که قطعا نیاز روز دنیاست و کلید رشد اقتصاد و صنایع است. این فناوری کمک می کند تا با صرف هزینه کمتر و صرفه جویی در زمان، صنایع به بهره وری بیشتری برسند.

مسئله تاثیر رمزارزها بر تحریم یکی از موضوعاتی است که بعد از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین، نگرانی بسیاری از دولتمردان جهان را برانگیخته است.

اخیرا شاهد این هستیم که با تحریم شدن روسیه توسط آمریکا و کشورهای اروپایی به دنبال افزایش تنش ها با اوکراین، مردم روسیه برای دور زدن تحریم ها به ارزهای دیجیتال روی آوردند.

ظاهرا فعلا هیچ قانونی قادر نیست فعالیت رمز ارزها را تحت کنترل داشته باشد. مثلا یکی از روش هایی که کشور کانادا اخیرا در پیش گرفت این بود که با بلوکه کردن بیت کوینی که به بعضی از آدرس ها انتقال پیدا کرده بود سعی در کنترل این فرایند کرد اما قطعا این یک روش موقتی است و نمی تواند راهکار اصولی و دائمی باشد.

این تکنولوژی از سال 2008 شکل گرفت و اعتماد به بلاک چین حدود پنج سال طول کشید که ایجاد شود و سیستم های حقوقی کشورها آن را بپذیرند. اما در حال حاضر ایران بین 2.5 تا 8 میلیون کاربر در حوزه استفاده از رمز ارزها دارد. و مردم برای حفظ ارزش دارایی های خود به این فناوری اعتماد کرده اند.

اما در بهره برداری از ارزهای دیجیتال باید به شدت مراقب پولشویی و کلاهبرداری های احتمالی بود و باید حتما امکان رصد وجود داشته باشد.
در خصوص دور زدن تحریم ها با رمز ارز من به شخصه با این قضیه موافق نیستم چرا که اولا ما از سال 96 در تحریم به سر میبریم اما این سوال مطرح می شود که اگر ارزهای دیجیتال راهی برای دور زدن تحریم ها بودند چرا تاکنون برای فروش نفت از این راهکار استفاده نکردیم.

از طرفی قطعا هر کالایی که وارد کشور می شود باید الزاما کشور مبدا و مقصد ارزی که جابجا می شود مشخص باشد. پس فعلا نمی توان از این ابزار به عنوان راهی برای دور زدن تحریم ها استفاده کرد.
به نظر می رسد استفاده از رمز ارزها در حال حاضر بیشتر راهی برای نقل و انتقال پول در صرافی هاست و بیشتر این معاملات شخصی است.
برای اینکه بتوانیم از این فناوری در حوزه های کلان و برای تجارت بین المللی در کشور با هدف رشد اقتصاد استفاده کنیم قطعا زیرساخت هایی لازم است که فراهم شود.

اما فعلا به نظر می رسد رمز ارزها قابلیت جایگزینی با فیات و پول کاغذی را ندارند. در حال حاضر کشورهای دنیا در حال بررسی و ارزیابی این فناوری جدید هستند ولی شاید در آینده ای نزدیک تمام مبادلات مالی دنیا در حوزه بلاکچین انجام شود.

داد و ستد پول یا کالا قطعا ثبات و پشتوانه می خواهد و این امنیتی است که باید در این حوزه فراهم شود تا بتوان با اطمینان در آن سرمایه گذاری کرد./

https://www.asianews.ir/u/8cc
اخبار مرتبط
تنها دو مساله می تواند بیت کوین را زمین بزند !
بیت‌کوین، بزرگترین کوین بازار رمزارز، آخرین بار در روز شنبه با افت ۱٫۵ درصدی به ۱۹۹۴۶ دلار رسید. این عدد ۲۹۸ دلار کمتر از مقدار کندل نزولی قبلی آن است.
امروز بازار رمزارز پس از اصلاح بیت‌کوین، اکثر رمزارزهای بازار به سطوح حمایتی پایین‌تر خود بازگشتند و قیمت بیت کوین اصلاح نزولی دوم را از مقاومت ۲۲۰۰۰ دلار آغاز کرد؛ در حالی که اتریوم بیش از ۷ درصد کاهش یافته و زیر سطح ۱هزار و ۶۰۰دلار خود معامله می‌شود.
نرخ تورم آمریکا ماه گذشته میلادی ۸٫۵ درصد یعنی کمتر از پیش بینی ها بوده است؛ در حالی که فشارهای تورمی اندکی کمتر شده است.
بازار رمزارز پس از چند روز سبز، بالاخره وارد یک فاز اصلاحی شدید شد و تحلیلگران گفتند این فاز اصلاحی ناشی از احتیاط سرمایه‌گذاران به دلیل نزدیک شدن به روز چهارشنبه است که داده‌های مهم درباره تورم در آمریکا منتشر می‌شود.
قتل‌عام بازار رمزارزها بی‌وقفه ادامه دارد؛ این در حالی است برخی کارشناسان به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند در دوران نزولی بودن بازار خرید کنند تا میانگین هزینه‌هایشان را به دست آورند و در بلندمدت سود ببرند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید