صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۴
کد خبر: 12221
گزارشگر: 306
۲۵۳
۰
۰
۱
دکتر مهدی کریمی تفرشی

​ایران در معرض خطر جدی نا امنی غذایی

​ایران در معرض خطر جدی نا امنی غذایی
ایران از لحاظ امنیت غذایی در زمره کشورهای پر خطر و در معرض نا امنی تلقی می شود. بویژه استان های سیستان و بلوچستان، کهکلویه و بویراحمد و هرمزگان ، همچنین خوزستان، بوشهر و کرمان در معرض خطر شدیدتری قرار دارند
آسیانیوز / یزد ؛ در ایران بویژه در سالهای اخیر میزان تقاضای مواد غذایی بیشتر از تولید بوده است . البته افزایش جمعیت نیز در این میان بی تاثیر نبوده است.
در کنار آن سالها تحریم های ظالمانه علیه ایران، بحران همه گیر کرونا و نیز خشکسالی های مکرر، امنیت غذایی کشور را به مخاطره انداخته است.
متاسفانه علیرغم پتانسیل های اقلیمی منحصر بفرد در کشور، ایران هنوز در تامین بسیاری از اقلام موادغذایی ضروری موردنیاز ، به واردات وابسته است. از جمله این مواد غذایی کلیدی گندم است که محصول اصلی کشور محسوب می شود اما میزان تقاضا برای این محصول در کشور بیش از میزان تولید آن است.
در فاصله سالهای 2011 تا 2015، حدود 23 درصد از گندم مصرفی، 71 درصد از ذرت مصرفی و 52 درصد برنج مصرفی کشور از محل واردات تامین شده است . اینکه نزدیک به 40 درصد غلات مصرفی کشور در سال 2016 وابسته به واردات بوده آمار تامل برانگیزی است.
اینکه کشاورزی ایران برای تولید هر هکتار گندم، برنج و ذرت بیش از دو تا سه برابر میانگین جهانی آب مصرف می کند با توجه به بحران خشکسالی که همواره ایران را تهدید می کند، یک خطر و هشدار جدی برای بروز یک بحران ناامنی غذایی در کشور محسوب می شود. هشداری که اگر جدی گرفته نشود می تواند به از دست رفتن حدود 70 درصد زمین های کشاورزی ایران منجر شود.
از طرفی تورم سرسام آور و افزایش قیمت مواد غذایی توانسته به این بحران دامن زده و اقشار آسیب پذیر را در معرض خطر گرسنگی و نا امنی غذایی قرار دهد.
بی ثباتی سیاسی کشورهای منطقه و بویژه جنگ روسیه و اکراین نیز تاثیری مضاعف بر مسئله خطر نا امنی غذایی کشور گذاشته است.
با توجه به بحران خشکسالی که همواره کشور را تهدید می کند، ترویج الگوهای جدید کشت متناسب با آب و منطقه و شرایط زمین و نیز انتقال تولید محصولات کشاورزی اساسی به مناطقی که شرایط کم آبی را تجربه نمی کنند و تولید محصولات کم آب بر از جمله راهکارهای اساسی برای مقابله با خطر نا امنی غذایی است.
با بهره گیری از فناوری های نوین نیز می توان زیرساخت های کشاورزی را بهبود بخشید و راندمان آبیاری و نیز راندمان تولید را افزایش داد.
 
اما تاکنون چقدر به پتانسیل های عظیم انرژی خورشیدی در کشور توجه شده است و از این پتانسیل برای نمک زدایی از آب های زمینی شور و بازیافت و استفاده مجدد از این آب ها استفاده شده است؟
قطعا بهره گیری از این انرژی ارزشمند و پتانسیل های کمتر دیده شده کشور، به یک بازنگری جدی از سوی مسئولین امر و نهادهای مسئول و نیز بهره مندی از دانش و تکنولوژی های روز دنیا و استفاده از نظرات و ایده های سازنده اساتید، دانشمندان، نخبگان و متخصصین امر نیاز دارد.

سید محمد جواد عرفانفر

 

ایران در معرض خطر جدی نا امنی غذایی  ، دکتر مهدی کریمی تفرشی

https://www.asianews.ir/u/8gg
اخبار مرتبط
حال و روز بازار لوازم التحریر این روزها تعریف چندانی ندارد. هر چند در بحبوحه بازگشایی مدارس دغدغه اصلی خانواده ها خرید لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز تحصیل برای فرزندانشان است. اما گرانی سرسام آور اجناس و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده این بازار از رونق چندانی بر خلاف سالهای گذشته برخوردار نباشد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید