صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۳۰ آبان ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۲
کد خبر: 12424
گزارشگر: 306
۲۲۳
۰
۰
۱

تولید بانداژ از کیتوزان سولفاته؛محصولی زیست‌سازگار و ضد باکتری

تولید بانداژ از کیتوزان سولفاته؛محصولی زیست‌سازگار و ضد باکتری
یزد - کیتوزان یک پلی ساکارید است که از دیواره سلولی قارچ‌ها یا اسکلت خارجی جانوران دریایی مانند خرچنگ استخراج می‌شود و کاربردهای درمانی مانند کاهش کلسترول و کمک به بهبود زخم دارد
آسیانیوز / یزد ؛ با هدف تولید یک بانداژ کارآمد از کیتوزان، دکتر حسین بهاروند، دکتر حامد دائمی، فاضل صحرانشین سامانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و شرکت شیمیایی ژرف اندیشان فناور زیست بسپار، طی پژوهشی به تولید مشتق قابل انحلال در آبی از کیتوزان پرداختند که ویژگی‌های زیستی اصلی این ماده را حفظ کند.
بدین منظور ساختاری از سولفات کیتوزان تولید شد که ظرفیت اتصال و خصوصیات آنتی باکتریالی کیتوزان را حفظ می کرد. در ادامه هیدروژلی از این محصول ساخته شد که می‌توانست به صورت بانداژ استفاده شود.
نتایج به‌دست‌آمده نشان داد، بانداژ ساخته‌شده با حفظ زیست سازگاری کیتوزان، خاصیت آنتی باکتریالی نیز دارد. علاوه بر این، وجود گروه سولفات باعث بهبود خاصیت ضد انعقادی محصول تولیدی شده بود.
بررسی‌های آزمایشگاهی و آزمایش به کمک موجود زنده نشان داد، بانداژ تولیدشده نسبت به کیتوزان توان بیشتری در مهار سایتوکین‌های ضد التهابی دارد. استفاده از این بانداژ نسبت به کیتوزان باعث افزایش معنی‌دار تعداد ماکروفاژها با شکل ظاهری M2 (شکلی از ماکروفاژها که ضد التهابی و بهبود دهنده است) می‌شود.

سید محمد جواد عرفانفر

 

 

تولید بانداژ از کیتوزان سولفاته؛محصولی زیست‌سازگار و ضد باکتری

https://www.asianews.ir/u/8m2
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید