صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۷
کد خبر: 12340
گزارشگر: 213
۹۲۷
۰
۰
۲
نوسان نزولی بازار دلار از نیمه آبان

قیمت دلار کاهشی شد/بازگشت ارز به مرز ۳۰ و ۳۲ هزار تومان؟

قیمت دلار کاهشی شد/بازگشت ارز به مرز ۳۰ و ۳۲ هزار تومان؟
به نظر می رسد که امروز دلار به کانال عقب نشینی بازگشته و با قیمت ۳۵ هزار و ۹۵۰ تومان در بازار معاملات آزاد مبادله می‌شود و باید دید این نوسان نزولی تا کجا ادامه دارد.
به گزارش آسیانیوز، قیمت دلار در نیمه آبان ۱۴۰۱ برخلاف روزهای گذشته اندکی روند کاهشی داشت و برخلاف پیش‌بینی دیروز مبنی بر دلار ۳۶ هزار تومان اما امروز دوباره به کانال ۳۵ هزار تومان بازگشت. آیا روند قیمت دلار کاهشی است؟

 قیمت دلار در نیمه آبان ۱۴۰۱ اندکی عقب‌نشینی کرد و به نظر می‌رسد تلاش بازارساز برای مهار بازار ارز بیشتر شده است. در حالی که روز گذشته قیمت دلار وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد و تا ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان هم پیش رفت اما قیمت دلار در نخستین ساعات گشایش بازار در محدوده ۳۵ هزار تومان آغاز به کار کرد.

در لحظه نگارش این گزارش دلار با قیمت ۳۵ هزار و ۹۵۰ تومان در بازار معاملات آزاد مبادله می‌شود و این اسکناس آمریکایی در پله‌های ۷ و ۸ و ۹ محدوده ۳۵ هزار تومان در نوسان است. در حالی که معامله‌گران بازار آزاد دلار قیمت دلار فردایی را ۳۵ هزارو ۹۷۰ تومان پیش‌بینی کرده‌اند قیمت‌ها در بازارهای موازی نیز سیگنال نزولی می‌دهند.

به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار هرات که روز گذشته ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود امروز به قیمت ۳۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و اندکی کاهشی بود. درهم امارات هم که شنبه ۱۴ آبان به محدوده ۱۰ هزار تومان نزدیک شده بود امروز با روند کاهشی قیمت به ۹ هزار و ۷۲۰ تومان رسید.

بنابراین از منظر قیمت دلار هرات و قیمت درهم،‌ می‌توان گفت که قیمت دلار فردایی باید روند نزولی داشته باشد.

بازگشت به کانال ۳۲ هزار تومان بعید است؟
هر چند روند قیمت دلار امروز ۱۵ آبان نسبت به نخستین روز هفته اندکی نزولی بود اما معامله‌گران بازار معتقدند بازگشت دوباره به محدوده ۳۲ هزار تومان بعید است مگر اتفاق و خبری با بار بسیار مثبت در بازار رخ دهد. از سوی دیگر کارشناسان سیاسی و روابط بین‌الملل معتقدند بازار به پالس‌های مثبت داخلی اعتنای چندانی ندارد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی عواملی چون سیگنال‌های منفی از سوی طرف‌های مقابل مذاکرات هسته‌ای برجام ،انتظارات تورمی ناشی از نااطمینانی‌های موجود در فضای بازار و تبدیل سپرده‌های بلندمدت به سپرده‌های جاری را می‌توان به عنوان محرک‌های افزایش قیمت دلار دانست.

با افزایش پلکانی قیمت دلار در چند روز گذشته تقاضا نیز در بازار ارز روند پرشتاب‌تری گرفته و این رشد تقاضا ناشی از افزایش سطح انتظارات تورمی در فضای معاملات روز‌های اخیر است. هر چند سخنان جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مبنی بر وجود شرایط بن‌بست در مذاکرات وین در روز‌های گذشته نیز توانست به‌شدت‌گرفتن انتظارات تورمی کمک کند.

سیگنال بانک مرکزی برای دلار بی‌اثر شد؟
در روزهای گذشته بانک مرکزی برای مهار قیمت دلار و سکه درصدد تهیه بسته‌های حمایتی جدید برآمد تا اخبار ناشی از این تدابیر سیگنالی باشد برای کنترل قیمت‌‌ها هر چند به عقیده برخی از تحلیل‌گران، بازار تاکنون پاسخ مناسبی به این بسته حمایتی نداده و همچنان در راستای افزایش نرخ حرکت می‌کند و روند کاهشی امروز را نیز چندان قابل توجه نمی‌دانند. باید دید با اجرایی شدن بسته‌های حمایتی بانک مرکزی و تلاش بازارساز برای روزهای آینده قیمت دلار در کدام کانال قرار خواهد گرفت؟

حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی درباره روند قیمت دلار طی روزهای گذشته به تجارت‌نیوز گفت: در شرایطی که مولفه‌های اقتصادی در کشور تغیییر نکرده و مواردی نظیر درآمدهای ارزی دولت و تراز تجاری ملی که در تعیین قیمت دلار موثر است تغییری نکرده بنابراین دلیلی که قیمت دلار را افزایش داده اتفاقات خارج از بازار دلار بوده است.

او با تاکید بر این‌که روند فعلی قیمت دلار با وجود تورم و شرایط بازار قابل پیش‌بینی بود خاطرنشان کرد: در حالی که پیش از این بر موضوع برجام تاکید کرده بودم که اگر در ماه‌های شهریور و مرداد در موضوع برجام توافقاتی صورت نگیرد بعد از آن حتی اگر روند مذاکرات با موفقیت هم پیش رود اما ارزش چندانی برای دولت آمریکا نخواهد داشت. زیرا دولت آمریکا برای انتخابات کنگره می‌خواست از موضوع توافقات هسته‌ای ایران بهره‌گیری کنند.

جیهانی ضمن تاکید بر تاثیر تورم روی قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی افزود: فعلا بازار ارز تحت تاثیر اتفاقات سیاسی خاص است. همچنین عدم اطمینان به بازارهای سرمایه‌ای بلندمدت و تمایل برای خروج ارز و سرمایه از کشور بر بازار دلار فشار ایجاد کرده و تقاضای کاذبی را برای بازار دلار به‌ وجود آورده است./
https://www.asianews.ir/u/8jq
اخبار مرتبط
یک کارشناس بازارهای مالی پیش بینی کرد اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در مذاکرات رخ دهد یا توافقی صورت نگیرد، دلار آماده شروع روند صعودی شدن را در بازار کشور دارد.
در پی ناکامی در دستیابی به توافق برای احیای برجام، نرخ دلار در بازار آزاد ایران به افزایش ادامه داد و روز چهارشنبه به ۳۲ هزار تومان نزدیک‌تر شد.
براساس سخنانی از مقامات آمریکایی درباره پایان جنگ روسیه و اوکراین و خسارات وارد شده به نیروهای روسیه به نظر می رسد تمام شدن جنگ محتمل باشد.
دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، روز را با روند افزایشی آغاز کرد؛ روز گذشته، آخرین نرخ دلار نقدی ۳۰,۴۰۰ تومان بود؛ در حالی که این روزها مناسبات ایران با جهان تاثیر بسزایی در نوسان شدید نرخ دلار خواهد داشت.
در حالی که به دلیل افت شدید قیمت لیر مواجهه با ترکیه برای بانک‌های خارجی زیان‌ده است و لیر از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به امروز ۲۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده ؛ واردات و خرید کالاهای اساسی را برای همه ساکنان ترکیه بسیار چالش برانگیزتر شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه جمهوری اسلامی ایران چه زمانی پاسخ آمریکا را می‌دهد، گفت: موضوع پاسخ طرف آمریکایی در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال بررسی است، زمان مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید