صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۱ / ۰۱:۵۵
کد خبر: 12542
گزارشگر: 213
۱۳۴۴
۰
۰
۳
حاشیه ها و جاذبه های سیاسی فوتبال

جنگ و صلح در جام جهانی

جنگ و صلح در جام جهانی
نویسنده کتاب «جنگ،صلح و امنیت بین المللی» با تکیه بر جاذبه های سیاسی فوتبال به چگونگی نفوذ ژئوپلیتیک به زمین فوتبال در جام جهانی های قبلی می پردازد.

به گزارش آسیانیوز، نویسنده کتاب «جنگ،صلح و امنیت بین المللی» در خبرگزاری فرانسه به چگونگی نفوذ ژئوپلیتیک به زمین فوتبال در جام جهانی های قبلی می پردازد.

«پیراهن‌های مشکی» موسولینی: فرانسه مقابل ایتالیا، 1938

درست یک سال قبل از شروع جنگ جهانی دوم، ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی، وارد فرانسه شد و سیاست در محور اصلی درگیری آنها با میزبان قرار گرفت.

این تیم که توسط رهبر وقت ایتالیا، دیکتاتور فاشیست بنیتو موسولینی قهرمان شده بود، هنگامی که آنها به زمین ورزشگاه نزدیک پاریس آمدند، هو شدند. ایتالیایی‌ها که دلسرد نشدند، به جمعیت سلام فاشیستی دادند و با پیراهن‌های مشکی بازی کردند؛ لباسی که شبه‌نظامیان بدنام «پیراهن‌های سیاه» موسولینی می‌پوشیدند.

ایتالیا در این دیدار با نتیجه 3-1 پیروز و قهرمان این رقابت ها شد.

نبرد جنگ سرد: آلمان شرقی و آلمان غربی، 1974

این تنها بازی در سطح بین المللی بین دو تیم در دوره تقسیم آلمان از سال 1949 تا 1990 بود. به عنوان "نبرد برادران" و در اوج جنگ سرد، تنش ها به حدی بالا بود که تعویض پیراهن در پایان مسابقه ممنوع شد.

با ترس از فعالیت های تروریستی، این مسابقه به عنوان رویداد پرخطر طبقه بندی شد و جوخه های مسلح در اطراف ورزشگاه مستقر شدند.

آلمان شرقی که در اولین و تنها جام جهانی خود بازی می‌کرد، یک برد شگفت‌انگیز 1-0 به دست آورد، اگرچه اوضاع خیلی زود به حالت اولیه بازگشت و آلمان غربی قهرمان مسابقات شد.


شگفت انگیز مانند مارادونا: انگلیس مقابل آرژانتین، 1986

این درگیری شدید در مکزیک چهار سال پس از شکست آرژانتین از بریتانیا در جنگ فالکلند رخ داد. برای خوشحالی هواداران خود، آرژانتین انتقام نمادینی گرفت و در مرحله یک چهارم نهایی با دو گل دیگو مارادونا 2-1 پیروز شد.

اولین گل او گل بنام "دست خدا" بود که در آن توپ را با دست از سر پیتر شیلتون دروازه بان انگلیس وارد گل کرد. سپس با یک تلاش انفرادی فوق‌العاده، که گل قرن نام گرفت، پیروزی را رقم زد.

مارادونا گفت: "این یک فینال برای ما بود. این یک پیروزی در یک مسابقه معمولی نبود، بلکه حذف انگلیسی ها بود."

صلح؟؟ نه جنگ! / ایران مقابل آمریکا، 1998

این مسابقه که به عنوان یکی از پرمخاطره‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی شناخته می‌شود، با ژست بازیکنان ایران آغاز شد و دسته‌های گل رز سفید را به حریفان آمریکایی هدیه دادند.

از زمان انقلاب اسلامی 1979، ایران و ایالات متحده با هم اختلاف دارند.

در نهایت ایران با نتیجه 2-1 آمریکایی ها را شکست داد.


فرود عقاب: سوئیس - صربستان، 2018

در این دیدار پس از آن که دو بازیکن سوئیسی با اصالت آلبانیایی، گل های خود را با حرکت عقاب برای تقلید از عقاب سیاه در پرچم آلبانی جشن گرفتند توسط صربستان به عنوان یک تحریک ملی گرایانه تلقی شد و اعتراض شدیدی را در صربستان به دنبال داشت.

گرانیت ژاکا، که در سوئیس متولد شده است، پس از زدن گل اول تیم سوئیس، این حرکت را انجام داد و ژردان شقیری پس از برنده شدن، آن را تکرار کرد.

فیفا این بازیکنان را جریمه کرد، اگرچه آنها از محرومیت فرار کردند./

گزارشگر: سیدرحمان موسوی


آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/8p9
اخبار مرتبط
بعد از بازی تاریخی سال 1998 که با پیروزی ایران به پایان رسید، ایرانی ها و آمریکایی ها روز سه شنبه برای دومین بار در جام جهانی به مصاف هم رفتند و «درکریستین پولیسیچ» از تیم ایالات متحده در یک لحظه باشکوه برای آمریکایی ها و البته دردناک برای ما، گلزنی کرد.
برخی از رسانه های عربی درباره جدا شدن کارلوس کی روش از تیم ملی ایران به جزییات و ادعاهایی پرداخته اند.
در چارچوب هفته سوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و در گروه B این مسابقات، دو تیم ایران و آمریکا سه‌شنبه شب ساعت ۲۲:۳۰ در دوحه به مصاف هم رفتند که این بازی در نهایت با پیروزی یک بر صفر شاگردان برهالتر به پایان رسید.
صفحه کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار یک پوستر، درباره بازی ایران و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر جمله قابل توجهی نوشت.
اینفوگرافیک برنامه بازی‌های روز دهم جام جهانی ۲۰۲۲ قطر(مصادف با ۸ آذر) منتشر شده است.
در حالی که قطری ها برای برپایی جام جهانی ۲۲۰ میلیارد دلار هزینه کردند، تصاویری از سرویس های بهداشتی استایوم های این کشور در ایام برگزاری این رقابت ها خبرساز شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید