صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / ۲۳:۳۱
کد خبر: 12401
گزارشگر: 306
۱۸۳
۰
۰
۱
مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد خبر داد

آرشیو ملی در خور و شایسته‌ای نداریم / صیانت از بیش از هفت میلیون برگ سند در مرکز اسناد استان

آرشیو ملی در خور و شایسته‌ای نداریم  / صیانت از بیش از هفت میلیون برگ سند در مرکز اسناد استان
یزد - مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان با اظهار تاسف از اینکه با صبقه چندین هزارساله استان یزد و به عنوان میراث جهانی، آرشیو ملی در خور و شایسته‌ای نداریم افزود : اگر نتوانیم گذشته خودمان را مستند کنیم، آینده خوبی نخواهیم داشت لذا باید جایگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی ارتقای درخور با میراث جهانی داشته باشیم

آسیانیوز / یزد ؛ « سعید زارع  » در اولین نشست خبر ی خود در جمع خبرنگاران یه تعاریف مختلف سند پرداخت و با تشریح جایگاه مرکز اسناد  وبیان اینکه مرکز اسناد مرجع استفاده از تجربیات گذشتگان است گفت : این مرکز از ابتدای فعالیت تاکنون ۳۳۳ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۵۱۱ برگ اسناد ادارات استان را امها نموده و در حال حاضر از هفت میلیون و ۸۰۰ برگ سند در مرکز اسناد استان نگهداری و صیانت می نماید .

به گفته این مسئول تا کنون چهار هزار و ۷۷۲ مترمربع فضای بایگانی ادارات آزادسازی و ۹ هزار و ۵۳۷ کارتن ویژه اسناد دستگاه‌ها به این مرکز  منتقل شده است .

وی ضمن معرفی اسناد آرشیو ملی استان خاطر نشان کرد : اسناد اهدایی و خانوادگی شامل کلیه نسخ خطی، سندهای ازدواج قدیمی و قول نامه ها و غیره، یکی از انواع اسناد موجود در آشیو ملی استان است که برای غنای بیشتر این بخش، نیازمند آگاه سازی، متقاعد سازی و اعتمادسازی برای تحویل آنها به مرکز اسناد برای نگهداری بهینه و جلوگیری از تخریب آنها هستیم.

این مسئول نوع دیگر اسناد موجود در آرشیو ملی استان را اسناد انتقالی شامل کلیه اسناد دستگاه‌های دولتی منتقل شده به مرکز اسناد خواند و گفت: در حال حاضر اسناد ۲۲ سازمان بزرگ استان در مرکز اسناد یزد موجود است و عندالزوم در اختیار متقاضیان برای مطالعه و پژوهش قرار خواهد گرفت .

زارع در ادامه افزود : این اسناد در صورت داشتن ارزش و حاوی اطلاعات مفید ، بعد از ضدعفونی به مخزن پیش آرشیو انتقال داده می‌شود تا پس از فهرست‌نویسی و ثبت در رسا می شود تا در اختیار محققان و علاقمندان این سامانه قرار گیرد.

به گفته وی : تهیه وتدوین تاریخ شفاهی در آرشیو ملی استان را از جمله اقدامات در وظایف مرکز اسناد دانست واظهار داشت : از طریق انجام مصاحبه با اساتید و صاحبنظران، نخبگان و برجستگان  و اساتید این اقدام صورت خواهد گرفت و در این راستا تاکنون در این مرکز ۵۰ هزار دقیقه مصاحبه شفاهی در قالب  ۵۰۰ جلسه با ۴۰۰ نفر از شخصیتها و پیشکسوتان انجام شده است .

مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید پر خیر و برکت اخیر استاندار و معاونینش از مرکز اسناد یزد وابراز امیدواری از تخصیص اعتبار در خصوص ارتقای جایگاه این مرکز در شان شهر میراث جهانی، از برنامه ریزی برای ایجاد ساختمانی هوشمند برای این مرکز در زمینی به وسعت هشت هزار مترمربع شهرک رزمندگان خبر داد.

زارع در پایان با طلب استمداد از مسئولین بویژه اصحاب رسانه در جهت معرفی  و اطلاع رسانی خدمات مرکز اسناد به اقشار مختلف جامعه ؛ چشم انداز سازمان را تاریخ سازی و تمدن سازی برای برخورداری از جایگاه ملی و مردمی در جامعه خواند و ابراز امیدواری کرد که این مرکز به عنوان یک بایگانی کلی برای تمام دستگاه های استان و یک پایگاه علمی برای همه محققان و پژوهشگران مورد اهتمام قرار گیرد.

 شایان ذکر اینکه در پایان این نشست ضمن عکس یادگاری به خبرنگاران لوح سپاس تقدیم شد.

 

سید محمد جواد عرفانفر

 آرشیو ملی در خور و شایسته‌ای نداریم  / صیانت از بیش از هفت میلیون برگ سند در مرکز اسناد استان ، سعید زارع مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد 

 

https://www.asianews.ir/u/8lf
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید