صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۱
کد خبر: 1225
گزارشگر: 49
۱۰۸۶
۱
۰
۴
در روز بیست و ششم آذرماه برگزار شد:

نکوداشت مولانا بر مزار شمس تبریزی

نکوداشت مولانا بر مزار شمس تبریزی
جمعی از هنرمندان از شهرهای مختلف راهی خوی شدند تا روز بیست و ششم آذرماه، آیین گرامی‌داشت مولانا را در سال‌روز وفاتش، در محوطه مزار مراد او و سپس در همایش «فصل وصل» گرامی بدارند.
پس از آن‌که هنرمندان موسیقی، شهرام ناظری و کیهان کلهر، امسال برپایی کنسرت‌های خود را در قونیه ترکیه (مزار مولانا) منتفی کردند، جمعی از هنرمندان نیز از شهرهای مختلف راهی خوی شدند تا روز بیست و ششم آذرماه، آیین گرامی‌داشت مولانا را در سال‌روز وفاتش، در محوطه مزار مراد او و سپس در همایش «فصل وصل» گرامی بدارند.
هنرمندان و هنردوستانی در قالب کاروان‌های متفاوتی از شهرها و استان‌هایی چون تهران، البرز، قزوین، مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، روز سه‌شنبه (۲۶ آذرماه) در سال‌روز وفات مولانا (روز عرس) راهی خوی شدند تا پس از بازدید از کاروانسرای یام و موزه شهر و مسجدجامع مرند، یا مقبره‌الشعراء تبریز، با حضور در محوطه میل شمس، یاد و مقام مولانا و شمس را بر سر مزار شمس تبریزی گرامی بدارند.
در این آیین، فاضل جمشیدی - خواننده -، بهزاد فراهانی - بازیگر -، اسفندیار قره‌باغی - خواننده اپرا - و سیدحبیب نبوی - مولاناپژوه - بر سر مزار شمس، برای حاضران سخنرانی کردند و برخی از حاضران نیز به شعرخوانی پرداختند.
سپس کاروان یادشده با حضور در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی، در مراسم مشترکی با اهالی فرهنگ و هنر این شهر و شهرهای مجاور و نیز برخی از مسوولان محلی و منطقه‌ای، به نام «فصل وصل» که به مناسبت روز عرس مولانا و با همکاری تولیت شمس تبریزی و موسسه اندیشه و فرهنگ زریاب ترتیب داده شده بود، حضور یافتند.
در این مراسم که با تعدادی سخنرانی، اجرای موسیقی، شعرخوانی، پخش کلیپ درباره جاذبه‌های فرهنگی تاریخی خوی و آستان شمس تبریزی و نیز اهدای تندیس شمس تبریزی همراه بود، فاضل جمشیدی - خواننده و آهنگساز موسیقی سنتی و کلاسیک ایران - در سخنانی، گفت: ما در متن یک رویداد فرهنگی و مسوولیت اجتماعی مهم قرار گرفته‌ایم؛ احساس مسوولیتی که موجب شد امسال، کاروان فرهنگ و هنر با همت‌های فردی و هزینه شخصی، به جای قونیه راهی خوی شود. هرچند با اطمینان امید داریم که سال و سال‌های آینده، با همراهی مسوولان امر و نیز بخش خصوصی، جمعیت پرشماری در این روز و این مناسبت راهی دیار خوی شوند.
اجرای موسیقی بداهه سه خواننده همزمان ازجمله فاضل جمشیدی همراه با ساز تار و تنبک و نیز اجرای سرود «ای ایران...» توسط اسفندیار قره‌باغی، از بخش‌های دیگر این مراسم بود.
در پایان نیز با حضور برخی از مسوولان محلی، تندیس شمس تبریزی به سیدحبیب نبوی، بهزاد فراهانی و اسفندیار قره‌باغی اهدا شد.
 
نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/1y3
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
زهرا شاهرخی
۱۳۹۸/۰۹/۲۷
5
0
0

👍��


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید