صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۰۴:۵۵
کد خبر: 12572
گزارشگر: 213
۱۴۰۱
۰
۰
۳
نگاهی به کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

ضرورت داشتن «دفترچه خاطرات»

ضرورت داشتن «دفترچه خاطرات»
در بخشی از کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» به اهمیت نوشتن خاطرات و پیش‌بینی‌ها درباره تغییرات سیاسی، شغلت، وزن، بازار بورس و غیره اشاره و دلایل مهم آن با زبان ساده توضیح داده شده است.

به گزارش آسیانیوز،  نگاهی به خلاصه کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» اثر «رولف دوبلی» در گزارش زیر آمده است: 

خطای بازنگری: چرا باید دفترچه خاطرات داشت؟

خطای بازنگری از متداول‌ترین خطاهاست. به‌درستی می‌توان اون رو پدیدۀ «من به تو گفته بودم» نامید. وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، همه‌چیز واضح و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسه. وقتی مدیرعاملی به‌خاطر خوش‌اقبالیش به موفقیت می‌رسه، با نگاه به گذشته احتمال موفقیت خود رو بسیار بیشتر از احتمال واقعی اون ارزیابی می‌کنه. یه توصیه: «خاطراتت رو بنویس.» پیش‌بینی‌های خودت رو یادداشت کن، آن هم دربارۀ تغییرات سیاسی، شغلت، وزنت، بازار بورس و... . بعد، گاهی یادداشت‌های خودت رو با وقایع بیرونی مقایسه کن. از اینکه چه پیشگوی ضعیفی هستی، شگفت‌زده خواهی شد.

اثر بیش‌اعتمادی: چرا مرتب دانش و توانایی‌هایت را دست‌بالا می‌گیری؟

ما دائماً دانش و توانایی‌های خود رو دست‌بالا می‌گیریم؛ اون هم به مقدار زیاد. اثر بیش‌اعتمادی ارتباطی با نتایج نهایی تخمین نداره، بلکه در اون اختلاف بین اونچه شخص می‌دونه و اونچه فکر می‌کنه می‌دونه، مهمه. جالبه بدونید: متخصصان بیش از عامۀ مردم در معرض بیش‌اعتمادی هستند. اگه از یه استاد اقتصاد بخواید قیمت نفت رو در پنج سال آینده پیش‌بینی کنه، به اندازۀ جواب یه نگهبان باغ‌وحش از واقعیت فاصله خواهد داشت. باوجوداین، استاد پیش‌بینی خود رو با قطعیت اعلام خواهد کرد.

درنتیجه، آگاه باش که تو معمولاً دانش خود رو دست‌بالا می‌گیری. به پیش‌بینی‌ها بدبین باش، به‌خصوص ا‌ون‌هایی که از جانب افراد به اصطلاح متخصص ابراز می‌شه. با تعیین برنامه‌هات، سناریوی بدبینانه رو در نظر بگیر. به این صورت برای قضاوت واقع‌بینانه‌تر از شرایط، امکان بهتری داری.

اثر مالکیت: به هیچ‌چیز بیش از حد وابسته نباش

می‌توان با قطعیت گفت ما در جمع‌کردن اشیا بسیار ماهرتریم تا در دورریختن اون‌ها. این پدیده نه‌تنها این مسئله رو که چرا خونۀ خود رو با اثاثیۀ به‌درد‌نخور پر می‌کنیم توجیه می‌کنه، بلکه نشون می‌ده چرا عاشقان تمبر و ساعت و قطعات هنری به‌سختی حاضرند از او‌ن‌ها جدا بشن. درنتیجه، خیلی به چیزی وابسته نباش. فرض کن اونچه در اختیار داری چیزی است که «جهان» به‌طور موقت به تو امانت داده و می‌تونه در یه چشم به هم زدن اون رو (یا حتی بیشتر از اون رو) از تو بگیره./

دورنمای اقتصاد
https://www.asianews.ir/u/8q1
اخبار مرتبط
قانون ۳۳۳ براساس تازه ترین یافته های روانشناسی روشی غیررسمی برای مقابله با ناآرامی ها است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید