صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۰۲:۱۷
کد خبر: 12571
گزارشگر: 213
۳۱۰۱
۰
۰
۲
تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر نوسان شدید ارز

چرا دلار گران می شود؟+ویدئو

چرا دلار گران می شود؟+ویدئو
بانک مرکزی در این 12 ماه زیر سایه اخبار برجام نشسته بود و هر گاه دلار عزم افزایش قیمت داشت، خبر پایان مذاکرات هسته‌ای را منتشر می‌کرد و گفته می شد توافق به زودی حاصل می‌شود.

به گزارش آسیانیوز، در 16 ماه دولت رئیسی، دلار حدود 10 هزار تومان گران شد. اما نکته مهم این بود که در 12 ماه ابتدای کار، قیمت دلار تنها 4 هزار تومان افزایش داشت و در چهار ماه دیگر 6 هزار تومان. دلار تنها ظرف یکی دو کانال 23 هزار تومان را پشت سر گذاشت و به کانال ۳۶ هزار تومان وارد شد.

اما چرا دلار ظرف یک ماه به بالای 32 هزار تومان رسید و رکورد جدید و بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد؟

 


تجارت نیوز نوشت بانک مرکزی در این 12 ماه زیر سایه اخبار برجام نشسته بود و هر گاه دلار عزم افزایش قیمت داشت، خبر پایان مذاکرات هسته‌ای را منتشر می‌کرد و مدعی می‌شد توافق به زودی حاصل می‌شود. این خبر حداقل چند بار دلار 32 هزار تومان را به 27 هزار تومان نزدیک کرد.

این همان راهکار قدیمی دولت روحانی است. با این تفاوت که دولت روحانی از دو خبر برای فشردن فنر دلار کمک می‌گرفت. یکی عکس‌های سیاستمدارانش در هتل کوبورگ و مذاکرات فشرده‌ای که هر آن به امضای نهایی نزدیک بود و دیگری آزادسازی 7 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده در کره جنوبی.

 اما حالا نه حنای خبر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره رنگ دارد و نه طرف‌‌های اروپایی میلی به آغاز مذاکرات نشان می‌دهند. در چند هفته گذشته طرف‌های غربی و اروپایی بارها به صراحت عنوان کرده‌اند پرونده برجام بسته شده و امیدی به از سرگیری مذاکرات نیست. به خصوص بعد از آغاز جنگ اوکراین و روسیه.

دلار به بالای 32 هزار تومان رسید، چون آن حاشیه امنی که اخبار مذاکرات برای دلار ایجاد کرده بود، از دست رفته و حالا دولت رئیسی مانده با کسری بودجه ۳۰۰ تا 600 هزار میلیارد تومانی، تحریم‌های نفتی، سرمایه اجتماعی بر باد رفته و انتظارات تورمی که مدام تاکید می‌کند قیمت دلار تازه ابتدای مسیر افزایش است.

حالا باید دید آیا دولت رئیسي می‌تواند راهکاری جز خبردرمانی، برای کنترل قیمت دلار پیدا کند و یا اینکه بازی ارزی را باخته است../

https://www.asianews.ir/u/8q0
اخبار مرتبط
در حالی که دلار خیز قیمتی دیگر برای گران شدن برمی دارد، بنا بر جدیدترین تصمیم بانک مرکزی، از امروز ۱۲ آذر ماه متقاضیان می‌توانند برای خرید ارز تا سقف ۶ هزار یورو به بانک‌های ملی ایران، سپه، تجارت، ملت و صادرات ایران مراجعه کنند.
اهالی بورس تهران از ابتدای پاییز در هر ماه شرایط متفاوتی از بازار را تجربه کردند؛ در حالی که مهرماه همراه با ریزش‌های ناامیدکننده و مداوم بازار گذشت.
شرکت آرامکو، بانک های بزرگ بین المللی را برای مدیریت فهرست استخدام کرده است و این عرضه در بازار سهام می تواند تا یک میلیارد دلار افزایش یابد.
پس از آغاز نوسانات افزایشی نرخ ارز در هفته‌های گذشته بانک مرکزی اقدامات جدیدی را در جهت حفظ ارزش پول ملی انجام داد و در نخستین واکنش بازار‌ساز به افزایش قیمت ارز، لیست بنگاه‌های خرید و فروش ارز توافقی، منتشر شد.
روز گذشته قیمت سکه طلا ضرب امامی در معاملات بازار تهران از مرز کانال 17 میلیون تومانی عبور کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی در اثر سیاست‌های ایجاد شده از سوی نهاد بازار‌ساز در جهت جلوگیری از نوسانات نرخ ارز، عده‌ای از معامله‌گران به خرید و فروش سکه روی آورده‌اند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که محرک اصلی آغاز صعود بزرگ بازار سرمایه نرخ تورم و جهش قیمت ارز (کاهش ارزش پول ملی) بوده است.
به نظر می رسد که امروز دلار به کانال عقب نشینی بازگشته و با قیمت ۳۵ هزار و ۹۵۰ تومان در بازار معاملات آزاد مبادله می‌شود و باید دید این نوسان نزولی تا کجا ادامه دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید