صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۹
کد خبر: 1212
گزارشگر: 49
۷۰۰
۰
۰
۲

خودورسازی داخلی زیر چتر حمایت دولت

خودورسازی داخلی زیر چتر حمایت دولت
تا پایان هفته میزان تولید ایران خودرو به ۲۰۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
صنعت خودروسازی در ایران به اذعان کارشناسان و فعالان اقتصادی نیازمند اصلاحات جدی ساختاری است. چه اینکه بسیاری معتقدند اگر وضعیت اقتصاد ایران از شرایط امروز که تحت‌فشار تحریم‌هاست بیرون بیاید، بایستی با ایجاد فضای رقابت با خودروسازان خارجی کیفیت‌ و استانداردهای این صنعت را بهبود بخشید. با این حال در شرایط اقتصادی کنونی که تحریم‌های نفتی کاهش چشمگیر درآمدها را در پی داشته و مبادلات تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها با موانع بانکی و مالی متعددی روبروست، حمایت از صنایع داخلی یک اولویت است.
در همین خصوص قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی با اشاره به مشکل آلودگی هوا از آمادگی برخی تولیدکنندگان برای تولید وسایل نقلیه برقی ظرف یک سال خبر داد و با تاکید بر اینکه سیاست‌ ممنوعیت واردات خودرو تغییرپذیر نیست، گفت که انتقال تکنولوژی تولید وسایل نقلیه برقی باید ابتدا با واردات تعداد اندکی خودروهای برقی به کشور انجام شود.
حسین مدرس خیابانی در مراسم هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری در بخش صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمام موانع توسعه کشور شناسایی شده و در حال حاضر باید راهکارها ارائه شوند، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های تجاری اخیر و ممنوعیت واردات بخش عمده کالاها، صنعت کشور نیازمند کار تحقیقاتی است. این مقام مسئول در ادامه با اشاره به سخنان دبیر انجمن‌های تحقیق و توسعه کشور که گفته بود آمادگی تولید خودروهای برقی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بخش‌های پژوهشی کشور در حال حاضر روی تولید خودروهای برقی کار می‌کنند. 
وی افزود: به نظر می‌رسد لازم است شرکت‌های خودروسازی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاونت صنایع، با همکاری انجمن‌های تحقیق و توسعه کشور یک فعالیت جدی برای انتقال فناوری خودروهای برقی به کشور انجام دهند. برخی انتقاد می‌کنند که دولت می‌خواهد به بهانه خودروهای برقی واردات خودرو را از سر بگیرد، اما سیاست دولت در واردات خودرو تغییر ناپذیر است و هدف ما این است که از صنایع داخلی خود حمایت کنیم، اما برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی لزوم ایجاد این خلاقیت و انتقال تکنولوژی و فناوری تولید خودروهای برقی انکارناپذیر است.
این سخنان در حمایت از خودروسازی داخلی در شرایطی مطرح شده است که مدیرعامل ایران خودرو از ورود محصولات جدید با برند ایرانی به بازار خبر داد و ضمن اشاره به همکاری با سایپا برای ایجاد پلتفرم‌های مشترک؛ گفت: تا پایان هفته میزان تولید ایران خودرو به ۲۰۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید. فرشاد مقیمی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین از تحولی عظیم در حوزه خودروهای تجاری خبر داد و اظهار کرد: به زودی ون «وانا» با موتور ملی و دوگانه‌سوز که هیچ افت کیفیتی در توان موتور آن ایجاد نشده توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید خواهد شد؛ در حال حاضر کارهای فنی موتور این خودرو انجام شده و در شرف نصب بر روی کابین است و به طور حتم این اقدام می‌تواند تحول اساسی در حمل‌ونقل عمومی کشور ایجاد کند.
او افزود: همچنین درمورد خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین نیز مجموعه تحقیقات موتور را فعال کرده‌ایم و با حمایت وزارت نفت، در آینده‌ای نزدیک شاهد دستاوردهای خوبی خواهیم بود. مدیر عامل ایران خودرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود از کاهش تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه از شهریورماه تعداد خودروهای کف کارخانه از 67هزار به حدود 12هزار دستگاه خودرو کاهش یافته و حدود 5هزار خودرو نیز تک کسری است که ظرف چند روز آینده به مشتریان تحویل داده خواهد شد.
او همچنین از داخلی‌سازی حدود 32 قطعه‌ وارداتی خبر داد و بیان کرد: هدف ما در ایران خودرو این بود که اصلا خودروی ناقص تولید نکنیم که خوشبختانه این اقدام تا کنون روند خوبی داشته است. نگرانی زیادی از بابت تامین قطعه نداریم، هدف این است که تا پایان سال تعهدات گذشته‌مان را ایفا کنیم و به همین خاطر تمام تلاش ما روی این موضوع است به طوری که تمام مهندسان و کارگران گروه صنعتی ایران خودرو از تمام جان خود مایه گذاشته‌اند و حتی در ایام تعطیل نیز در حال فعالیت هستند تا هرچه زودتر تعهدات باقی‌مانده به اتمام برسد.
مقیمی با تاکید بر ضرورت تولید خودروهای جدید با نام و نشان ایرانی تصریح کرد: از این پس تمام تلاشمان این است که خودروهای جدیدمان با نام و برند ایرانی وارد بازار شوند که در این زمینه توسعه سمند ایرانی در دستور کار ویژه گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد. ما به عنوان خودروساز هم پلتفرم و هم موتور و گیربوکس خودرو را خودمان تولید می‌کنیم و به همین منظور تا قبل از پایان سال نمونه گیربکس‌های «شش دنده دستی» تولید خواهد شد و برای گیربکس‌های اتوماتیک نیز برنامه داریم. با گروه سایپا نیز ارتباطاتی برقرار کرده‌ایم و قرار است روی ایجاد پلتفرم‌های مشترک متمرکز شویم.
 
https://www.asianews.ir/u/1gv
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید